بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷
محمدجواد اسدی، حقوقدان در گفت‌وگو با بورس نیوز :

با تعدد ارگان‌ها نمی‌توان ناهماهنگی را از بین برد

با تعدد ارگان‌ها نمی‌توان ناهماهنگی را از بین برد
تصمیم گیری عرضه خودرو در بورس کالا از شورای رقابت اخذ می‌شود و به بورس کالا سپرده خواهد شد. به نظر می‌رسد با اخبار منتشره و تصمیمات اخیر موضوع عرضه خودرو در بورس کالا در حال مرتفع شدن است.
کد خبر : ۲۶۷۰۳۸

با تعدد ارگان‌ها نمی‌توان ناهماهنگی را از بین برد

بورس نیوز: 

خودروسازان مکلف هستند تمامی خودروها را در بورس کالا عرضه کنند و قیمت پایه هم توسط شورای رقابت و بر اساس روش تعیین (کاست پلاس cost plus ) انجام خواهد شد. همچنین تصمیم گیری عرضه خودرو در بورس کالا از شورای رقابت اخذ می‌شود و به بورس کالا سپرده خواهد شد.

سرانجام عرضه خودرو در بورس کالا به کجا رسید؟

محمدجواد اسدی، حقوقدان تشریح کرد: در رابطه با بخش تصمیمات شورای رقابت، با توجه به تجدید پذیر بودن این تصمیمات سازمان بورس و اوراق بهادار می‌تواند نسبت به آن تجدیدنظرخواهی کند تا در کمیسیون مربوطه به موضوع رسیدگی شود. البته که امروز هم خبری منتشر شد درباره محق بودن بورس کالا برای عرضه تمام خودرو‌ها که نمایانگر اراده‌های برای اصلاح قانون است. از طرفی واکنش سازمان بورس در حد ظرفیت‌های قانونی موجود است، برخی مباحث هم به‌صورت رسانه‌ای پیگیری می‌شود، اما مهم‌ترین موضوعی که سازمان می‌تواند پیگیری کند همین تجدیدنظرخواهی است که با استفاده از آن ارائه اعتراض کند. البته که با تصمیم مجلس در کمیسیون تلفیق موضوع حل و منتفی می‌شود. به نظر می‌رسد با اخبار منتشره و تصمیمات اخیر موضوع عرضه خودرو در بورس کالا در حال مرتفع شدن است.

واکنش درست و به‌موقع

وی اظهار داشت: متولی بورس کالا سازمان بورس بوده و ریاست سازمان هم شخص پاسخگو است و باید نسبت به این دست تصمیمات واکنش نشان دهد. دراین‌بین بعضی معتقدند که ریاست سازمان نباید مستقیم به مسائلی این‌چنین ورود کند، اما در حال حاضر، رکن دیگری از سازمان بورس را مدنظر ندارم که قدرت لازم و جایگاه قانونی برای اظهارنظر را داشته باشد. جایگاه قانونی رئیس سازمان بورس می‌طلبد که از منافع سهامداران در این دست مشکلات دفاع کند، پس در این موضوع هم جایگاه قانونی رئیس سازمان ایجاب می‌کرد که به آن ورود کند. من هم در برخی از موضوعات وکیل مردم هستم، رئیس سازمان هم نه به این شکل، اما در نوع دیگر وکیل مردم به‌حساب می‌آید و ورود به موضوع عرضه خودرو در بورس کالا کاملاً اقدام پسندیده و درستی بوده است البته که برخی معتقدند با این کار ممکن بود وارونگی افکار عمومی ایجاد شود، اما واکنش بسیار به‌جای بود.

قیمت‌گذاری بر عهده شورای رقابت باشد

این مشاور حقوقی بازار سرمایه تبیین کرد: به نظر می‌رسد با توجه به پیگیری‌های سازمان بورس و حساسیت‌های ایجادشده، عرضه خودرو در بورس کالا یکی از راه‌کار‌های ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای خودرو باشد. باوجوداین موضوع که فعلاً مناسب‌ترین راه‌کار همین نوع عرضه است (بحث قیمت‌گذاری اهمیت می‌گیرد که توسط شورای رقابت انجام می‌شود و دست دلالان را کوتاه می‌کند) درنهایت دلالی و واسطه‌گری را از بین می‌برد و تعادل در بازار خودرو ایجاد می‌شود. دراین‌بین قیمت پایه در بورس کالا را شورای رقابت تعیین می‌کند و این موضوع منجر به قیمت‌گذاری دستوری نمی‌شود چراکه در سیار عرضه‌ها مشابه سقف و کفی وجود دارد. باید گفت که مکانیزم‌ها به‌مرور ایجاد خواهد شد، همین پذیرش عرضه در بورس کالا خود شروع فرآیند خوبی خواهد بود، همچنین اگر سنگ‌اندازی اتفاق نیافتد راه‌کار مناسبی است.


با تعدد ارگان‌ها نمی‌توان ناهماهنگی را از بین برد

اسدی در پایان به بورس نیوز گفت: مراجع تصمیم‌گیری در کشورمان زیاد هستند، هرکدام هم خود را صالح به دخالت در موضوعات می‌دانند و هیچ‌گاه نمی‌توان انتظار داشت که ناهماهنگی رخ ندهد. باید گفت از دل اتفاقات این‌چنین راه‌کار‌های خوبی هم منتشر می‌شود و هیچ‌کس را نباید از اعلام نظر به بهانه التهاب در جامعه منع کرد. البته که بازار سرمایه نباید از این التهابات متأثر شود، باید ابتدا بورس را اصلاح کرد که همیشه گروه خودرو و یا بانک لیدر نباشند و با کوچک‌ترین اتفاق تحت تأثیر قرار بگیرد. مشکل از بازار سرمایه است که یک گروه ضربه می‌خورد.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
به حقوق سهامداران و ذینفعان چوب حراج نزنید/ با شرایط فعلی استمرار صنعت خودرو زیر سوال است
آرش محبی نژاد، دبیر انجمن قطعه سازان خودرو کشور در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

به حقوق سهامداران و ذینفعان چوب حراج نزنید/ با شرایط فعلی استمرار صنعت خودرو زیر سوال است

ارسال نظر
نظرات بینندگان
تحلیلگر اقتصادی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰
اصلا هدف اصلی همین است که مشکل حل نشود.وگرنه چرا دولتی که 10-15درصد سهام حودرو یا سایپا را دارد مدیرانش را منصوب میکند .دستوری خودرو را به یک سوم تا یک چهارم قیمت واقعی به سازمانها خودی میدهد. سود شرکتها را به جیب خود میریزد و ضرر شدیدی به شرکتها و سهامداران خرد وارد میکند و جالب اینکه شعار حمایت از تولید و مصرف کننده را هم سر میدهد. شورای رقابت سازمانی از زیر مجموعه ریاست جمهوری است که سال 89 برای دور زدن مردم تاسیس کردن تا راحت تر دارایی سهامداران و شرکتها را بالا بکشند. بقول معروف خانه از پایبست ویران است کسانیکه بیشتر شعار حمایت از نولید و مردم میزنند بیشتر جیب مردم را میزنند.حالا هم با عنوان کردن اینکه 85درصد مابه التفاوت قیمت عرضه شده در بورس باید به خزانه واریز شود مثل زورگیرهای خیابانی دولت علنا از سهامداران خرد زورگیری میکند . سایپا و ایرانخودرو یک دهه قبل از تشکیل شورای رذالت رقابت هر سال سهمی 150 تومن سود سالانه تقسیم میکردند ولی از بعد از شورای رقابت همه این پولهای سهامداران خرد با زورگیری دولتی به جیب خودیها رفته و شرکتها دهها هزار میلیارد ضرر و زیان شناسایی کردند و سهامداران خرد به خاک سیاه نشستند