بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵
حرکت‌های تند و تیز شاخص خیلی خطرناک است / در هفته جاری شاهد بازاری متعادل خواهیم بود
در هفته آتی بازار متعادلی را خواهیم داشت و شاید حتی رو به منفی باشد به این دلیل که از نظر تکنیکال بخواهیم نگاهی داشته باشیم به اکثر سهام های بازار با کندل‌های ریورسال مواجه شده‌اند.
کد خبر : ۲۶۹۳۰۸
نویسنده :
امیرحسین کریمی

حرکت‌های تند و تیز شاخص خیلی خطرناک است+بورس نیوز

بورس نیوز:

بازار سرمایه حال خوبی را در هفته گذشته پشت سر گذاشت تا خبر کاهش سقف سرمایه‌گذاری در سهام از ۱۵ درصد به ۱۰ درصد منتشر شد برای تحلیل آثار این تصمیم باید ابتدا برآوردی از مازاد سهام قابل عرضه در نتیجه این تصمیم داشت و همچنین به بررسی رفتار این صندوق‌ها در هفته‌های اخیر پرداخت.

علی دهدشتی‌نژاد مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری پارند در گفتگو با بورس نیوز در ارتباط با کاهش حدنصاب سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت بیان کرد:

این اتفاق حدود مبلغی را در واقع می‌تواند در بازار عرضه کند حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است که در طول ۳ ماه اگر تقسیم بر تعداد روز‌هایی که صندوق‌های باید به فروش برسانند مبلغی چشمگیر نیست که بتواند روند بازار را تحت شعاع خود قرار دهد اما؛ طبیعتاً وجود همچین خبر‌هایی بار روانی و هیجانی اولیه دارد و می‌تواند بر بازار فشار ایجاد کند و باعث ترس سهامداران و فعالان شود.

در کنار سابقه‌ای که افراد از نظر تفکری در سال ۱۳۹۹ داشتند که بازار به صورت صعودی پیشرفت کرد و به یک‌باره ریزش کرد، این ترس کماکان در فعالان بازار وجود دارد و با کوچک‌ترین خبر‌هایی از این قبیل که بار منفی با خود دارد، ناخداگاه از نظر هیجانی با فشار فروش همراه می‌شود.

وی ادامه داد: حاصل این فشار فروش را می‌توان در چند روز اخیر مشاهده کرد بنابراین؛ این موضوع یک اتفاقی که بتواند مسیر و روند بازار را تحت تأثیر شدید قرار بدهد نیست اما؛ قدرت این را دارد که بازار را وارد اصلاح کند و به عقیده من حرکت‌های تند و تیز شاخص خیلی خطرناک است و با همان شتاب می‌تواند برگردد و هیجان بازار را بیشتر کند.

بازار پس از روند صعودی که در یک الی ۲ ماه گذشته به همراه داشت اگر به سمت اصلاح برگردد، اصلاح چه از نظر قیمتی و زمانی خیلی می‌تواند موجب استمرار روند رو به رشد و صعود بهتر شود. من در این برهه زمانی زمانی خیلی خوشحال می‌شوم که بازار در این فاز‌ها وارد اصلاح شود تا تثبیت و یا تأییدکننده این موضوع باشد که روند صعودی را ادامه دهد اما؛ اگر این ترمز‌ها نباشد و با سرعت و شیب به سمت بالا حرکت کند می‌تواند بازار را هیجانی کند و با همان سرعت نیز بازار را دچار اصلاح وحشتناک کند.

خودروی پاژ با گسترش همکاری خودروساز‌ی‌های ایرانخودرو، سایپا و کرمان خودرو اولین محصول اقتصادی خود را می‌خواهند تا پایان سال جاری روانه بازار کنند. علی دهدشتی نژاد در این خصوص که چه تأثیری می‌تواند بر سهام صنعت خودرویی‌ها داشته باشد:

خودرویی‌ها به هر حال همچنان مشکلات مالی آن‌ها پا بر جا هست و با این اتفاقات تغییر و تعدیلات در نرخ‌ها صورت می‌گیرد نهایتا به توانند از آن شدت زیان‌های انباشته خود را پوشش دهند و یا نهایتاً بر روی نقطه صفر خود حرکت کنند بنابراین؛ ساختار خودروساز‌ها متاسفانه از نظر مالی بطوری است که خیلی نیاز به تغییر و تحول‌های شدیدتری از تولید محصول اقتصادی ارائه بدهند تا بتواند به سودآوری خوبی برسند.

مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری پارند ادامه داد: اگر تولید این محصول اقتصادی اتفاق بیفتد نیز از نظر ساختار بنیادی این شرکت‌ها خیلی تغییر فاحشی ایجاد شود، همان‌طور که گفته شد نیاز به اصلاح ساختاری قوی‌تر و بنیادی وجود دارد تا به سودآوری بهتر برسند.

علی دهدشتی نژاد در خصوص ورود هلدینگ شیرین عسل به صنعت خودروسازی نیز بیان کرد: صنعت خودرو حاشیه سود پایینی دارد و به علت ترنور بالایی که به همراه دارد ضعف حاشیه سود پایین را جبران می‌کند بنابراین؛ یکی از دلایلی که صنعت خودروسازی به این اتفاقت دچار شدند حاشیه سود به شدت پایین است و قیمت مواد اولیه در این سال‌ها با تورم رشد زیادی کرد و قیمت محصول نهایی خودروساز‌ها آنقدر افزایش نداشت و این اتفاق در صنعتی که حاشیه سود پایینی دارد، آ شرکت را به سرعت وارد زیان می‌کند.

وارد شدن همچنی شرکتی به صنعت خودرو با توجه به این اتفاقی که در حال حاضر در ایران وجود دارد، به خیلی از موضوعات بستگی دارد. همان‌طور که گفته شد این ریسک وجود دارد که حاشیه سود خیلی پایین است و در شرایط اقتصادی ایران ریسک بالا می‌رود و اگر اجازه داشته باشد تا قیمت محصول خود را خیلی آزادانه تعیین کند و به فروش برساند.

در این مسئله بحث شورای رقابت و قیمت‌گذاری دستوری پیش می‌آید، این مرحله تعیین کننده است که این کسب و کار برای شرکت می‌تواند برای شرکت موفق باشد یا خیر؟

علی دهدشتی نژاد در خصوص روند کلی بازار در هفته آتی نیز گفت: در هفته آتی بازار متعادلی را خواهیم داشت و شاید حتی رو به منفی باشد به این دلیل که از نظر تکنیکال بخواهیم نگاهی داشته باشیم به اکثر سهام های بازار با کندل‌های ریورسال مواجه شده‌اند و این موضوع نشان‌دهنده‌ی فشار فروش سهام زیاد شده و تکرار می‌کنم که این خبر خوبی است که اگر در همین فاز وارد اصلاح شود به این دلیل که بتواند رشد‌های بهتری در آینده داشته باشد.

در هفته جاری بازار متعادل و شاید رو به نزول را برای اصلاح زمانی داشته باشیم، در سال جاری اگر اتفاق خاص و مصوبه خاصی در واقع تغییر نکند بازار مثبت و خیلی خوبی را پشت سر خواهیم گذاشت.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کاهش فاصله ارز نیما و بازار آزاد؛  فرصتی برای رشد بازار سرمایه
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری پارند در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

کاهش فاصله ارز نیما و بازار آزاد؛ فرصتی برای رشد بازار سرمایه

سایه ترس بر سر بورس
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری پارند در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سایه ترس بر سر بورس

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارند در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

"خودکشی" از ترس نبود"خروج اضطراری"در بورس

الزام حمایت از
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارند در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

الزام حمایت از "بورس" با ارائه EPS شرکت‌ها

ارسال نظر
نظرات بینندگان
سهامدار خرد ورشکسته
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۳
یکی به این مسولین ابله بگه سبد سهام ما 15 سهم از صنایع مختلف هنوز از سال 99 در ضرر 50-70 درصدیه انقدر الکی شاخصو باد نکنید بزارید ماها لااقل به اص پو 3 سال قبلمون برسیم بعد شاخصو باد کنید. حرومزاده ها
حبیب
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۸
برادر اسفند سال گذشته باید سبد تو اسلاح میکردی الان ۸۰ درصدی تو سود بودی نوری فولاد بوعلی آريا فجر وخارزم فبا هنر میخریدی الان کیف می‌کردی
تحلیلگر اقتصادی
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶
اینطور نیست اکثریت سهام هنوز به قیمت 3 سال قبل نرسیدن ولی شاخص 300 هزارواحد هم جلوتر از 3 سال قبله.