بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
میثم رادپور تحلیلگر مسائل اقتصادی

فروپاشی نظام پولی دور از انتظار نیست!

فروپاشی نظام پولی دور از انتظار نیست!
با نرخ تورم بیش از 50 درصدی و نرخ رشد اقتصادی منفی ، نه تنها فرپاشی نظام پولی دور از انتظار نیست بلکه از محتمل ترین سناریو ها است.
کد خبر : ۲۷۰۲۷۱

فرپاشی نظام پولی دور از اتنظار نیست!

به گزارش بورس نیوز، مشکل اساسی ما رکودی است که بدین شکل با تورم اجین شده ، تورم در حالت ساده خود باعث چنین کاهش قدرت خرید و سطح رفاه نمیشود. ادامه کاهش تولیدات بطور روز افزون و فاصله گرفتن از سهم تولیدی در اقتصاد کشوراست که باعث بروز شرایط کنونی می شود.

وی همچنین بیان کرد؛ در صورت عدم تغییر سیاست های پیش گرفته شده و اکتفا به توافقات کوتاه و مقطعی و در نهایت توافقات به نسبت بزرگتر در نهایت امر دستاورد مطلوبی برای ما وجود نخواهد داشت و در حدود آرامش نسبی در بازار و بعد از آن جا به جایی سمت های افسار گسیخته‌ای را شاهد خواهیم بود. برای اقتصادی که بیش از یک دهه از اقتصاد جهانی دور بوده و تولید ناخالص داخلی آن نه تنها کاهش یافته بلکه در مقاطعی منفی نیز بوده و در عین حال رکود تورمی گریبانگیر آن است، بنده تصور نمی کنم اقتصاد این کشور با این اوصاف بتواند سال های طولانی اداره شود. ولی اگر امیدوار باشیم این زنگ خطرها بتواند این فرمان را از مسیری که پیش گرفته برگرداند و مسبب تغییر رویه شود وگرنه نمی توان از این مهلکه جان سالم به در برد. 

وی در رابطه با تورم و تاثیرات آن و مقایسه با نرخ تورم جهانی گفت: هیچ جایی در دنیا چون ایران وجود ندارد که میزان رشد نقدینگی‌ آن با تورم‌ش بدین شکل وابسته باشد، در همه‌گیری ویروس کرونا در دنیا نقدینیگی دوبرابر شد اما تورم به هیچ وجه اینطور رشد نداشت. از لحاظ تعریفی تنها تورم نمیتواند مسبب تمام ناکامی ها باشد چرا که طبق تورم دستمزد و حقوق شما نیز افزایش میابد ،اما زمانی که رشد حقوق شما متناسب با تورم نیست دلیل آن  وجود رکود  است. اگر تولیدات شما ثابت باشد و نقدینگی افزایش یابد اتفاق بسیار بغرنجی  نمی‌افتد اما اگر نقدینگی ثابت باشد و تولید کاهش یابد چیز زیادی از دست میدهید ، برخی تمام مشکلات را صرفا به تورم نسبت میدهند و دلیل این تورم را رشد نقدینگی معرفی میکنند موضوع اینجاست که خب ما که حالا نمی توانیم  نقدینگی را کاهش دهیم، اما میتوان جلوی کاهش تولید را گرفت که البته راهکار آن کاملا متفاوت با سیاست های کنونی است. 

وی در این راستا در انتقاد بر سیاست های پیش گرفته شده تصریح کرد: به دست مسئولین توانمند ما کارها بدتر و باری بر بار قبلی اضافه میشود. مشکل مسائل بسیارمهم‌تری است که در نظر گرفته نمیشود. در یک تصادف شاخ به شاخ بوق زدن فایده ای ندارد و مشکلی به تبع آن حل نمیکند.

حضور پادشاه عمان همه چیز نیست بلکه تغییر رویکرد و استفاده درست از فرصت از جانب ماست که آینده محیط کسب و کاری و سرمایه‌گزاری را تغییر میدهد و رفاه از دست رفته احیا میشود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
صدر
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸
میثم رادپور، مجبوری .بنویسی.
چیزی نمیگفتی کسی بهت نمیگفت، .
احمد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۸
اقتصاد مال خر است
سهامدار خرد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱
. بجای این طرحهای .جلوی دزدی وفسادو بگیرید .چرا من و امثال من منیکه 100 میلیون پوام در بورس از سال 99 تا الان شده 25 میلیون و در مقابل همه کالاها و خدمات تورم 1000 درصدی داره باید ضرر بدیم تا یه مشت دزد جیباشونو پر کنن؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
تمام کارشناسان هشدار می‌دهند اگر سیاست‌ها تغییر نکند فلان می‌شود،،، سوال مگر سکان حکومت در دستان کیست؟؟ غیر کارشناسان متخصص در حوزه های مختلف؟؟؟ یا سیاست دست کسانی ست که هدف همین راه است که سالیان سال است کشور را به این روز رسانده؟؟؟؟ تعجبه واقعا،،،،