بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷
انتظار از هر ابزاری، کارکرد درست در چارچوب تعریف اولیه آن؛

سازمان بورس به دنبال بروز رسانی و به‌کارگیری روش‌های جدید باشد!

سازمان بورس به دنبال بروز رسانی و به‌کارگیری روش‌های جدید باشد!
سازمان بورس و اوراق بهادار بالاترین رکن اجرایی است و انتظار می‌رود در خصوص شایعات به وجود آمده شتاب‌زده عمل نکند و با به‌کارگیری نظر متخصصان حوزه مربوطه، بهترین تصمیم را اتخاذ نماید.
کد خبر : ۲۷۴۳۶۵

فرنوش دواتگر زاده، کارشناس مشتقه و ابزار‌های نوین مالی در گفتگو با بورس‌نیوز، در خصوص ناکارآمدی بازار سرمایه کشور بیان کرد: نمی‌توان به‌صورت رادیکال بگوییم بازار سرمایه کشور ناکارآمد است؛ اما اگر بخواهیم دلایل ضعف و ناکارآمدی را بررسی نماییم دودسته کلان را می‌توان به این موضوع اختصاص داد. 

وی تکمیل کرد: در وهله اول، با نگاه و بررسی بیشتر می¬توان مشاهده کرد که انجام معاملات در بازار سرمایه از سال ۱۳۹۷ به بعد مورد اهمیت واقع شده است به همین سبب بسیاری از قوانین، دستورالعمل‌ها، ظرفیت‌های سامانه‌های معاملاتی و.. ظرفیت رشد چشمگیر را نداشته‌اند و از طرفی دیگر یکی از علل اصلی شرایط موجود، وضعیت نابسامان اقتصادی داخل کشور است که همین موضوع یکی از عوامل اصلی ناکارآمد شدن این بازار گردیده و از طرفی دیگر برخی از خلل‌های نام‌برده استفاده‌های سودجویانه انجام می‌دهند. اما، در سال‌های اخیر می‌توان مشاهده کرد که ارکان بازار سرمایه در حال بهبود خلل‌ها هستند.

فرنوش دواتگر زاده، در پاسخ به این سؤال که ناکارآمدی بازار سرمایه به دوطرفه بودن آن مربوط است یا خیر، گفت: جواب این سؤال هم بله و هم خیر نیز است؛ اگر جواب این سؤال را خیر در نظر بگیریم متوجه خواهیم شد که دلایل ریشه‌ای بسیار زیادی وجود دارد که می‌بایست رفع گردد و اگر پاسخمان بله باشد باید گفت که در بازار یک‌طرفه تنها سهام‌داران می‌توانند از بالارفتن قیمت سهم سود کسب نمایند البته این نکته قابل‌ذکر است که از ابزار‌های مشتقه به‌ویژه آتی‌ها به‌عنوان بازار دوطرفه یاد می‌شوند که از نظر بنده نمی‌توانند تعریف بازار دوطرفه را به‌درستی ایفا نمایند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: با نظر به اینکه درصورتی‌که تسویه فیزیکی برای یک دارایی وجود نداشته باشد از منظر فقهی مشکلات شرعی خواهد داشت این مورد تنها در دست اعضای کمیته فقهی خواهد بود. 

سازمان بورس به دنبال بروز رسانی و به‌کارگیری روش‌های جدید باشد!

دواتگر زاده گفت: پس از ریزش بازار در سال ۱۳۹۹ ابزار‌های نوین مالی به‌ویژه صندوق‌های سرمایه‌گذاری رشد چشمگیری داشته‌اند و همان‌طور که ملاحظه می‌نمایید صندوق‌های متفاوتی در بازار تأسیس گردیده است و همین اتفاق برای بازار مشتقات هم نیز رخ‌داده است؛ اما به علت پیچیدگی و جدیدتر بودن ابزار مشتقات در بازار سرمایه داخلی، در چند وقت اخیر شاهد اتفاقات ناشایستی در خصوص ابزار‌های مشتقه بوده‌ایم که ممکن است بقای این ابزار را تحت‌تأثیر قرار دهد.

وی ادامه داد: کودک نوپایی را در نظر بگیرید که تازه راه‌رفتن و صحبت‌کردن را آموخته است. اکنون او را یا به سمت جلو هل می‌دهند و یا بالعکس کلمات نامناسب را نیز به او آموزش می‌دهند. همه‌ی این‌ها در واقع روند روبه‌رشد و نحوه رشد و بقا کودک را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد.

این کارشناس ابزار‌های نوین مالی، نقش سازمان را به‌عنوان مسئول، این‌گونه بیان کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار بالاترین رکن اجرایی است و انتظار می‌رود در خصوص شایعات به وجود آمده شتاب‌زده عمل نکند و با به‌کارگیری نظر متخصصان حوزه مربوطه، بهترین تصمیم را اتخاذ نماید. چرا که هیچ‌گاه تصمیم‌گیری‌های عجولانه کاری را به‌درستی پیش نخواهد برد و انتظار می‌رود سازمان بورس و اوراق بهادار به دنبال بروز رسانی و به‌کارگیری روش‌های جدید باشد.

فرنوش دواتگر زاده، کارشناس مشتقه و ابزار‌های نوین مالی در خصوص استفاده از مشتقه و ابزار‌های نوین مالی برای حل‌کردن دغدغه و مشکلات قیمتی بازار درون کشور، اظهار کرد: به نظر بهتر است سؤال مطرح شده را کمی تغییر دهیم. در ابتدا بهتر است بررسی کنیم که کار اصلی ابزار‌های مشتقه چیست و با بررسی هرچه بیشتر می‌توان دید این ابزار برای کنترل و مدیریت ریسک سرمایه‌گذاری و در قدم بعدی ابزار‌های سودآوری باشد، اما ابزاری برای کنترل قیمت نمی‌تواند باشد. وقتی صحبت از کنترل قیمت می‌شود یاد ابزار‌های نظارتی می‌افتم. در نتیجه بهتر است از هر ابزار انتظار کارکردی درست در چارچوب تعریف اولیه آن را داشته باشیم. 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
مشکل صندوق‌ها نیستند، سازمان صورت مسئله را پاک می‌کند
میثم مقدم، مدیر اسبق ابزار مشتقه کانون کارگزاران:

مشکل صندوق‌ها نیستند، سازمان صورت مسئله را پاک می‌کند

ورود صندوق‌های درآمد ثابت به بازار ابزار مشتقه با ماهیت شان ناسازگار است
حمید فاروقی، عضو هیات مدیره شرکت سبدگردان ویستا در گفتگو با بورس نیوز:

ورود صندوق‌های درآمد ثابت به بازار ابزار مشتقه با ماهیت شان ناسازگار است

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹
نتیجه مدیر و مسئول شدن ..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹
نتیجه مدیر و مسئول شدن ..