بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲
محمد رضانژاد، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

ریالی‌ها در رالی بازار‌ها برنده می‌شوند

ریالی‌ها در رالی بازار‌ها برنده می‌شوند
گروه ریالی ظرفیت برنده شدن در رالی کل بازار‌ها را دارد. معتقدم که شاخص کل بازدهی بهتری از بازار مسکن، خودرو و حتی دلار را داشته باشد از طرف دیگر در خود بورس گروه سیمانی، زراعت، غذایی و در کل ریالی‌ها بازدهی بهتری را در این سال خواهند داشت.
کد خبر : ۲۶۸۶۱۰

ریالی‌ها در رالی بازار‌ها برنده می‌شوند

بورس نیوز:

محمد رضانژاد، کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: بعد از ۳۲ ماه شاخص کل بورس به محدوده سقف تاریخی خود رسیده است، این موضوع نمایانگر (فارغ از اینکه بخشی از سود شاخص ناشی از سود تقسیمی است) قرار گرفتن بازار در محدوده سقف تاریخی خود است. در این مدت، اما برخی از سهام بازدهی بیشتری از سقف تاریخی را نشان داده‌اند و برخی هنوز فاصله ۷۰-۸۰ درصدی با سقف تاریخی خود دارند، این موضوع نشانگر بازدهی خوب از یکسری سهام در صورت یاری‌کردن تحولات بنیادی است. باید گفت که بازار‌ها یک حرکت هم‌زمان و یک حرکت جایگزینی باهم دارند، یعنی هماهنگی رشد ملک و خودرو با دلار برخلاف بازار سرمایه است چراکه دو سالی می‌شود، در بورس خروج پول را شاهد بودیم. الان مقداری از بدبینی نسبت به بورس کم شده است و امیدواریم که امسال ورود پول را شاهد باشیم. اگر تحول سیاسی یا ریسک سیاسی رخ ندهد، احتمال اینکه دلار رشد عجیب غریبی کند کم است و شاید دلار به سمت ۷۰ هزار تومان برود.

منتظر بازدهی مطلوب از برخی سهم‌ها باشید

وی ادامه داد: در بورس چند تیپ صنایع وجود دارد، صنایع دلاری مانند فلزی، معدنی، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها می‌توانند همپایی دلار رشد کنند، سودشان هم به همان میزان افزایش یابد و تقسیم سود مناسبی داشته باشند. گروه‎های غذایی، دارویی و سیمانی که به‌اصطلاح ریالی شناخته می‌شوند و ظرفیت رشد خوبی را هم به لحاظ سودآوری دارند، حتی گروه ریالی ظرفیت برنده شدن در رالی کل بازار‌ها را دارد. معتقدم که شاخص کل بازدهی بهتری از بازار مسکن، خودرو و حتی دلار را داشته باشد از طرف دیگر در خود بورس گروه سیمانی، زراعت، غذایی و در کل ریالی‌ها بازدهی بهتری را در این سال خواهند داشت.

دو شرط جبران زیان ر بورس

این فعال بورسی تشریح کرد: بورس کشورمان از نرخ دلار (همه بازار‌ها متأثر از دلار هستند)، قیمت‌های جهانی، نرخ بهره و ریسک سیستماتیک (سیاسی، قیمت‌گذاری و کسری بودجه) متأثر می‌شود. به نظر می‌رسد که در دو سال گذشته برخلاف اینکه قیمت‌های جهانی شرایط خوبی را داشت و دلار هم صعودی بود به دلیل نا اطمینانی و ریسک‌های سیاسی (تصمیمات دولت و سیاست خارجی) مقداری بازار مورد کم‌لطفی قرار گرفت و عقب‌افتادگی عجیبی را تجربه کرد. باید گفت نزدیک ۵۰ درصد از سهام ۳۰-۴۰ درصد از سقف‌های تاریخی خود فاصله‌دارند حتی ۱۰-۱۵ درصد سهام بالایی ۶۰-۷۰ درصد از سقف تاریخی خود فاصله‌دارند. معتقدم اگر ریسک‌های سیستماتیک متعادل شود و بازار‌های موازی آرام بگیرد، بازار سرمایه به‌راحتی می‌تواند زیان‌های تحمیلی به سرمایه‌گذاران را جبران کند.

سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها برای چه افرادی مناسب است؟

رضانژاد با اشاره به انواع مختلف سرمایه‌گذاران تبیین کرد: باید گفت که افرادی که به‌صورت حرفه‌ای در بازار سرمایه فعالیت دارند، سرمایه‌گذاری در صندوق برای این افراد علاوه بر اینکه جذابیت ندارد منطقی هم نیست چراکه این افراد به دنبال بازدهی فرای شاخص هستند. از سوی دیگر افرادی هستند که به دنبال حفظ ارزش پول و یا به دنبال دریافت بازدهی از شاخص هستند برای این افراد بهترین راه سرمایه‌گذاری صندوق است. این افراد می‌توانند با کمک سایت فیپیران بسته به درجه ریسک‌پذیری هر صندوق را انتخاب کنند البته این کار باید با بررسی بازده در بازه‌های زمانی مختلف انجام شود. مهم‌ترین موضوع در صندوق‌ها حتی باوجوداینکه بازدهی از تورم کمتر باشد تایم فرم است. اگر فردی در اوج بازار با شاخص ۲ میلیونی واحدی صندوقی را خریده باشد تابه‌حال ۱۰-۱۵ درصد در سود قرار دارد، ولی اتفاقی که الان رخ‌داده است جهش قیمت دلار بود. به‌طور مثال اگر کسی از ۲ ماه قبل صندوقی را خریداری کرده باشد از تورم جلو افتاده، اما صندوق‌های دو سال پیش خیر.

وی در پایان به بورس نیوز گفت: افراد با توجه به تیپ شخصیتی و درجه ریسک‌پذیری می‌توانند از صندوق‌ها استفاده کنند و صندوق‌ها با توجه به خصوصیات اخلاقی افراد را راهنمایی می‌کنند. سایت فیپیران هم تحت نظارت سازمان عمل می‌کند و عملکرد سنواتی تمام صندوق‌ها وجود دارد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
افزایش سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بورسی
شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین محقق کرد؛

افزایش سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بورسی

منتظر شاخص ۲ میلیون واحدی باشید
حمزه کریمی، کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

منتظر شاخص ۲ میلیون واحدی باشید

ارسال نظر
نظرات بینندگان
بازنشسته
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۹
این مدیر ان ابله سایپا و سرمایه گزاری سایپا یه مشت دزدن که هم از جیب سهامدار خرد میدزدند هم از جیب مشتری خودرو.3 سال قبل قیمت سهم وساپا در شاخص 2میلیونبوده 2600 تومن حالا بعد از 3 سال و تورم هزار درصدی باز در همون شاخص 2 ملیون قیمت وساپا 600 تومنه .این دزدای کثیف برای پر کردن جیب گشادشون فقط از مردم نوسان میگیرن .تا حالا قیمت وساپا 7 بار امده 600 و نزاشتن بالا تر بیاد و طی این 3 سال هزاران میلیارد از مردم نوسان گرفتن. این دزدارو فقط اعدام میتونه ادب کنه نه چیز دیگه.. پس انداز 30 سال کار و زجر ماهارو خوردن رفت..مملکت بیصاحب دزد زده.
راد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۴
گیریم به سقف قبلی برگردن،مگه ارزش پولمون با اون زمان یکیه؟
رضوی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۹
طی ۳ سال سرمایه ام در بورس از بین رفت و بی ارزش شد
تیموری
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۷
۳ سال پیش یک میلیارد تومان با ارزش اوردم و سهام پتروشیمی ابادان و لکما را خریدیم ان زمان می توانستم با این پول ۱۰ واحد اپارتمان در پردیس فاز ۱۱ بخرم و یا ۲۰ خودرو دنا بخرم حالا بعد از گذشت ۳ سال سرمایه ام در بورس بجای رشد شده ۲۰۰ میلیون تومان و اگر مسکن در پردیس خریده بودم امروز صاحب ۳۵ میلیارد تومان بودم و اگر خودرو خریده بودم امروز بیش از ۱۷ میلیارد تومان سرمایه داشتم و اگر سکه خریده بودم صاحب بیش از ۲۷ میلیارد تومان بودم متاسفانه بازار سرمایه باعث شد سرمایه ام بی ارزش و پوچ شود ۳ سال سرمایه ام را نابود کردند و امروز حال خوبی نداریم حمایت از تولید حاصلش این بود
بیات
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۹
در طی ۳ سال همه چیز در کشور بیش از ۱۰ تا ۳۰ برابر رشد کرده است و جالب سهامدار بیش از ۶۵ تا ۸۰ درصد سرمایه اولیه خود را ندارد چکار کردند
عطایی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۲
زندگی و سرمایه ام در بورس از بین رفت و فشار خونی شدم ۳ میلیارد تومان ۳ سال پیش اوردم و امروز ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه دارم سهام مخابرات و شفارس و پتایر و لکما و.....را خریدم اگر در مسکن و ارز سرمایه گذاری در پرند کرده بودم الان بیش از ۳۵ میلیارد تومان سرمایه داشتم
فاطمه تیموری
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۱
انشاا......بورس عقب ماندگی خود را جبران کند در طی ۳ سال قیمت مسکن در پردیس و رباط کریم بیش از ۴۰ برابر رشد کرده است امار گویا و بررسی گواه این حرف است
امیری
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۷
بازار بورس خیلی خیلی خیلی از دیگر بازار های اقتصادی از جمله مسکن و خودرو و ارز و سکه و........عقب است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸
شاخص با قیمتهای سهام همخوانی نداره و ساختگیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸
شاخص با قیمتهای سهام همخوانی نداره و ساختگیه