بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶
سود و زیان خالص اختیار معامله‌ها و نمودار سود و زیان اختیار معامله
در یادداشت‌های بعدی به بررسی و تحلیل استراتژی‌های مهم اختیار معامله به همراه نمودار آن‌ها خواهیم پرداخت که درک نمودار‌های اختیار معامله پایه‌ای برای تحلیل و درک اولیه استراتژی‌ها از منظر سود و زیان، بازدهی و ریسک است.
کد خبر : ۲۷۵۴۰۱

بورس‌نیوز:

مقدمه: در این یادداشت قصد داریم سود یا زیان خالص یک سرمایه¬گذار اختیار معامله را ملاحظه کرده و در ادامه اهمیت ساده‌ترین نمودار‌های سود و زیان اختیار معامله را بررسی نماییم و فایل اکسل نمودار‌ها در انتهای یادداشت قابل‌دانلود است.

محاسبات سود/ زیان خالص اختیار معامله 

اگر S قیمت دارایی پایه، K قیمت اعمال و P قیمت صرف خرید / فروش اختیار معامله باشد نحوه محاسبه خالص سود اختیار معامله با ذکر یک مثال به شرح ذیل است. اگر قیمت اعمال ۲۰۰۰ ریال، قیمت دارایی پایه ۱۵۰۰ ریال و پریمیوم اختیار معامله برابر با ۵۰۰ ریال باشد. محاسبات سود و زیان خالص اختیار معامله به شرح ذیل است.

سود و زیان خالص اختیار معامله‌ها و نمودار سود و زیان اختیار معامله

توجه فرمایید در جدول بالا تنها یک مثال ساده برای نحوه محاسبات ذکر گردید. نکته مهم در محاسبات سود/زیان خالص اختیار معامله در نظر گرفتن مبلغ صرف خرید/فروش اختیار معامله است.

نمودار‌های سود و زیان اختیار معامله

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اختیار معامله طراحی استراتژی‌های کاربردی معاملاتی در اختیار معامله است. اما باتوجه‌به فراگیرشدن مفاهیم اولیه اختیار معامله بسیاری از فعالان این بازار از بررسی نمودار‌های ساده، اما بسیار مهم اختیار معامله‌ها به‌سادگی گذر کردند. در یادداشت‌های بعدی به بررسی و تحلیل استراتژی‌های مهم اختیار معامله به همراه نمودار آن‌ها خواهیم پرداخت که درک نمودار‌های اختیار معامله پایه‌ای برای تحلیل و درک اولیه استراتژی‌ها از منظر سود و زیان، بازدهی و ریسک است. به قول استاد بزرگی در زمینه معاملات اختیار معامله درک نمودار اختیار معامله در یک نگاه برای تحلیل‌گر اختیار معامله می‌تواند بسیاری از راز‌ها و پیچیدگی‌ها استراتژی را مشخص نماید. به‌صورت خلاصه از مشخصه‌های نمودار‌های اختیار معامله به شرح ذیل است.

•    بررسی سود و زیان اختیار معامله باتوجه‌به طیف مختلف قیمت دارایی پایه در یک نگاه

•    بررسی حداکثر و حداقل بازدهی از اختیار معامله در یک نگاه

•    بررسی شهودی نسبی ریسک اختیار معامله 

•    طراحی استراتژی‌های متنوع معاملاتی اختیار معامله

برای رسم نمودار سود و زیان اختیار معامله عدد‌های سود و یا زیان اختیار معامله در نمودار Y و طیف قیمت دارایی پایه در محور x‌ها قرار می‌گیرد حالت کلی نمودار‌ها به‌صورت زیر است.

سود و زیان خالص اختیار معامله‌ها و نمودار سود و زیان اختیار معامله

بررسی یک مثال: جدول زیر را با قیمت اعمال و قیمت‌های مختلف دارایی پایه فروشنده اختیار خرید در نظر بگیرید.

سود و زیان خالص اختیار معامله‌ها و نمودار سود و زیان اختیار معامله

باتوجه‌به تغییرات قیمت دارایی پایه می‌توان سود / زیان فروشنده اختیار خرید را مشاهده کرد که همان گونه که در جدول فوق مشخص است سود فروشنده اختیار ثابت بوده و تنها به‌اندازه پریمیوم (P) است و درصورتی‌که قیمت دارایی پایه افزایش یابد زیان فروشنده نامتناهی است که از جدول فوق می‌توان نمودار زیر را نتیجه گرفت.

سود و زیان خالص اختیار معامله‌ها و نمودار سود و زیان اختیار معامله

 

PDF نمودار خرید اختیار معامله

PDF نمودار فروش اختیار معامله

فرنوش دواتگر زاده، کارشناس مشتقه و ابزار‌های نوین مالی

اشتراک گذاری :
ارسال نظر