بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۶
حمزه کریمی، کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

منتظر شاخص ۲ میلیون واحدی باشید

منتظر شاخص ۲ میلیون واحدی باشید
به نظر می‌رسد که بورس به میزانی که انتظار می‌رفت نسبت به دلار رشد نکرد و احتمال می‌رود که در ۳ ماهه ابتدای سال آتی رشدی را شاهد باشیم و شاخص کل سقف قبلی را رد کند. همچنین سهام موجود در بازار باز هم ۴۰-۵۰ درصد رشد را تجربه کند.
کد خبر : ۲۶۸۰۲۴

منتظر شاخص ۲ میلیون واحدی باشید

بورس نیوز:

حمزه کریمی، کارشناس بازار سهام تشریح کرد: به نظر می‌رسد که بورس به میزانی که انتظار می‌رفت نسبت به دلار رشد نکرد و احتمال می‌رود که در ۳ ماهه ابتدای سال آتی رشدی را شاهد باشیم و شاخص کل سقف قبلی را رد کند. همچنین سهام موجود در بازار بازهم ۴۰-۵۰ درصد رشد را تجربه کند. دراین‌بین اگر موضوع آزادسازی قیمت‌ها برای خودروسازان انجام شود، به نظر می‌رسد که صنعت خودرو با منتفع شدن فروش خودرو در بورس کالا و همراهی با احتمال افزایش قیمت می‌تواند پیشتازی کند؛ همین‌طور با توجه به افزایش قیمت فلزات صنعت فلزات اساسی می‌تواند در لیست رشد قرار گیرد. البته که در صنعت پتروشیمی مقداری ریسک تحریم‌ها همچنان سایه افکنده است، چراکه با تشدید آن‌ها منابع ارزی محدود و محدودیت بیشتری برای این صنعت ایجاد می‌شود. اگر افت قیمت دلار را شاهد باشیم برعکس اینکه بورس نسبت به صعود آن رشدی را تجربه نکرده باشد، ریزش آن می‌تواند افت در بازار را منجر شود. از طرفی اعمال تحریم‌های بیشتر علیه کشورمان می‌تواند دیگر عامل افت در بازار سرمایه شود.


منتظر شاخص ۲ میلیون واحدی باشید


وی ادامه داد: معتقدم در صوتی که شرایط فعلی ادامه یابد، احتمال اینکه از شاخص۲.۱ میلیون واحدی تابستان ۹۹ عبور کنیم زیاد است. البته که برای شاخص عددی را تحلیل نکرده‌ام، اما به نظر می‌رسد باید اعداد ۲.۵ تا ۳ میلیون واحدی را متصور بود.


دلار انتظار نرخ ۶۰ هزارتومانی را می‌کشد


کریمی بیان کرد: بازار‌های موازی (خودرو، طلا، دلار و تا حدودی مسکن) با بورس در این ماه‌های گذشته جذابیت زیادی را داشته‌اند که می‌توان آن را سرمایه‌گذاری به سبک سنتی تلقی کرد و افراد سرمایه خود را با توجه به زیان در بورس به این بازار‌ها منتقل کرده‌اند. این موضوع مطرح می‌شد که اگر در بازار‌های موازی رشدی وجود داشته باشد زیان‌های گذشته را جبران کنند حتی شاهد هستیم که بورس از زمان شروع رشد دلار (۳۳ هزار تومان) تابه‌حال سهام تنها ۲۰-۳۰ درصد رشد را تجربه کرد، درواقع دلار رشد ۷۰ درصدی را به خود دیده است. برای دلار قیمت ۶۰ هزار تومان که یک عدد روانی بود و صحبت‌های زیادی در مورد آن بیان شد، دیده شد. معتقدم که دلار حرکتی به بالاتر از این ارقام نداشته باشد چراکه از منظر تکنیکال هم محدوده سقف قیمتی مابین ۵۸ تا ۶۰ هزار تومان کانال بلندمدت دلار را داشتیم که تمام فعالین بر این عدد به توافق رسیده‌اند.
وی افزود: عوامل مختلفی را مانند کمبود منابع، انتظارات تورمی که در جامعه حاکم شد به دلیل التهابات موجود، کمبود منابع بانک مرکزی باوجوداینکه بیان می‌شود کسری منابع وجود (اساساً منابع محدود است چراکه درصورتی‌که منابع محدود نبودن و شرایط مطلوبی را داشتند قیمت به این سمت حرکت نمی‌کرد) ندارد و اعمال تحریم‌ها نیز مهم‌ترین گزینه است. اگر شرایط فعلی ادامه یابد صحبت‌های دلار ۱۰۰ هزارتومانی در آینده دیده شود. البته فعلاً به نظر نمی‌رسد که حداقل تا اردیبهشت‌ماه سال آتی قیمت دلار از ۶۰ هزار تومان عبور کند.


مرکز مبادله ارز و طلا تا چه حد توانست التهابات را کنترل کند


این فعال بورسی تبیین کرد: مرکز مبادله ارز و طلا بر روند و التهابات بازار ارز چندان بی‌تأثیر نبود چراکه قیمت دلار از ۶۰ هزار تومان یک نزول ۵-۶ هزارتومانی را به خود دید، این موضوع هم ناشی از عرضه پتروشیمی‌ها و دیگر عرضه‌ها در این مرکز بوده است. معتقدم که تقاضا برای ارز زیاد بوده و حجم آن بالاست. درنتیجه منابع محدود بوده و توان پوشش این حجم از تقاضا را ندارد از طرفی افراد برای تهیه دلار مراحل سختی را باید پشت سر گذارند، یعنی شخص حقیقی عادی برای تهیه دلار به‌راحتی نمی‌تواند از این مرکز خرید کند. برای خرید دلار از این مرکز باید مدارک کامل باشد و مراحل اداری آن سپری شود این موضوعات ازنظر من خود درروند قیمتی تأثیرگذار است.


بهار بازار را شاهد هستیم


کریمی در پایان به بورس نیوز گفت: بورس جامانده بازار‌های موازی است و اگر نرخ‌های و شرایط به همین منوال باقی بماند پیش‌بینی می‌شود که رشد دیگری را در بازار سرمایه شاهد خواهیم بود. تعدیل این قیمت‌ها باید در فروش شرکت‌های بورسی دیده و در گزارش‌های ۱۲ ماهه ارائه شود البته که این موضوع در اسفندماه رخ نمی‌دهد، ولی در ماه‌های ابتدای سال بعد بی‌شک محقق می‌شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
بهترین استراتژی سرمایه‌گذاری در این روزها
مهدی افنانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تشریح کرد:

بهترین استراتژی سرمایه‌گذاری در این روزها

سال آینده سقف تاریخی پس گرفته می‌شود
مجتبی دیبا، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

سال آینده سقف تاریخی پس گرفته می‌شود

افزایش دامنه نوسان اجرایی خواهد شد
متناسب با اصلاح تابلوها؛

افزایش دامنه نوسان اجرایی خواهد شد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
رسول حمدی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۳
لعنت به اونی که مردم دعوت ببورس کرد
آخه چی بگم سه ساله ۵۰۰ میلیون گذاشتم ازسال ۹۹تا الان میدم به پشکل سه برابر شده بود بعد دم از صعود میزنید
سیدمسعود حسینی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۷
عالیبود
امینی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۶
سرمایه ام در بورس بی ارزش شد ۴۰۰ میلیون تومان ۳ سال پیش وارد بورس کردم ان زمان پول ۴ واحد اپارتمان در پردیس فاز ۱۱ بود حالا بعد از ۳ سال سرمایه ام شده ۸۰ میلیون تومان و قیمت هر واحد اپارتمان شده نزدیک ۴ میلیارد تومان سرمایه ام را بی ارزش و به صفر رساندند در ان زمان سهام وهور و بکهنوج و فسرب و شفارس را خریدم