بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸
احسان مدنی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز؛

شیب رشد بورس قطعا شدیدتر خواهد بود

شیب رشد بورس قطعا شدیدتر خواهد بود
در حال حاضر بازار مسکن رکود سنگینی را تجربه می‌کند اما؛ افزایش قیمت بهای تمام شده در این بازار نیز عاملی برای جلوگیری از کاهش شدید قیمت شده و البته طرح مالیات بر عایدی نیز می‌تواند جلوی رشد این بازار را تا حدودی بگیرد.
کد خبر : ۲۷۰۹۴۱

بازارهای موازی دوران در استراحت زمانی و قیمتی به سر می‌برند/ بورس کالا عاملی برای تثبیت و شفافیت قیمت‌ها

بورس نیوز:

احسان مدنی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص وضعیت کنونی بازار سرمایه اظهار کرد: در شرایط فعلی به علت افزایش ضریب نفوذ بورس در بین آحاد مردم، حساسیت به شرایط بورس بیشتر شده وگرنه ما شرایط مشابه امروز بازار را در سال‌های ۸۴-۸۵ و ۹۳-۹۴ نیز شاهد بوده ایم.  

وی ادامه داد: در اکثر مواقع درایور اصلی رشد بزرگ بازار، مشابه سال‌های ۹۷ الی ۹۹ و رشد سال‌های ۹۱ و ۹۲ تورم و رشد نرخ ارز است. مساله مهم در این بین پایین بودن P/E بازار در سال‌های قبل بوده که به عنوان یکی از ابزار‌های ارزش گذاری نسبی در دوره‌های قبل از رشد، جذابیت بازار سرمایه را افزایش می‌داد.  

در شرایط فعلی بازار با نسبت  (ttm) P/E حوالی ۹ و P/E forward حوالی ۶.۷ در شرایط معقولی قرار دارد و رشدی در حد ۳۵ الی  ۵۰ درصدی برای بازار تا انتهای سال جهت رسیدن این نسبت فوروارد به حوالی ۱۰ متصور هستم.  

با برگزاری مجامع، بازار کم رونق می‌شود

این کارشناس بازار با اشاره به فرسایشی شدن دوره‌ اصلاح و استراحت قیمتی بیان کرد: طبق روش‌های مختلف و نظرات کارشناسان بازار سرمایه بازار حوالی ۲۳۰  الی ۲۵۰ میلیارد دلار ارزش‌گذاری می‌شود؛ بنابراین به نظر بنده  امکان ریزش بازار بسیار بعید است اما؛ انتظار رشد شارپ را نیز نداریم. از طرفی همیشه در فصل مجامع، خرداد و تیرماه به دلیل برگزاری مجامع سالیانه عمومی عادی شرکت‎‌ها بازار کم رونق معمولاً معامله می‌شود و در شرایط فعلی در این برهه قرار داریم.

روند صعودی بازار سرمایه تا انتهای سال

مدنی درباره‌ وضعیت بازار‌های موازی از نظر بازدهی و تقابل آن با بازار سرمایه چنین بیان کرد: بازار‌های موازی به دلیل رشد شارپ ۶  ماهه دوم سال گذشته در دوران استراحت زمانی و قیمتی به سر می‌برند اما؛ این بار به دلیل ابهامات سیاسی و شرایط خاص اقتصادی امکان ریزش نرخ ارز و طلا بعید است و بیشتر اصلاح زمانی را سپری می‌کنند.  به هرحال همیشه رشد دلار درایور اصلی رشد بازار بوده و تثبیت در حوالی دلار ۴۷ هزار تومان می‌تواند به نوعی سیگنال رشد بازار بعد از مجامع را صادر کند. البته در این مورد بین اکثر کارشناسان بازار سرمایه اتفاق نظر وجود دارد.  

وی در این باره ادامه داد: در مورد بازار مسکن شاهد رکود سنگینی هستیم، اما افزایش قیمت بهای تمام شده در این بازار نیز عاملی برای جلوگیری از کاهش شدید قیمت شده و البته طرح مالیات بر عایدی نیز می‌تواند جلوی رشد این بازار را تا حدودی بگیرد. در مجموع به نظر بنده بازار سرمایه شرایط رشد بهتری به نسبت سایر بازار‌ها خواهد داشت، اما نه رشد شارپ. نتیجه کلی که در سایر بازار‌ها نیز به نظرم رشد با شیب صعودی بسیار ملایم را امسال تجربه کنیم و شیب رشد بورس قطعا شدیدتر خواهد بود.  

سنگ‌اندازی‌های شورای رقابت برای خودرویی‌ها

کارشناس بازار سرمایه درخصوص عرضه خودرو در بورس توضیح داد: به هرحال قدرت مافیا خودرو بر بازار نحیف سرمایه می‌چربد و مشخصاً عرضه و تقاضا در بورس کالا می‌توانست به تثبیت و شفافیت قیمت‌ها منجر شود که متاسفانه در این مورد وزارت صمت و وزارت اقتصاد همکاری خوبی نداشتند که حق سهامداران شرکت‌های خودروساز و حق مصرف کننده تضییع شد. امیدوارم قوه عاقله‌ای در این باره تصمیم ساز شود و شرایط این صنعت بهبود یابد.

مدنی در پایان گفت: البته با توجه به شرایط شورای رقابت و اعلام چندین باره از طرف ایشان، به نظرم بورس کالا برای اعلام عرضه خودرو بهتر است ابتدا موافقت نهاد بالادستی را تضمین شده بداند و بعد آگهی عرضه را عمومی نماید تا عموم مردم دچار ضرر نشوند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷
خیلی وقته سازمان بورس اوراق بهادار تبدیل شده به سازمان صندوقهای ....یگ روزی که بورس اوراق بهادا بود همهاش پر بود از شرگتهای تولیدی الان سازمان بورس پر شده است از صندوقهای دلالی ..این نهایت تفکر وحماقت وسفاهت نخبکان سفیه ونادان ه.
بازنشسته
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹
لعنت حدا و رسول بر مسئولین دزد که پس انداز 30 سال کار ماهارو تو بورس در سال 99 خوردن و با وجود رشد 1000درصدی همه قیمتها ولی قیمت سهام هنوز یکپنجم قیمت سال 99 هست.
برخورداری
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱
بورس نزدیک به ۴ سال است زمین گیر و سرمایه مردم را با بیش از ۶۵ درصد منفی روبرو کرده است سرمایه گذاران در این بازار کار و تولید سرمایه شان را از دست دادند و با این روزگار تناسبی ندارد سرمایه انان کوچک و بی ارزش گردیده است در چهل سال سابقه نداشته که با سرمایه مردم این کار را بکنند و جالب کسانی که ۳ سال پیش در پردیس و پرند فاز ۱۱ اپارتمان با قیمت ۱۰۰ میلیون تومان خریدن و یا سرمایه گذاری کردند امروز سرمایه انان بین ۲ تا بیش از ۳ میلیارد تومان رشد کرده رشد ۳۰ برابری در یک دوره ۳ ساله بورس از دیگر بازارها ی اقتصادی دیگر مثل خودرو و سکه و لوازم خانگی و....خیلی عقب است سهامداران بشدت اسیب دیدند
صیاد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴
متاسفانه انچه کارشناسان نابلد بورس بازان را گیج کرده عدم توانایی در نظرات است .در حال حاضر همه بازار ها با ریسگ همراه است فعلا عمده فعالین نظر دارند که سپرده بانکی بهتر از همه بازارهاست. ایول
باقری
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰
امروز همگان متوجه شدند چکار با ‌سرمایه سهامداران در بورس کردند منفی و بی ارزش در طی نزدیک ۴ سال نمودند ۳ سال پیش کسانی که ۱۰۰ میلیون تومان در مسکن فاز ۱۱ پردیس و پرند و اسلام شهر و....نمودند امروز سرمایه انان بعد از ۳ سال بین ۲ تا ۳ میلیارد تومان رشد کرده است کسانی که در خودرو و سکه ربع سکه و گرمی ولوازم یدکی خودرو و خانگی و.. در این مدت ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه گذاری کردند امروز بین ۱ تا ۲ میلیارد تومان سرمایه انان رشد کرده است و کسانی که در این مدت با ۱۰۰ میلیون تومان در بورس سرمایه گذاری کردند امروز بعد از ۳ سال سرمایه انان بین ۳۵ تا ۶۵ میلیون تومان منفی و بی ارزش بی ارزش گردیده است
همایونی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۶
بورس سرمایه سهامداران و سرمایه گذاران و مردم را طی ۳ سال بشدت منفی و بی ارزش کرده است حاصل این منفی کردن ها رشد قیمت کالاها بخصوص رشد ۱۵ برابری قیمت خودرو پراید تیبا و دنا و....بود رشد قیمت ۳۰ برابری مسکن در دماوند و پردیس فاز ۱۱ و ۸ و۹ و.....بود رشد بیش از ۱۰ برابری قیمت شیر و پفک و بستنی و......در مدت ۳ سال بود سهامداران در بورس بشدت اسیب دیدند بازار دستوری بورس باعث اسیب به مردم و اقتصاد وبی ارزش شدن ارزش پول ملی و...گردیده است
عطایی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۷
زندگی و سرمایه خیلی از سهامداران در طی نزدیک به ۴ سال از بین رفته است حالا از رشد بورس صحبت می شود ۴ سال منفی بوده قیمت بستنی ۵۰۰ تومانی امروز بیش از ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان شده است و جالب قیمت خیلی از سهم ها طی ۴ سال هنوز ۱۵۰ تا ۵۰۰ تومان است سرمایه مردم را در بورس منفی و ذوب و بی ارزش کردند حالا فقط وعده و هیچ
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۹
اگر جایی در این مملکت ۱هزارم خودرو زیان ده بود ودلال ورانتباز ویژه خوار گردن کلفت وخودی توش نبود فورا تعطیل وعده ای را حبس میکردند ولی چرا این خودرو سازها از هر گونه بازخواست درامانند نقطه سیاه کسانیست خودرا طرفدار حقیقت وشفافیت ونگهبانی وپاسداری بیت المل میدانند،میباشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۹
آخه تو بی .کارشناس .هستی بورس کالا همش دلال بازی ...
سهامدار خرد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸
خودروسازها در مجمع از سهامداران سوال کنید که با قیمت دستوری دولت موافقن یانه. من بعنوان یک سهامدار خرد خودرویی 10-12 ساله حتی یکریال هم سود سهام نگرفتم چون همش زیا ساختن قبل از بوجود امدن شورای رفاقت سالیانه هر سهمی 100 تا 150 تومن سود میدادند بعد دولت این شورا را درست کرد تا به میل خودش قیمت گذاری کنه اینکار طلم به ما و مشتری خودرو و خودرو ساز است ما راضی نیستیم .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۳
واقعیت امر این هست که حقوقی های ..و .با کُد به کُد کردن، از یک طرف خودشان را بجای فروشنده ی حقیقی جا زده و با عرضه های آبشاری خودشان قیمت سهم ها را پایین می آورند و از طرف دیگر خودشان را به جای خریدار حقیقی جا زده و سهم ها را مفت و مجانی جارو می کنند. این تعداد خریدار و فروشنده ای که در مظنه ها ملاحظه می کنید اینها در واقع حقوقی هستند به اسم حقیقی. عشقی بی .و .و .با شیرازی .و ..نیز با حقوقی ها هم آخور شده اند و دارند به ریش سهامداران حقیقی می خندند. سازمان بازرسی کل کشور کِی می خواهد به داد سهامداران بورسی برسه ، خدا می داند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷
جناب مدنی از این حرفها زیاد زدند. اگه تا پایان سال بورس بخواهد صعودی شود ، بازارهای موازی از سال ۹۹ صعودی شدند و بورس تا بیاید به اونها برسه سالها زمان میبره ‌.