بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵
"بکهنوج"، به دیگر شرکت‌های ماده ۱۴۱ قانون تجارت پیوست؛

بکهنوج سوار بر سیر نزولی زیان خالص

بکهنوج سوار بر سیر نزولی زیان خالص
شرکت تولید برق ماهتاب کهنوج مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شده و بر اساس این موضوع هیئت مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را دعوت نماید تا موضوع انحلال یا بقاء شرکت مورد شور و رای واقع شود.
کد خبر : ۲۷۰۴۸۰

بکهنوج سوار بر سیر نزولی زیان خالص+بورس نیوز

بورس نیوز:

شرکت تولید برق ماهتاب کهنوج در تاریخ ۳۰ اردیبهشت‌ماه سال جاری صورت مالی میاندوره‌ای ۳ ماهه منتهی به فروردین ماه سال ۱۴۰۲ را در سامانه کدال برای سهامداراو استفاده‌کنندگان بارگذاری کرد، موضوع اصلی فعالیت این شرکت شامل موارد زیر می‌شود.

• مشارکت در طرح‌های در جریان ساخت نیروگاهی و تولید و فروش انرژی برق با خرید، ایجاد و احداث نیروگاه اعم از آبی، بخاری، گازی، سیکل ترکیبی و انرژی‌های نو با رعایت قوانین و مقررات و ضوابط مربوطه و با اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح

• اجرای کلیه سازه‌ها و ساختمان‌ها و ابنیه فنی و مهندسی در کلیه رسته‌های مهندسی برق شامل نیروگاه‌ها، خطوط و تاسیسات شبکه‌های انتقال، فوق توزیع و توزیع برق

• تامین ماشین آلات و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز این گونه صنایع از داخل و یا خارج از کشور

• انجام کلیه فعالیت‌های تجاری و بازرگانی، واردات و صادرات، خرید و فروش در رابطه با برق، انواع کالای منقول و مجاز، خدمات فنی و مهندسی و سایر خدمات

اکنون نگاهی خواهیم داشت به بخش‌های صورت‌های مالی ارائه‌شده توسط این شرکت که در این دوره چه عملکردی را از خود برجای گذاشته است. در این دوره ۳ ماهه بکهنوج به درآمد عملیاتی حدوداً ۳۷ میلیارد تومان دست پیدا کرد که نسبت به دوره مشابه سال گذشته شاهد ریزش ۲۸ درصدی درآمد‌های خود بود.

بکهنوج سوار بر سیر نزولی زیان خالص+بورس نیوز

گفتنی است که در این دوره میزان بهای تمام‌شده برای درآمد‌های عملیاتی مبلغی برابر با ۱۶۳ میلیارد تومان به ثبت رسید، به گونه‌ای که این مبلغ ۱۲۲ درصد بیشتر از درآمدزایی "بکهنوج" بود. همان‌طور که در نمودار فوق ملاحظه می‌کنید میزان درآمدزایی این شرکت روند ثابتی را طی نمی‌کند اما؛ میزان بهای تمام‌شده درآمد عملیاتی با درصد بیشتری از درآمد شناسایی‌شده در حرکت است.

بیشترین درآمدزایی صورت گرفته در این دوره ۳ ماهه متغلق به انرژی نیروگاه شوباد با ۳۴ میلیارد تومان بود که ۹۱ درصد از درآمدزایی "بکهنوج" را به خود اختصاص داد. دیگر درآمدزایی‌های به عمل آمده مربوط به آمادگی نیروگاه شوباد و انرژی نیروگاه کهنوج بود. درآمدزایی که از بخش انرژی نیروگاه شوباد در این دوره به دست آمد در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته کاهش ۲۵ درصدی را به همراه داشت.

بکهنوج سوار بر سیر نزولی زیان خالص+بورس نیوز

بر اثر افزایش بهای تمام‌شده نسبت به درآمد عملیاتی، حاصل این موضوع به سود ناخالص رسیدن "بکهنوج" بود که مبلغی برابر با ۱۲۵ میلیارد تومان بود که در مقایسه با سال گذشته این بخش افزایش ۱۲۴ درصدی را به دنبال داشت. پس از به ثبت رسیدن سود ناخالص در این دوره، این شرکت به زیان عملیاتی ۱۲۸ میلیارد تومانی رسید.

شرکت تولید برق ماهتاب کهنوج در این دوره ۳ ماهه منتهی به فروردین‌ماه ۱۴۰۲ با اضافه شدن هزینه‌های مالی، زیان خالص ۲۸۴ میلیارد تومانی ساخت. همچنین در ازای هر سهم نیز ۱۷۷ ریال زیان شناسایی کرد. همان‌طور که نمودار فوق می‌بینید بکهنوج در ۶ سال گذشته تنها در دوره ۳ ماهه منتهی به فروردین ماه ۹۷ سود خالص ۲۲ میلیارد تومانی از خود بر جای گذاشته و پس از آن سیر نزولی زیان خالص عضوی تکرار نشدنی از صورت مالی این شرکت شده است.

بکهنوج سوار بر سیر نزولی زیان خالص+بورس نیوز

حال نگاهی خواهیم داشت به صورت وضعیت مالی "بکهنوج" در این دوره ۳ ماهه که مجموع دارایی‌های خود را ۱۴ هزار و ۲۵۳ میلیارد تومان اعلام کرد اما؛ نکته حائر اهمیت این بخش از صورت مالی "بکهنوج" میزان زیان انباشته این شرکت است که ۲ هزار و ۴۲۹ میلیارد تومان به ثبت رسیده است.

میزان سرمایه به ثبت رسیده تولید برق ماهتاب کهنوج برابر با یک هزار و ۶۰۵ میلیارد تومان به اطلاع سهامداران رسید. بر اساس این موضوع می‌بینیم که میزان زیان انباشته این شرکت نسبت به سرمایه آن فراتر رفته است.

این فزونی زیان انباشته در مقایسه با میزان سرمایه اعلام‌شده برابر با ۱۵۱ درصد است. زیان انباشته به ثبت رسیده توسط این شرکت در مقایسه با پایان سال مالی گذشته رشد ۱۳ درصدی را از آن خود کرد.

با این تفاسیر شرکت تولید برق ماهتاب کهنوج مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شده و بر اساس این موضوع هیئت مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را دعوت نماید تا موضوع انحلال یا بقاء شرکت مورد شور و رای واقع شود.

به بیان ساده‌تر اگر نیمی از دارایی‌های یک شرکت از بین برود، نشانگر مواجهه شرکت با مشکلات جدی مالی است. در حقیقت این قانون اعضای هیئت مدیره را موظف می‌کند که چاره‌ای برای این موضوع بیندیشند.

اکنون باید دید که با این تفاسیر بکهنوج چه تدابیری را برای خروج روند متوالی زیان‌های خالص در سال‌های گذشته و مشمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت اتحاذ می‌کنند.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
راه حل قطعی برق صنایع چیست؟
دبیر سندیکای تولیدکنندگان صنعت برق در گفتگو با بورس نیوز پاسخ می دهد:

راه حل قطعی برق صنایع چیست؟

هزینه استهلاک
با اعلام شرکت تولید برق ماهتاب کهنوج؛

هزینه استهلاک "بکهنوج" افزایشی بود

کاهش درآمد ۳۳درصدی از فشار ولتاژها کاست؛

"بکهنوج" در رقابت با درآمد‌های سال گذشته، کم آورد

ارسال نظر