بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۸
صریح و شفاف؛ چرا دلار در وضعیت فعلی اقتصاد کلان، ارزان است
همواره محرک و پیشران اصلی رشد نه تنها بازار سرمایه بلکه همه بازار‌های مالی در کشور ما، در چند دهه اخیر، تحرکات قیمت دلار بوده است.
کد خبر : ۲۷۷۹۰۹

صریح و شفاف؛ چرا دلار در وضعیت فعلی اقتصاد کلان، ارزان است

بورس نیوز:

آرش شهریاری کارشاس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، با توجه به این موضوع که عملکرد بازار‌ها در ۹ ماهه نخست سال تمام شده، رویکرد بازار سرمایه و بازار‌های موازی در ۲ ماه باقی مانده سال جاری چه عملکرد و رویکردی را از خود بر جای می‌گذارد بیان کرد: همان‌طور که وضعیت رکود فراگیر تمام بازار‌های مالی در ۹ ماه اخیر نشان می‌دهد، سیاست غالب بانک مرکزی، تاکید بر سیاست‌های مالی انقباظی است. رکود سنگین حاکم بر تمام بازار‌های مالی از دلار و ارز گرفته تا طلا، خودرو، مسکن و حتی بازار سرمایه، خود مؤید این نکته است. 

وی ادامه داد: همواره محرک و پیشران اصلی رشد نه تنها بازار سرمایه بلکه همه بازار‌های مالی در کشور ما، در چند دهه اخیر، تحرکات قیمت دلار بوده است. البته تقدم و تاخر رشد هر بازار از قیمت ارز متفاوت بوده است. در این میان نقش سیاست‌های اعمالی نهاد بانک مرکزی در چهارچوب سیاست‌های کلان هم تاثیر گذار است؛ بنابراین به نظر می‌رسد با تحولات قیمتی در دلار و جذاب‌شدن قیمت سهام پر پتانسیل و سود ساز، شاهد تحولات متفاوت‌تری نسبت به ۹ ماهه ابتدای سال جاری باشیم.

در حال حاضر در ۲ ماهه منتهی به پایان اسفندماه سال جاری قرار داریم، این کارشناس بازار در خصوص صنایع پیشرو تا پایان سال جاری این‌گونه عنوان کرد: در ۴۰ روز اخیر، متوسط قیمت‌های سهام پر پتانسیل بازار سرمایه رشد حدود ۱۵ تا ۲۵ درصدی را تجربه کرده‌اند و بازار از رخوت و رکود ۸ ماهه اخیر خود به نظر کمی فاصله گرفته است اما؛ می‌توان صنایع پالایشگاهی، فولاد و پتروشیمی را در ۲ ماه آتی، به عنوان پیشتاز رشد قیمتی با توجه به تحرکات قیمت دلار طی روز‌های اخیر، در نظر گرفت. 

شهریاری به توجه به این موضوع که اکنون بحث بودجه و تجدید ارزیابی دارایی‌ها از مهم‌ترین اخبار بازار تلقی می‌شود، چشم انداز بازار تا پایان سال را این‌کونه متصور شد: در کنار وضعیت جذاب p/e بسیاری از صنایع و با توجه به کیفیت eps‌های تولیدی شرکت‌های تولیدی، جدیت سازمان بورس در خصوص کمک به لزوم تسریع در افزایش سرمایه بسیاری از صنایع و شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، شاهد بهبود شرایط بازار سرمایه در هفته‌های آتی خواهیم بود.

وی ادامه داد: حتی از لحاظ پارامتر‌های تحلیل تکنیکال نیز علاوه بر شرایط فاند مطلوب، شاخص کل بورس تهران و همین‌طور شاخص هم وزن، شرایط ایده آلی را تجربه می‌کنند. با نزدیک شدن تقریبی به سطوح ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار واحد تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد و تثبیت در این محدوده ها، با بالا رفتن ارزش معاملات در هفته‌های آتی، به نظر بتوان به رشد بازار طی هفته‌های آتی امید داشت. 

در شرایط کنونی بازار ارز که روند کم نوسانی را پشت سر می‌گذارد، شهریاری در رابطه با کمکی که این ثبات به بازار خواهد کرد، این‌گونه گفت: تاثیر پارامتر قیمت ارز و دلار در همه بازار‌های مالی ما، بدون تردید پررنگ و تعیین کننده است اما؛ به نظر می‌رسد با این حجم نقدینگی، کسری بودجه دولت و تحولات بودجه‌ای و همچنین سطح تورم تولید و پارامتر‌های کلان اقتصادی، روز‌های متفاوت تری را در چند ماه آینده از منظر قیمت دلار تجربه کنیم و طبیعتاً همه بازار‌ها تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و در پایان شاید باید صریح و شفاف عنوان شود؛ دلار در اقتصاد ما ارزان است.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
دولت تمایلی به پویا شدن اقتصاد و جذاب شدن تولید ندارد
خروج بازار از مسیر توسعه با دست‌کاری مؤلفه‌ها؛

دولت تمایلی به پویا شدن اقتصاد و جذاب شدن تولید ندارد

نقش بانک مرکزی در کنترل تورم، بیشتر به یک شوخی شبیه است
دست کاری در اطلاعات نادرست و آمارهای رسمی؛

نقش بانک مرکزی در کنترل تورم، بیشتر به یک شوخی شبیه است

اعتماد، حلقه مفقوده بین بازار و اقتصاد
پاشنه آشیل تولید و اقتصاد کشور، پرداخت سود نزدیک به ۳۰ درصدی نظام بانکی است؛

اعتماد، حلقه مفقوده بین بازار و اقتصاد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹
پیشاپیش روز مرد
را نامردان کثیف روزگار خصوصا
به اشیخ مجید خان عشقی عشقی
و دار ودسته سیسیلی .و .خوارش
از صندوقای کثافت یا حقوقیای .منش
از .سرگردنه تا متوهمین روزگار
تبریک و تهنیت عرض مینماییم
...ن با این ریاستتان و.....