بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲
دولت به صورت لفظی از بازار حمایت می‌کند؛

وعده‌هایی که بدون عمل باقی می‌ماند

وعده‌هایی که بدون عمل باقی می‌ماند
اگر به گذشته عدد‌های شاخص بازار سرمایه و مبلغ دلار برگردیم به یک همبستگی ناگزیر بین این ۲ می‌رسیم که به خوبی حرکت‌های یک‌دیگر را تقلید می‌کنند
کد خبر : ۲۷۴۹۰۶

وعده‌هایی که بدون عمل باقی می‌ماند+بورس نیوز

بورس نیوز:

ویدا مهاجر کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص وعده‌هایی که دولت برای حمایت از بازار سرمایه اعلام می‌کند و سمت‌وسویی که این وعده‌ها به بازار می‌دهد، عنوا کرد: صرفاً حمایت‌های لفظی ۲ وجه دارند که باید آن را در نظر گرفت. در وجه اول صرفاً گفتار بدون عمل در هیچ قسمتی از مدیریت کشور قابل قبول نیست و آن چیزی است که در اکثر قسمت‌های اقتصاد همچنین رفتار با بازار سرمایه مشاهده می‌شود و به وضوح شاهد گفتار درمانی و وعده‌هایی در حال حاضر هستیم که بدون عمل باقی مانده اند.

در وجه بعدی باید نیم نگاهی به گذشته و تجربیات این‌گونه رفتار‌ها داشت و هما‌ن‌طور که گفته شد صرفاً لفظ حمایت کافی است در حافظه تاریخی اگر رجوع کنیم دولت و حتی دولت‌های گذشته فقظ آن را از لحاظ لفظی بار‌ها و بار‌ها تکرار کرده اند که حتی اگر زمانی افراد و سرمایه‌گذاران اندکی بسنده و اعتماد می‌کردند، درحال‌حاضر این اعتماد را شاید به جرأت بتوان گفت که صفر است البته؛ می‌توان در این باره گفت که در برخی کشور‌های دیگر عملاً این‌گونه لفظ‌ها بسیار قابل توجه است و زمانی که سیاست گذاری قصد از حمایت از بازار یا قسمتی از اقتصاد را بیان می‌کند بسیاری از افراد به واسطه رفتار‌های گذشته آن‌ها و اعتمادی که شکل داده شده است (طی سال‌ها خوش قولی و انجام وظایف).

این کارشناس ادامه داد: اگر درصدی این نتیجه محقق نشود افراد آن جامعه به این موضوع معتقد هستند که دولت تمام تلاش خود را در راستای بهبود و تحقق بخشیدن به نیاز‌های آن جامعه انجام داده است در حالی که در سیستم اقتصادی ما عملا خلاف این موضوع جریان دارد و بهبود و بهترین شدن این شرایط مستلزم طی کردن مدت زمان قابل توجهی جهت بهبود و برگشت میزان اعتماد گذشت است.

مهاجر در رابطه با ارزندگی سهامی که با توجه به نرخ بهره، شرایط سیاسی و اقتصادی مورد معامله قرار می‌گیرند بیان کرد: اگر دقت کنید از لحاظ فاکتور ارزشمندی بیشتر باید به درون شرکت و موارد پیرامون آن و دیگر مواردی که در دست بنیاد آن قرار می‌گیرد توجه کرد که البته رفته رفته با نگاه پایین به بالا به اقتصاد و سیاست‌گذاری‌های سیاست‌گذار می‌رسیم که در نهایت در مراحل اولیه بررسی خصوصا بررسی شرکت و صنایع بازار به خوبی می‌توانیم به این مورد برسیم که درصد قابل توجهی از بازار دارای ارزندگی بسیار مناسبی هستند اما؛ شاید این ارزندگی دلیل بسیار خوبی برای سرمایه گذاری باشد.

زمانی که رفته رفته در این بررسی بالاتر می‌رویم و به اقتصاد کنونی و سیاست‌‎گذاری‌ها می‌ر‌سیم مواردی را مشاهده می‌کنیم که هرچند این ارزندگی را جذاب می‌کند، ولی ممکن است جوا‌بگویی یا در کل بگوییم عایدی آن زمان بر خواهد بود. چه قبول کنیم یا نه در حال جمع‌آوری و کنترل حداکثر پول در کشور هستیم که نتیجه آن همان وضعیت رکودی حاکم در بازار است که البته پس از به تعویق انداختن یک سری از پرش‌های قیمتی در بازار‌ها خواه ناخواه در آینده این شکاف به وجود آمده همانند حرکت‌های گذشته با شتاب بالایی جبران خواهد شد.

اگر به گذشته عدد‌های شاخص بازار سرمایه و مبلغ دلار برگردیم به یک همبستگی ناگزیر بین این ۲ می‌رسیم که به خوبی حرکت‌های یک‌دیگر را تقلید می‌کنند اما؛ اگر دقت کنیم همیشه این تقلید صحیح نبوده است، زیرا به خوبی صرفاً نمی‌توان این ۲ را با عدد‌های یکدیگر سنجید تا زمانی که مبحث زمان هم در کنار آن‌ها وارد شود تا بتوان به خوبی آن را بررسی کرد.

وی افزود: اگر دقت کنیم هر دو آن‌ها در مقاطعی دچار یک فاصله نسبتاً معنا داری می‌شود که البته به خوبی پس از اتمام یک سری محدوده‌های زمانی این ۲ به خوبی یکدیگر را پیدا می‌کنند. حال باید اشاره کرد که اگر دقت کنیم نرخ دلار نیز در کنار شاخص بازار در محدوده‌های خودش آرام گرفته و هر روز را با نوسان‌های کوچک خود به اتمام می‌ر ساند و تنها حرکت قابل توجه آن را می‌توان به هفته گذشته ربط داد که به خوبی مسیر رفته را بازگشت زد که مهم‌ترین آن را رشد قابل توجه ریسک‌های اقتصاد همانند جنگ بود که هیجان آن پس از چند روز کوتاه آرام گرفت. 

با توجه به سوال مطرح شده هر ۲ این بازار‌ها در اقتصاد دچار رکود و کمبود تقاضا هستند هرچند بازار سرمایه با شکل دادن مقداری واگرایی و افت نسبت به ثابت بودن نسبی دلار به خوبی پتانسیل این مورد را دارد که به زودی خواهان پرکردن این گپ یا همان شکاف قیمتی باشد.

ویدا مهاجر در پایان اضافه کرد: در پایان و جمع بندی باید ذکر کرد که هرچند موارد کنترل‌کننده و فشار بر روی بازار سرمایه یکی دوتا نیستند و می‌توان نکات بسیاری را در رابطه با آن اشاره کرد اما؛ یک‌سری از ایراد‌ها و مشکل‌ها از بقیه قدرتمند‌تر و تأثیرگذارتر هستند و علی‌رغم باقی ماندن این ضعف‌های کوچک با رفع یا حتی قدرتمندتر شدن ایرد‌های اصلی به راحتی بازار می‌تواند سمت‌وسوی قدرتمندی چه به سمت بالا و حتی پایین داشته باشد.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
برچسب ها :
ارسال نظر