بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵
پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

مشکل قیمت دلار با ایجاد بازار و سامانه حل نمی‌شود

مشکل قیمت دلار با ایجاد بازار و سامانه حل نمی‌شود
نرخ دلار در ایران تاثیر بسیار زیادی بر روی قیمت کالاها و خدمات داخلی دارد و با افزایش آن، هزینه‌های تولید و تأمین کالاها و خدمات بالا می‌رود که به نوبه خود باعث افزایش قیمتهای داخلی می‌شود. این وضعیت برای اقتصاد کشور و مردم آن منفی است و به چالش‌های اقتصادی و اجتماعی متعددی منجر می‌شود.
کد خبر : ۲۶۷۷۹۹

مشکل قیمت دلار با ایجاد بازار و سامانه حل نمی‌شود

بورس نیوز:

باید گفت که نرخ دلار در ایران در دوره‌های مختلف تاریخی، نه تنها بالا رفته بلکه گاهی اوقات نیز کاهش یافته است. با این حال، در حال حاضر، نرخ دلار در ایران به یک سطح بسیار بالا رسیده است که باعث نگرانی و تأثر بسیاری از مردم و کسب‌وکارهای داخلی شده است.

مشکل قیمت دلار با ایجاد بازار و سامانه حل نمی‌شود


پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی تشریح کرد: مشکل دلار با ایجاد سامانه با هر عنوانی مرتفع نخواهد شد، ادامه وضعیت موجود موجب کاهش ارزش دلار نمی‌شود حرکت و افزایش آن روندی مزمن به خود گرفته است. همچنین کاهش ارزش ریال رویه متداول بوده که ناشی از عدم رشد اقتصادی و خلق نقدینگی کشور است. هنگامی‌که در کشور برای رشد اقتصادی چشم‌انداز مناسبی وجود نداشته و میزان آن پایین باشد، این موضوع با همراهی رشد نقدینگی ۳۴-۳۵ درصدی می‌تواند تورم را ناشی شود و پویایی موضوع تورم کاهش ارزش ریال را ادامه‌دار می‌کند. اگر در هر بازاری درون کشور نتوان به انتظارات واقعی (حفظ ارزش ریال) پاسخ داد این موضوع در دلار و طلا به‌مرورزمان نمود پیدا می‌کند، بنابراین ادامه‌دار شدن این موضوع می‌تواند در دیگر بازار‌ها نیز نمایانگر شود و اقتصاد کشور را دچار مشکل کند. درنتیجه هر بازاری با هر عنوانی برای ارز مشکل آن را مرتفع نمی‌کند، مرکز مبادله ارز و طلا نیز تنها کارایی را در عرضه و تقاضا بالا می‌برد.


نپذیرفتن واقعیت یا ...


این اقتصاددان تشریح کرد: متوسط قیمت دلار ۱۴۰۱ با توجه به تورم موجود در کشور، متوسط ۳۶۵ روزه معادل ۳۳-۳۵ هزار تومان برآورده شده بود، بالاتر از این اعداد نمایانگر عملکرد بد تیم اقتصادی و بانک مرکزی است. افزایش نرخ دلار و به‌نوعی کاهش ارزش ریال در کشور متداول بوده با وضعیت تورمی ۵۰ درصدی و تورم ۵ درصدی در دنیا بازهم کاهش ارزش ریال را شاهد هستیم؛ البته که دلار از متوسط قیمتی پیشی گرفته است و به سمت اعداد بالاتر می‌رود. این موارد ناشی از نپذیرفتن واقعیت‌ها از جانب سیاست‌گذار است یا اینکه با علم بر واقعیت‌ها حاضر به تغییر رویه در حوزه دلار نیست. برآورد رقم ۳۵ هزار تومان برای دلار ازاین‌جهت بود که امسال تقریباً دلار را در محدوده ۴۸-۵۰ هزار تومان تجربه کنیم، بالاتر از این رقم به هر میزان که برسد بخشی ناشی از عملکرد بد سیاست‌گذار و بخش دیگر به دلیل رشد تورمی است.


دو سناریویی برای دلار در سال‌های آتی


مولوی با تأکید بر اینکه سناریو‌های رشد دلار مبتنی بر تورم هستند گفت: به فرض مثال اگر تا سال ۱۴۰۴ تورمی ۴۵ درصدی را داشته باشیم و در آمریکا هم تورم ۶ درصد باشد و کمتر نشود، دلار در سال ۱۴۰۴ در محدوده ۱۰۰ هزار تومان قرار می‌گیرد؛ ولی اگر تورم افزایش پیدا کند (سناریویی بدبینانه) و آن‌قدری رشد کند تا به ۷۵ درصد در سال ۱۴۰۴ برسد، نقطه تعادلی به متوسط دلار به ۱۵۰ هزار تومان نیز خواهد رسید. درباره تورم باید گفت که با شرایطی فعلی کشور از کانال ۴۰ به ۴۵ و سال آینده با نقدینگی ۳۶ درصدی در یک سال و رشد اقتصادی زیر ۲-۳ درصد، تورم کشورمان از کانال ۴۰-۴۵ درصد به ۵۰-۵۵ درصد خواهد رسید.


بازار سرمایه ظرفیت رشد را داراست


وی در پایان به بورس نیوز گفت: بازار سرمایه به ارزش دلاری سال ۹۸ برگشته که نمایانگر ظرفیت رشد آن است البته با کاهش ارزش دلار بازدهی آن در سال ۱۴۰۲ تعدیل می‌شود. یعنی بورس رشد را تجربه می‌کند، اما رشد آن متأثر از تغییرات قیمت دلار تعدیل می‌شود و با بازده بازار‌های موازی در نقطه‌ای نزدیک به هم قرار می‌گیرد، باید گفت در شرایط فعلی برای بازار سرمایه نمی‌توان اعداد موثقی را بیان کرد.
 
پایان مطلب
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
بورس از تورم و رشد کلیت اقتصاد جامانده است
حسن حسین‌نیا، کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد:

بورس از تورم و رشد کلیت اقتصاد جامانده است

انباشت رشد دلار شاخص کل را وادار به رکوردزنی کرد
محمد جواد عبدالهی، مدیر تحلیل کارگزاری بانک شهر به سوالات بورس نیوز پاسخ داد؛

انباشت رشد دلار شاخص کل را وادار به رکوردزنی کرد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸
مشکل اصلی اقتصاد ایران این هست که سیاسی شده و سیاستمدارانی که حاظر نیستند به مبانی اقتصادی تن بدهند.و صد البته اقتصاد دانهایی که برای پست و مقام حاظر به گفتن واقعیات به سیاستمداران و مردم نیستند.نتیجه این هست که با قیمت گذاری دستوری همه مردم رو از کسب و کار تولید فراری دادن و همه رو به سفته بازی در بازار مسکن و دلار و سکه اوردن.
مریم
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳
متاسفانه این تحلیل ارزش علمی و اقتصادی نداشت و یه سری آسمون ریسمون بافتن بی ربط بود لطفا از کارشناسان باسواد اقتصادی مثل هیئت علمی دانشگاه ها استفاده کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۴:۲۲
سلام اتفاقا دقیقا با ایجاد سامانه وشفافیت حل میشود ضمنا یارانه مردم رو هم به نقدی دلار به حسابشان بریزه امااختیار فرو شش تا یه مدت محدودی دست خود مردم باش بعد اون مدت توسط نهادی خاص به فروش برسند یا حتی اختیارزفروش دلار بطور کلی دست خودمردم باش اون وقت ببینید ش کدها وسرمایه دارا دلار رو مفت اب جوب میکننیا نه