بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
تصمیمات غیرکارشناسی باعث بی‌اعتمادی شده است/ تأثیرپذیری بازار سرمایه از خودرویی‌ها
از گذشته و به‌صورت سنتی گروه خودرویی تأثیر بسیاری در حال و هوای بازار بورس داشته‌اند، به‌گونه‌ای که با بهبود معاملات در نماد خودرویی همواره شاهد یک جو مثبت در کلیت بازار بودیم. خروج خودرو از قیمت‌گذاری دستوری و بازگشت محصولات این دو خودروساز بزرگ کشور به بورس کالا می‌تواند به این دو لیدر قدیمی بازار کمک شایانی کند و باعث بهبود در کلیت بازاربشوند.
کد خبر : ۲۷۳۸۴۸
سهیلا نقی‌پور کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز، در پاسخ به این سؤال که چرا بازار سرمایه جان نمی‌گیرد، بیان کرد: اصلی‌ترین دلیل این مسئله وجود ترس و عدم‌اطمینان در بین فعالین بازار بورس چه سرمایه‌گذار خرد و چه حتی برخی سرمایه‌گذاران حقوقی است. ترس و عدم‌اطمینانی که از تصمیمات خلق‌الساعه که بر بازار سهام تأثیرات منفی پررنگی به جا می‌گذارد نشئت می‌گیرد.
 

اثرات منفی تصمیمات عجیب در کوتاه‌مدت از بین نمی‌رود

 
وی ادامه داد: متأسفانه از ابتدای امسال برخی تصمیمات غیرکارشناسی مانند قیمت‌گذاری دستوری نرخ گاز صنایع، تغییر نرخ عوارض صادراتی محصولات خام و نیمه‌خام معدنی از نیم درصد به دو درصد و تغییر پی‌درپی قوانین مربوط به عرضه خودرو در بورس کالا و حتی صحبت‌هایی برای حذف و تعطیلی بورس کالا، همگی باعث شد یک موجی از بی‌اعتمادی در بین سرمایه‌گذاران شکل بگیرد، بی‌اعتمادی که حتی پس از تجدیدنظر در برخی از این تصمیمات اتخاذ شده همچنان در بین سرمایه‌گذاران وجود دارد و باعث تردید در تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس شده است.
 
این کارشناس تکمیل کرد: در واقع می‌توان این‌گونه بیان نمود اثرات منفی این تصمیمات خلق‌الساعه اتفاقی نیست که به این زودی‌ها و در کدام کوتاه‌مدت از بین برود و این عدم‌اطمینان و ترس در دل سهام‌داران رسوخ کرده است.
 

خودرویی‌ها محرک بازار سرمایه

 
نقی‌پور، عوامل رشد بازار سرمایه در سال جاری و سال آتی را توضیح داد: به‌طورکلی وضعیت کلان اقتصادی میزان فروش و سودآوری شرکت‌ها، نرخ ارز و قیمت‌های جهانی، تورم، نرخ بهره بین‌بانکی و رویکرد دولت در قیمت‌گذاری دستوری مهم‌ترین عواملی هستند که رشد یا نزول بازار سرمایه را رقم می‌زنند. در سال جاری خوشبختانه با تجدیدنظری که دولت در تصمیم خود مبنی بر قیمت‌گذاری دستوری نرخ خوراک گاز صنایع داشته و تعیین فرمولی برای نرخ خوراک گاز و همچنین لغو مصوبه اخذ عوارض صادراتی مواد خام و نیمه‌خام معدنی و فولادی از سوی دیوان عدالت اداری و ادامه این نوع سیاست غیردستوری در سال جاری و سال آتی می‌تواند به پایداری فروش و سودآوری شرکت‌ها کمک کند و خود همین عامل نیز باعث رشد بازار سرمایه شود.
 
این کارشناس بازار سرمایه گفت: همچنین از گذشته و به‌صورت سنتی گروه خودرویی تأثیر بسیاری در حال و هوای بازار بورس داشته‌اند، به‌گونه‌ای که با بهبود معاملات در نماد خودرویی همواره شاهد یک جو مثبت در کلیت بازار بودیم. خروج خودرو از قیمت‌گذاری دستوری و بازگشت محصولات این دو خودروساز بزرگ کشور، یعنی ایران‌خودرو و سایپا به بورس کالا و عرضه محصولات این خودروسازان به این شیوه می‌تواند با تعدیل قیمت نهایی محصولاتشان همراه شود که به سودآور شدن این دو لیدر قدیمی بازار کمک شایانی خواهد کرد و باعث بهبود در کلیت بازار خواهند شد.
 
وی ادامه داد: در سال آتی هم ادامه سیاست عدم قیمت‌گذاری دستوری و رشد قیمت‌های جهانی می‌تواند به ثبات و پایداری بازار سرمایه کمک نماید و همچنین تغییر در وضعیت کلان اقتصادی و رشد اقتصادی که از اولویت‌های برنامه دولت است هم می‌تواند از عوامل اصلی رشد بازار سرمایه تلقی شود.
 

بدترین سناریو، بازگشت شاخص کل به محدوده یک میلیون و ۹۳۰ هزار واحد است

 
سهیلا نقی‌پور، سناریو‌های پیش روی بازار را این‌گونه شرح داد: برای پاسخ به این سؤال بهتر است نگاهی به نمودار قیمتی شاخص کل بورس بیندازیم؛ خوش‌بینانه‌ترین سناریو پیش روی شاخص کل در سال جاری، رشد تا محدوده ۲ میلیون و چهارصد هزار واحد و یا تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد است و بدبینانه‌ترین سناریو برای بازار بورس، بازگشت شاخص کل به محدوده یک میلیون و ۹۳۰ هزار واحد است که به نظر باتوجه‌به عوامل بنیادی و ارزش ذاتی سهم‌های بازار، نمی‌توان افت بیشتر شاخص کل را در پایین‌تر از این محدوده متصور بود.
 

چه عواملی به کارا شدن بازار سرمایه کمک می‌کند؟

 
کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد:بازار سرمایه از اجزای تشکیل‌دهنده بازار مالی است و در واقع یکی از شریان‌های اصلی تأمین مالی و رشد اقتصادی محسوب می‌شود. باتوجه‌به این دو کارایی مهم بازار سرمایه باید به این نکته توجه داشت که تأمین مالی از طریق بازار بورس منوط به تزریق منابع از سوی سرمایه‌گذاران است که این امر زمانی رخ می‌دهد که سیاست‌گذار با ایجاد شرایط منطقی و متعادل باعث پیش‌بینی‌پذیر شدن وضعیت مالی شرکت‌ها و کلاً اقتصاد بشود.
 
وی ادامه داد: در این صورت با فراهم‌شدن فضایی عقلایی در اقتصاد بستر اعتماد به بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری هموار شده و منابع بسیاری از سوی سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه تزریق می‌شود و تأمین مالی از بازار به‌خوبی صورت می‌گیرد و با هدایت درست نقدینگی در مرحله بعد شاهد رشد اقتصادی خواهیم بود. به این نحو است که کارایی بازار سرمایه نمایان می‌شود.
 

صنعت خودرو از پتانسیل بیشتری برخوردار است!

 
سهیلا نقی‌پور در پاسخ به این سؤال که چه صنایعی تا پایان سال دارای بیشترین پتانسیل رشد قیمتی هستند، گفت: برای نیمه دوم سال جاری در بین صنایع موجود در بازار سرمایه، می‌توان صنعت خودرو را از باقی صنایع پر پتانسیل‌تر دید.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سهامدار خرد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲
دولت دزد هم جیب شرکت را میزند هم جیب سهامدار خرد را.