بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
تا زمانی که وزارت صمت در قامت خودروساز است نه تنها مشکلات حل نمی شود بلکه صرفا زمینه برای سواستفاده رانت خواران مهیا می شود. رانت خوارانی که تا دیروز در حسرت یک میز مدیریتی بودند و الان دائما در حال عکس گرفتن و پرکردن صفحه اخبار هستند.
کد خبر : ۲۶۵۷۶۹

آقای رئیسی خودکرده را تدبیر است/کافی است یک بار به دادسراهای اقتصادی بروید/کدام مدیران خودروسازی پرونده دار هستند؟

بورس نیوز: چند روز پیش ابراهیم رئیسی در بازدید از وزارت صمت از وضعیت خودرو در کشور انتقاد کرد و گفت:“متأسفانه بخش خودرو به محلی برای فضاسازی علیه دولت تبدیل شده است. وزارت صمت نباید در قامت خودرو ساز ظاهر شود بلکه علاوه بر مقابله جدی با انحصار و فراهم کردن شرایط رقابتی باید در جایگاه تنظیم‌گری داشته باشد و با حمایت، هدایت و نظارت، کمیت و کیفیت خودرو را از خودرو ساز مطالبه کند. ”

این اعتراف صریح و تند رئیسی در حالی عنوان می‌شود که شواهد و قرائن نشان می‌دهد در دولت جدید نیز همچون گذشته این سیاسیون هستند که برای خودروسازان مدیر انتخاب می‌کنند؛ این باند‌های شریف تهرانی هستند که در پشت در‌های بسته برای خودروسازان تعیین تکلیف می‌کنند.

همانگونه که رئیس جمهور به درستی به آن اشاره کرد تا زمانی که وزارت صمت در قامت خودروساز است نه تنها مشکلات حل نمی‌شود بلکه صرفا زمینه برای سواستفاده رانت خواران مهیا می‌شود. رانت خوارانی که تا دیروز در حسرت یک میز مدیریتی بودند و الان دائما در حال عکس گرفتن و پرکردن صفحه اخبار هستند.‌ای کاش جناب رئیس جمهور عملکرد خودروسازی را یک بار بررسی می‌کرد نه از طریق اخبار پروپاگاندایی که با اجیر کردن رسانه‌ها منتشر شده است بلکه از طریق گزارش حسابرسان و سایر نهاد‌های ناظر.‌ای کاش جناب رئیس جمهور یک بار سری به دادسراها، تعزیرات و نهاد‌های مختلف امنیتی و اطلاعاتی می‌زد تا ببیند برای کدام مدیران خودروسازی پرونده تشکیل شده و کدام افراد نوکیسه‌ها می‌خواهند یک شبه ره صد ساله بروند آن هم نه به صورت شخصی بلکه باندی و جمعی؟‌ای کاش جناب رئیس جمهور یک بار لیست افراد شاغل در خودروسازی را نگاه می‌کرد تا ببیند چه تعداد بازنشسته‌ها و نوجوان‌های بی تخصص در خودروسازی مشغول به کار شده اند و خودروسازی را همچون خانه شخصی خود می‌دانند و از استخدام بستگان نزدیک شان نیز عقب نمانده اند.‌ای کاش جناب رئیس جمهور سرزده به شرکت‌های تامین کننده برود تا ببنید برخی کارشناسان به جای انجام وظیفه، نوکری قطعه سازان را می‌کنند و پول‌هایی غیررسمی دریافت می‌کنند؛ آن هم قطعه سازانی که غالب آنان پرونده دار هستند و با هم ائتلاف کرده اند؛ ائتلاف سرتاسری قاچاقچیان قطعه سازی‌ای کاش جناب رئیس جمهور روزمه مدیران خودروسازی را نگاهی کند و از مسئولان نظارتی بپرسد که چگونه برخی از مدیران خودروسازی تایید صلاحیت فنی شده اند؟ و اگر برای یک فرد و اطرافیان ش در دادسرای اقتصادی پرونده تشکیل شود؛ باز هم صلاحیت ادامه را دارد؟

آقای رئیسی خودکرده را تدبیر است/کافی است یک بار به دادسراهای اقتصادی بروید/کدام مدیران خودروسازی پرونده دار هستند؟

آقای رئیسی خنده دار است در دنیایی که خودروسازان آن به دنبال تولید خودرو‌های های تک، خودران و خودرو پرنده هستند در ایران تولید خودرو کامل یک افتخار محسوب می‌شود. خنده دار است خودروسازی پاتوق سیاسیون برای عکس‌های یادگاری شده است آن هم افرادی که فرق دو خودرو ساده را نمی‌دانند، ولی در وصف عملکرد برخی مدیران خودروسازی در حد ایلان ماسک مدیحه سرایی می‌کنند. خنده دار است مدیران در حاشیه امن حقوق‌های نجومی دریافت می‌کنند؛ ماشین و مسئول دفتر و … در اختیار دارند؛ از بالاترین قدرت بهره می‌برند، ولی مردم در کف خیابان از بی کیفیتی خودرو، باندبازی، افزایش سرسام آور خودرو رنج می‌برند.

همه این مسائل ناشی از یک عامل است، وقتی دولت‌ها بدون توجه به نظر سهامداران واقعی برای خودروسازی تصمیم می‌گیرند؛ وقتی انسان‌های به ظاهر منطقی و بی ربط با سهامداران برای دخالت در امور خودروسازی تلاش می‌کنند؛ وقتی بدون توجه به نظر سهامداران عمده از کره ماه برای خودروسازی مدیرعامل انتخاب می‌شود نتیجه همین می‌شود.

خود کرده را تدبیر است. درست است که برخی سیاسیون همچنان در خودروسازی دخالت می‌کنند و مسبب بخشی از وضعیت کنونی هستند؛ ولی برای اصلاح فرصت وجود دارد. به بیان دیگر هنوز می‌توان مسیر خودروسازی را تغییر داد و به ریل اصلی خود بازگرداند. شرط لازم برای این کار سپردن کار به دست اهل فن و صاحبان اصلی خودروسازی است. چه خصوصی سازی انجام شود و چه نشود، این سهامداران اصلی و عمده هستند که باید برای انتخاب مدیرعامل و …. تصمیم بگیرند و خود نیز مسئول کار خود باشند. خودروسازی متعلق به سهامداران آن است و سهامداران عمده باید برای آن تصمیم بگیرند و نه تازه به دوران رسیده‌هایی که تا دیروز در شرق ایران ساکن بودند و الان در پارک ملت.

منبع: خط بازار

 

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر