بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۴
کارشناس بازار سرمایه:

فروش متری مسکن محقق می‌شود؟

مصوبه شورای فقهی فروش اوراق موازی سلف اسلامی (فروش متری مسکن) اخذ شده و موضوع در هیئت مدیره بورس در حال پیگیری است. به محض این‌که دستورالعمل مربوطه ابلاغ شود، یک ارگان دولتی جز اولین مجموعه‌هایی است که نخستین عرضه در قالب این نوع فروش را عملیاتی می‌کند.
کد خبر : ۲۷۰۲۷۵

فروش متری مسکن محقق می‌شود؟

علیرضا مهدی‌زاده حکاک، کارشناس بازار مسکن در گفتگو با بورس نیوز، اظهار کرد: فروش متری مسکن از طریق سازوکار بورس اقدام بسیاری مثبتی است و تمام اطراف درگیر با املاک و مستغلات را منتفع می‌سازد. با این راه‌کار هم خریداران مسکن و هم سازندگان آن نفع می‌برند همچنین هدایت نقدینگی صورت می‌گیرد. اگر خریداری با یک میلیارد تومان وارد بازار مسکن شود در دسته متقاضیان املاک و مستغلات قرار نمی‌گیرد، همچنین این مبلغ هیچ راه ورودی به بازار املاک و مستغلات ندارد؛ بنابراین منابع محدود (زیر یک میلیارد تومان) افراد از رشد و تورم ملک عقب می‌ماند در صورتی که اگر مسکن به صورت متری فروخته شود با هر مقدار پول افراد می‌توانند سوار تورم ملک شوند.

تورم ملک بالاتر از دیگر بازارهاست

وی افزود: باید گفت که مطابق تجربیات ادوار گذشته تورم ملک ریسک چندانی را متحمل سرمایه گذاران نمی‌کند و طبق محاسبات صورت گرفته از سال ۱۳۸۰ پس از بورس بالاترین بازدهی را به خود اختصاص داده است.

اقدامی در جهت جذب سرمایه خرد

مهدی زاده ادامه داد: از طرفی فروش متری مسکن تمام منابع خرد افردا جامعه را به سمت تولید هدایت می‌کند. یعنی این منابع به عنوان نقدینگی وارد بازار ملک می‌شود و در نهایت به سازندگان می‌رسد که می‌توانند تامین مالی بسیار خوبی را برای تکمیل پروژه‌ها انجام دهند. با وجود گرانی نهاده‌های تولید شرکتی که در سال ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار متر مسکن با نقدینگی مشخص می‌ساخت، در این روز‌ها برای نگه داشتن تولید در این حد باید سرمایه در گردش را به چند برابر افزایش دهد. در حالی که با بالا رفتن تورم باید سرمایه در گردش افزایش یابد که انجام این کار برای بسیاری از شرکت‌ها دشوار است. در صورتی که مبالغ خرد افراد به عنوان نقدینگی به شرکت‌های سازنده تزریق شود تا این دست شرکت‌ها به سادگی حجم تولید را چند برابر کنند.

وی ادامه داد: در این بین هدایت نقدینگی هم صورت می‌گیرد، مبالغ خرد از بازار‌های موازی به سمت بازار مسکن سرازیر می‌شود.

برای فروش متری مسکن صرافت وجود دارد

کارشناس بازار مسکن گفت: در صورتی که فروش متری مسکن در بورس عملی شود اقدام بسیار مثبتی است، این موضوع در گذشته نیز چندین بار مطرح شد، اما با تغییرات مدیریتی در سازمان بورس مواردی برای اضافه شدن به آن پیشنهاد شد. به نظر می‌رسد ۱-۲ سالی از آخرین جلسات پیرامون این موضوع می‌گذرد، اما این بار صرافتی در اجرایی شدن آن دیده می‌شود و امید است این طرح با شفافیت‌ها و نظارت‌های که از جانب سازمان وجود دارد، صورت بگیرد چراکه اتفاق خیلی خوبی برای طرفین (خریداران و سازندگان) درگیر در بازار مسکن خواهد بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵
عشقی و خاندوزی و فرزین هر 3تا استعفا استعفا استعفا
مجلس باید این 3تا را فورا عزل کند.تمام بدبختی ما بورسی ها زیر سر این 3تاس
جناب حاج آقا محسن رضایی هم میخواست 3روز مشکل بورس را حل کند.الان3سال گذشته وضع ما را بدتر کردند.با این تورم کمر هرچی سهامداره خرد شد.چه می کنید با مردم؟!!!!!!!!!!!!!!!!!یعنی قیمت سهام به زیر قیمت پشکل بز رسیده،هنوز دست بردار نیستند...
متضرر
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۴
400میلیون سال 99 تو بورس در سهام مختلف سرمایه گزاری کردم الان با تورم هزار درصدی در این مدت پولم باید حداقل 10 برابر میشد ولی یکسوم سال 99 شده یعنی 400 میلیونم شده 120 میلیون.به کی بگیم وقتی همه میخواان فقط پول مارو مالخود کنن؟خدایا ما را از شر اینا نجات بده. الهی آمین.