بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹
آلبرت بغزیان، اقتصاددان، پاسخ داد:

سیستم پیام‌رسانی مالی روسیه چه مقدار اثر بخش است؟

سیستم پیام‌رسانی مالی روسیه چه مقدار اثر بخش است؟
میزان بهره‌وری ما از این موقعیت به خودمان بستگی دارد ، پیشبرد اهداف سیاسی از توافقات به نسبت جنبه اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.
کد خبر : ۲۷۰۲۵۶

بورس نیوز:

آلبرت بغزیان در مصاحبه با بورس‌نیوز در پاسخ به بررسی و اثربخشی سامانه پیام رسان جایگزین سوئیفت در پیشبردهای بانکی تصریح کرد : سامانه جایگزین سوئیفت رویکرد بسیار خوبی است که در صورت اجرایی شدن آن بایستی دید اثربخشی آن چه مقدار  میتواند باشد؛ اما به صورت کلی می‌دانیم که یکی از آثار تحریم‌ها ناکامی دسترسی ما از این سامانه پیام رسان بین المللی بانکی بود. هرچند حالا با جایگزین آن یعنی SPFS به جای دلار از ارز کشورهای عضو مانند روبل و یوآن و روپیه و غیره استفاده می‌شود که حرکت موثری است و از جهاتی می‌تواند برای اهداف اقتصادی و به ویژه سیاسی ما مفید واقع شود.

سیستم پیام‌رسانی مالی بانک روسیه چه مقدار اثر بخش متواند باشد؟

وی در ادامه بیان داشت: برقراری این موضوع از چندین جهت توجیه دارد و میزان بهره‌وری ما از این موقعیت به خودمان بستگی دارد .کشورهای عضو این اجلاس چرا که تحت تحریم‌های امریکا نیستن ، برای مثال ما معاملاتی با اندونزی، چین و یا حتی روسیه معاملات غیر دلاری انجام می‌دهیم و دیگر نیازی به محاسبه ارزش دلاری آن‌ها نیست. هرچند ریسک‌هایی نیز مطرح است مثل برابری این ارزها با دلار ؛ بدین صورت که در بعضی موارد مثل ارزش نفت که به دلار محاسبه می‌شود، در صورتی که ارزش آن کالا به نسبت دلار تضعیف شود تمام معادلات مربوطه نیز دستخوش تغییر قرار می‌گیرند.

اهمیت تهاتر

مورد دیگر که اهمیت دارد وقوع حالت تهاتر است ، در صورتی که بتوانیم با کشورهایی که طرفین تجاری ما هستند از این  کانال با آنها معامله کنیم به نفع ما خواهد بود، به این دلیل که حالا اگر بخواهیم با کشوری اروپایی معاملات داشته باشیم ارز مبادله‌ای دلار یا یورو خواهد بود، که حدود  20الی 30 درصد هزیه معاملات برای ما دربر خواهد داشت.

 

ایشان در رابطه با نقش ایران در این توافقات و دستیابی به اهداف مورد نظر افزود: برای کشورهایی که حجم تجاری بالایی دارند این توافقات جنبه اقتصادی بیشتری برای آنها دارد و مبحث سیاسی کم‌رنگ‌تر است . برای دهه‌ها پس از جنگ جهانی دلار نقش واسطه مبادله و ذخیره بین المللی داشته و مبادلات بزرگ در جهان به واسطه دلار انجام می‌گرفته، حالا اینکه به این صورت بتوان  نقش دلار را معاملات اقتصادی در دنیا کم کرد، وابسته به پیوست کشورهای عضو بیشتر است ، بدین ترتیب که حجم معاملات بیشتری را شامل می‌شود. اما برای ایران جنبه سیاسی رنگ بیشتری دارد، چراکه هدف ما دور زدن تحریم‌ها است؛ سیاست خارجه ما یا بهتر بگوییم، دیپلماسی سیاسی ما بود که  تحریم‌ها را برقرار کرد که بدلیل  بحث‌های هسته‌ای و غیره از جانب امریکا بود. در رابطه با بعد اقتصادی و نقش ایران بایستی زمان داد و دید کشورهای عضو و همچنین ایران به چه صورت در این عرصه ظاهر خواهند شد.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
جمعه بازار بورس- شماره ۳ - ۵ خرداد ۱۴۰۲
بورس زیر ذره بین میرزا قلمدون

جمعه بازار بورس- شماره ۳ - ۵ خرداد ۱۴۰۲

تداوم روند صعودی تسهیلات اعطایی ونوین
بانک اقتصاد نوین اعلام کرد؛

تداوم روند صعودی تسهیلات اعطایی ونوین

ارسال نظر