بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸
مهدی محمودی، کارشناس بازار سرمایه گفت‌وگو با بورس نیوز؛

کام سود صنایع را برای سرمایه‌گذاران تلخ می‌کنند

کام سود صنایع را برای سرمایه‌گذاران تلخ می‌کنند
مقداری برای سرمایه‌گذاری بعد از آشفتگی در سیاست‌های اجرای عرضه خودرو در بورس کالا انگیزه از بین رفته است. شاید بعضی بر این باورند که اگر صنعتی سود ده است سود آن به‌نوعی تلخ می‌شود و برخی مانع رسیدن منافع به دست سهامداران و شرکت می‌شوند.
کد خبر : ۲۶۷۱۸۲

کام سود صنایع را برای سرمایه‌گذاران تلخ می‌کنند

بورس نیوز:

مهدی محمودی، فعال بازار سرمایه تشریح کرد: نمی‌توان گفت بازار لیدری ندارد بلکه انگیزه در آن وجود ندارد. مقداری برای سرمایه‌گذاری بعد از آشفتگی در سیاست‌های اجرای عرضه خودرو در بورس کالا انگیزه از بین رفته است. شاید برخی بر این باورند که اگر صنعتی سود ده است سود آن به‌نوعی تلخ می‌شود و برخی مانع رسیدن منافع به دست سهامداران و شرکت می‌شوند. حداقل دو سالی می‌شود که حواشی پیرامون عرضه خودرو در بورس کالا مطرح است، همچنان نیز اخبار ضدونقیض از آن به گوش می‌رسد، در آخر هم مدلی اجرا می‌شود که در صورت عرضه در بورس کالا سودی به خودروساز نرسد. درباره ساده‌ترین موضوع این حجم اخبار ضدونقیض وجود دارد که خود باعث دل سردی سهامداران از سود بری در بورس می‌شود. خارج از موضوع لیدری این حواشی انگیزه‌ای سرمایه‌گذاری را از بین می‌برد.


گوش شنوا برای اعتراض وجود ندارد


وی در همین راستا تبیین کرد: اگر نوسانی در دلار ایجاد شود بسیاری از کالا جهش قیمت می‌گیرند چراکه افراد کالا‌های خود را با شرایط تورمی جدید تطبیق می‌دهند، اما در بازار سرمایه این اتفاق رخ نمی‌دهد. یعنی شرکت خودروساز باید محصولات خود را با زیان بفروشد و باوجود اعتراض‌های بسیار کسی گوش شنوا ندارد. در دیگر صنایع نیز این معضلات نمود پیدا می‌کند، اگر شرکت‌ها خارج از موضوع قیمت‌گذاری دستوری محصولات را بفروشند صنایعی مانند پتروشیمی، پالایشی و غذایی رشد کنند و به‌نوعی لیدری بازار را بر عهده بگیرند اصلاً بازار به لیدر نیاز نداشت و خود افزایش نرخ دلار جهت سازی می‌کرد که هم‌راستا با آن ارزش دارایی‌ها تطبیق پیدا کند.

 

بانک مرکزی توانایی لازم را ندارد


این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: بانک مرکزی در تمام دنیا همواره به دنبال کنترل تورم (یعنی سیاست اتخاذی طوری باشد که نرخ تورم معقول باشد)، زمینه‌سازی رشد اقتصادی و کاهش آمار بیکاری است. البته بانک مرکزی کشورمان از ابزار و توانایی محدودی برخوردار است، اگر بانک مرکزی با ۱۰-۱۵ سال قبل خود مقایسه شود هم منابع بهتری در اختیار و از طرفی حساسیت کمتری هم برای مدیریت بانک مرکزی وجود داشت. مدیران آن مقطع باتجربه بودند و سالیان زیادی فعالیت داشتند همچنین امکان برنامه‌ریزی بلندمدت برای آن‌ها فراهم بود. در این دوره جدید شرایط برای رئیس‌کل بانک مرکزی همانند آتش‌نشانی است که با سطل آبی باید به همه‌جا سر بزند و آتش را مهار کند، که این نوع مدیریت پاسخگو نیست. بانک مرکزی به دلیل تحریم‌ها دسترسی به منابع خوب و باکیفیت را ازدست‌داده، به‌نوعی این تحریم‌ها بانک مرکزی را فلج کرده است.


بیشتر بخوانید: سردرگمی در بازار ارز



وی ادامه داد: بانک مرکزی توانایی کنترل بازار ارز را ندارد، توانایی نظارت بر بانک‌های تجاری و سایر مجموعه بانکی را نیز ازدست‌داده است؛ بنابراین ناترازی موجود در سیستم بانکی مدام افزایش می‌یابد و از دستان رئیس‌کل (هر شخصی که در آن جایگاه است) خارج می‌شود چراکه خود نهاد بانک مرکزی ضعیف است. بانک مرکزی همانند تیم فوتبالی است که تنها با عوض شدن مربی کمتر گل می‌خورد، جنس سیاست رئیس جدید چه درست چه غلط فاقد اهمیت است چراکه با ابزار موجود توانایی این سیاست‌ها را در اختیار ندارد.

بازار در رقابت با دیگر بازار‌ها عقب می‌ماند


محمودی در پایان به بورس نیوز گفت: باسیاست‌های که درباره بازار سرمایه اتخاذشده است و هزینه‌ها که مدام متورم می‌شود از سمت دیگر درآمد‌ها هم همواره در حال کنترل است؛ همچنین نرخ ارز مقررشده ثابت بماند، اما هزینه‌ها (انرژی و حقوق و دستمزد) افزایش پیدا می‌کند این‌ها باعث می‌شود در صنایع بزرگ حداقل ازلحاظ سودآوری چشم‌انداز مثبتی را شاهد نباشیم، البته بخشی از صنایع کوچک مقداری درفروش آزادتر هستند و افزایش نرخ ارز را تا حدودی در صورت‌های مالی خود تجربه می‌کنند و به‌نوعی شرایط بهتر و رشد بهتری را دارا هستند. البته که مقداری برای پیش‌بینی ۳ ماهه سال ۱۴۰۲ زود است، اما با اتخاذ سیاست‌های یادشده بازار سرمایه نسبت به بازار‌های موازی (سرمایه‌گذاران آزادی عمل و اختیار بیشتری بر دارایی‌های خوددارند) عقب می‌ماند.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
دعوا‌های نهادی بهترین بهانه برای ریزش
هابیل خاوری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تشریح کرد:

دعوا‌های نهادی بهترین بهانه برای ریزش

قانونی برای جلوگیری از ورشکستگی
دانیال آستانه، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

قانونی برای جلوگیری از ورشکستگی

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ننگ بر این دولت دزد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
آخه دولت ...3 سال پیش سهام به مردم فروختی 3000 تومن چرا الان باید باشه 400-500 تومن اونم با تورم هزاران درصدی در همه چیز؟