بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۳
در میان تازه‌واردان به بازار ارز‌های دیجیتال افسانه‌ای وجود دارد که به دلیل نوسانات زیاد این بازار، نمی‌توان آن را پیش بینی کرد. نوسان بالای بازار کریپتو یک واقعیت است، اما ما می‌دانیم که چه عواملی بر قیمت رمز ارز‌ها تاثیر می‌گذارد.
کد خبر : ۲۶۸۱۲۴

چه عواملی روی قیمت ارز‌های دیجیتال تاثیر می‌گذارند؟

شناخت عوامل تاثیرگذار روی قیمت ارز‌های دیجیتال می‌تواند به شما کمک کند حرکت بازار را پیش بینی کنید و نه تنها از زیان در امان بمانید بلکه حتی از نوسان بازار سود ببرید. در زیر مهم‌ترین فاکتور‌های تعیین‌کننده قیمت ارز‌های دیجیتال را به طور خلاصه بررسی می‌کنیم پس با ما همراه شوید.

۹ عامل تاثیرگذار بر قیمت ارز‌های دیجیتال

در ابتدا تنها یک ارز دیجیتال مرموز یعنی بیت کوین بود که در سال ۲۰۰۹ متولد شد، اما به زودی هزاران رمز ارز دیگر به این فضا پیوستند که هر کدام اهداف و وعده‌های منحصربه‌فرد خود را داشتند. با تکثیر تعداد ارز‌های دیجیتال هیاهویی که پیرامون آن‌ها وجود داشت نیز افزایش یافت. کاربران هر لحظه در حال بررسی نمودار‌های بیت کوین، خواندن خبر‌های اتریوم، چک کردن قیمت لحظه‌ای تتر و دیگر موارد بودند. ارز‌های دیجیتال دیگر فقط ابزاری برای مبادله نبودند بلکه تبدیل به فرصتی برای سرمایه گذاری شدند.

با این حال رمز ارز‌ها نوسان بالایی دارند و برخی تصور می‌کنند به کلی غیر قابل پیش بینی هستند. اما این‌طور نیست؛ قیمت ارز‌های دیجیتال توسط عوامل مشخصی تعیین می‌شود و شناخت و لحاظ کردن آن‌ها در سرمایه گذاری تضمین می‌کند شما جز برنده‌های بازار باشید. در اینجا ۹ مورد از اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار روی ارزش ارز‌های دیجیتال را بررسی کرده‌ایم.

شرایط اقتصادی

شرایط اقتصادی مانند تورم، نرخ بهره و نرخ بیکاری می‌تواند روی بازار کریپتو و قیمت ارز‌های دیجیتال تاثیر زیادی بگذارد. برای مثال اگر تورم بالا باشد بیشتر احتمال دارد که افراد در ارز‌های دیجیتال سرمایه گذاری کنند تا از سرمایه خود در برابر تورم محافظت کنند.

چه عواملی روی قیمت ارز‌های دیجیتال تاثیر می‌گذارند؟

نرخ بهره آمریکا به طور ویژه روی اقتصاد کل دنیا، از جمله بازار کریپتو تاثیر می‌گذارد. نرخ بهره بالاتر آمریکا با تمایل سرمایه گذاران به دارایی‌های پرریسک مانند ارز‌های دیجیتال نسبت معکوس دارد. در نتیجه، از نظر تئوری بالاتر رفتن نرخ بهره آمریکا به معنای کاهش سرمایه گذاران رمز ارز‌ها است. در سال ۲۰۲۲ نیز همین اتفاق افتاد و با افزایش نرخ بهره آمریکا یک روند نزولی طولانی در بازار مشاهده شد. پس هنگام سرمایه گذاری روی ارز‌های دیجیتال، باید معیار‌های اقتصاد کلان را در نظر داشته باشید.

مقررات دولتی

قوانین و مقررات می‌توانند به طور قابل توجهی بر بازار کریپتو تاثیر بگذارند. برای مثال اگر دولت‌ها مقررات سختگیرانه‌ای را برای استفاده از رمز ارز‌ها وضع کنند، رغبت مردم به سرمایه گذاری در آن‌ها کاهش یافته و این می‌تواند باعث افت بازار شود. یا اگر یک نهاد حاکمیتی قوانین را طوری تغییر دهد که سرمایه گذاری در یک ارز دیجیتال مطلوب نباشد یا اینکه کاربرد آن رمز ارز محدود شود، می‌تواند به کاهش قیمت آن منجر شود.

نگرانی‌های امنیتی

تنها در سال ۲۰۲۲ بازار شاهد بیش از ۳ میلیارد دلار ضرر به دلیل هک و کلاهبرداری در پروژه‌های رمز ارزی بود. این اتفاق بازار را به شدت تحت تاثیر قرار داد. آسیب‌پذیری قرارداد‌های هوشمند یکی از نگرانی‌های امنیتی اصلی سرمایه گذاران ارز‌های دیجیتال است. از این رو مهم است که پروژه‌های رمز ارز‌ها توسط شرکت‌های حسابرسی معتمد بررسی شده باشند تا خطا‌های برنامه‌نویسی در قرارداد‌های هوشمند کاهش یابد و اعتماد کاربرانی، چون شما جلب شود. اطلاعات مربوط به حسابرسی هر پروژه ارز دیجیتال را می‌توانید در وب‌سایت پروژه و وب‌سایت‌های مرجع اخبار به راحتی پیدا کنید.

هایپ و ترس

هایپ را می‌توان توجه عمومی شدید به یک پروژه رمز ارزی یا ارز‌های دیجیتال به طور کلی معنا کرد. ترس و هایپ از اصلی‌ترین عوامل موثر بر بازار کریپتو و قیمت ارز‌های دیجیتال هستند. وقتی بازار صعودی است احساسات مثبتی ایجاد می‌شود که سرمایه گذاران را به خرید رمز ارزها، حتی با قیمت‌های بالا و بدون تحقیق کافی سوق می‌دهد. برعکس در بازار نزولی، ترس باعث فروش انبوه و عجولانه می‌شود که به نوبه خود باعث سقوط بیشتر قیمت می‌شود. شناخت درست احساسات عمومی در مورد یک پروژه یا بازار کمک می‌کند، حرکت بعدی کاربران را پیش بینی کنید.

عرضه و تقاضا

ارزش یک رمز ارز بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. وقتی تقاضا زودتر از عرضه افزایش می‌یابد قیمت یک دارایی بالاتر می‌رود. برای مثال بیت کوین دارای سقف عرضه ثابت ۲۱ میلیون کوین است. برخی ارز‌های دیگر مانند اتریوم سقف عرضه ندارند. برخی از تیم‌های سازنده پروژه‌ها سیاست عرضه خود را دیکته می‌کنند؛ آن‌ها تصمیم می‌گیرند که توکن بیشتری را عرضه کنند یا اینکه توکن‌های زیادی را بسوزانند تا عرضه را کنترل کنند.

چه عواملی روی قیمت ارز‌های دیجیتال تاثیر می‌گذارند؟

همچنین تقاضا برای یک دارایی دیجیتال می‌تواند با افزایش شهرت یا افزایش کاربرد آن ارز دیجیتال بالا برود. سیاست عرضه و تقاضای یک رمز ارز از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت ارز‌های دیجیتال است که کمک می‌کند به تخمین خوبی از آینده آن ارز برسید.

هزینه تولید

برخی ارز‌های دیجیتال از طریق فرایند استخراج یا ماینینگ تولید می‌شوند. ماینر‌ها باید از قدرت پردازش رایانه‌ها برای تایید بلوک بعدی در بلاک چین استفاده کنند. هرچه رقابت برای استخراج یک ارز دیجیتال خاص بیشتر باشد استخراج آن دشوارتر می‌شود بنابراین هزینه استخراج افزایش می‌یابد، زیرا به تجهیزات قوی‌تری مانند دستگاه‌های ماینر مخصوص برای استخراج موفقیت‌آمیز نیاز است. با افزایش هزینه‌های استخراج یک ارز دیجیتال ارزش آن ارز نیز افزایش می‌یابد. اگر ارزش رمز ارزی که ماینر‌ها استخراج می‌کنند برای جبران هزینه‌های آن‌ها کافی نباشد، آن را استخراج نمی‌کنند.

صرافی‌های ارز دیجیتال

همه صرافی‌های ارز‌های رمزنگاری شده محبوب‌ترین کوین‌ها و توکن‌ها را لیست می‌کنند. ارز‌های اصلی مثل بیت کوین و اتریوم در صرافی‌های متعددی معامله می‌شوند. ارز‌های کوچک‌تر ممکن است تنها در چند صرافی محدود عرضه شوند که دسترسی سرمایه‌گذاران به آن‌ها را محدود می‌کند. اگر ارز دیجیتالی روی چندین صرافی لیست شده باشد، تعداد سرمایه گذاران مایل به خرید آن افزایش می‌یابد و در نتیجه تقاضا بالا می‌رود که منجر به افزایش قیمت رمز ارز می‌شود. اما اگر یک ارز دیجیتال در صرافی کوچکی معامله شود و عمق بازار آن رمز ارز زیاد نباشد ممکن است صرافی کارمزد بالاتری بگیرد که برای برخی از سرمایه گذاران مقرون‌به‌صرفه نباشد. در نتیجه تعداد صرافی‌هایی که یک ارز دیجیتال را لیست می‌کنند از عوامل مهم تاثیرگذار بر قیمت آن رمز ارز است.

رقابت

تعداد بسیار زیادی رمز ارز وجود دارد. برای مثال فقط در سال ۲۰۲۲ بیش از یک میلیون ارز دیجیتال عرضه شد. اگرچه راه‌اندازی ارز‌های دیجیتال آسان است، ماندگار کردن آن‌ها دشوار است، زیرا باید شبکه‌ای از کاربران وجود داشته باشد که از آن رمز ارز استفاده کنند. اگر کاربرد مفیدی برای یک ارز دیجیتال وجود داشته باشد به سرعت می‌تواند شبکه‌ای از کاربران بسازد، مخصوصاً اگر مشکلات رقیب خود را حل کرده باشد و راهکار‌های بهتری ارائه دهد. اگر رشد رقیب جدید یک پروژه شتاب بگیرد، ارزش پروژه قبلی کاهش می‌یابد. پس وقتی قصد خرید یک ارز دیجیتال را دارید، یکی از کار‌هایی که باید بکنید تحقیق در مورد رقبای آن است.

شبکه‌های اجتماعی و پوشش رسانه‌ای

این از اصلی‌ترین عواملی است که بر قیمت ارز‌های دیجیتال تاثیر می‌گذارند. تبلیغات شبکه‌های اجتماعی یا افراد بانفوذ در این شبکه‌ها می‌توانند قیمت یک ارز دیجیتال را افزایش یا کاهش دهند. همچنین پوشش رسانه‌ای از بازار کریپتو می‌تواند به طور قابل توجهی بر احساسات بازار و سرمایه‌گذاران تاثیر بگذارد. وقتی رسانه‌ها اخبار مثبتی در مورد بازار ارز‌های دیجیتال گزارش کنند افراد بیشتری به سمت آن می‌روند و این باعث رشد بازار می‌شود.

سخن پایانی

بازار کریپتو شهره به بی‌ثباتی است؛ قیمت ارز‌های دیجیتال می‌تواند در دوره‌های کوتاه به طور قابل توجهی نوسان کند. نوسان بالا می‌تواند سرمایه گذاران را در معرض ریسک زیادی قرار دهد، اما اگر عواملی را که روی قیمت ارز‌های دیجیتال تاثیر می‌گذارند، شناسایی کنید می‌توانید از نوسانات بازار سود خوبی ببرید. با تحقیق درست و شناخت عوامل موثر بر قیمت ارز‌های دیجیتال و پیش بینی درست حرکت بازار، می‌توانید سود قابل توجهی به دست بیاورید.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رمزارزها صعودی شدند
در پیش از ظهر امروز برای بازار کریپتو رخ داد؛

رمزارزها صعودی شدند

معاملات رمزارز مشمول مالیات شد
مالیات به ایستگاه جدید رسید؛

معاملات رمزارز مشمول مالیات شد

هشتمین رویداد فناوری‌های مالی ایران
در سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حجاب برگزار شد؛

هشتمین رویداد فناوری‌های مالی ایران

ارسال نظر