بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۸
بورس زیر ذره‌بین میرزاقلمدون

جمعه بازار بورس - شماره ۱۹ - ۱۳ بهمن ۱۴۰۲

جمعه بازار بورس - شماره ۱۹ - ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
مهم‌ترین رویداد هفته گذشته، افزایش نرخ ارز بود؛ افزایشی که رئیس میرداماد با زیر سوال بردن تمامی تئوری‌های اقتصادی، آن را بی‌دلیل و ناشی از توهم فنرپنداری خواند و خبر داد تور پهن کرده تا دلالان را نقره داغ کند! شما هم منتظر کاهش نرخ ارز باشید ...
کد خبر : ۲۷۸۳۳۰

به گزارش میرزاقلمدون بورس نیوز، نماگر تالار شیشه‌ای در حالی ظرف یک هفته اخیر افت ١٦ هزار و ٢١٩ واحدی داشت که دلار ٦٠ هزار تومان را هم لمس کرد و وای از غیبت تحلیلگرنما‌های بورس ستیزی که روزگاری، تورم و افزایش نرخ ارز را به رشد بازار سهام گره زدند و امروز یا خفقان گرفته‌اند یا در حال تحلیل جنگ فرضی برای توجیه افزایش نرخ ارز هستند! 

 

آنچه گذشت

 

مهم‌ترین رویداد هفته گذشته، افزایش نرخ ارز بود؛ افزایشی که رئیس میرداماد با زیر سوال بردن تمامی تئوری‌های اقتصادی، آن را بی‌دلیل و ناشی از توهم فنرپنداری خواند و خبر داد تور پهن کرده تا دلالان را نقره داغ کند! شما هم منتظر کاهش نرخ ارز باشید و به روی خودتان نیاورید که در ٤٥ سال اخیر، فنر توهمی، ٨ هزار درصد ناقابل جهش داشته و نقدینگی هم به ٧٤٩٨ همت رسیده!

 

سقوط ارزش دلاری بازار سهام 

 

این افزایش نرخ ارز اما، هیچ اثر مثبتی روی بازار سهام نداشت و فقط باعث شد ارزش دلاری این بازار، پایین‌تر بیاید و به جایی برسیم که ارزش بازار سهام تقریبا ١٥٩ میلیارد دلاری‌مان (کف دلاری ٤ سال اخیر) با صد‌ها شرکت بزرگ بورسی و هزاران شرکت تودلی، اندازه فقط آمازون هم نباشد! البته ١٣ میلیارد دلار زیان هم بر گرده همین شرکت‌ها سنگینی می‌کند.

 

پناه بر چاه برای تداوم حیات

 

صنایع بورسی هم که عمری پز صادرات محور بودن آن‌ها را دادیم، نه فقط منفعتی از افزایش نرخ ارز نبردند؛ بلکه فشار هزینه بیشتری هم متحمل شدند و صدای اعتراض‌شان درآمد. نکته تاسف‌برانگیز اینکه برخی از صنایع، برای تداوم حیات به چاه پناه برده‌اند! دارویی‌ها دست به دامان رئیس پاستور شده و درخواست ٣٠ همت تسهیلات بانکی دادند تا مواد اولیه بخرند و چرخ تولیدشان بچرخد! مسکنی که در سال‌های آینده عوارضش قطعا گریبانگیر بیماران خواهد شد!

 

وضعیت اهالی جاده مخصوص، اما وخیم‌تر بود و بی‌نوا‌ها مسوول مهار تورم معرفی شدند و قرار شد چاه زیان‌شان را عمیق‌تر کنند و به منظور تنظیم بازار، ١٥ همت تسهیلات بگیرند تا مبادا بساط رانت جمع شود! 

 

جمعه بازار بورس - شماره ۱۹ - ۱۳ بهمن ۱۴۰۲

حالا این نسخه را کنار نرخ بالای بهره بانکی و بدهی سنگین خودروسازان به قطعه سازان و... بگذارید تا با یک حساب سرانگشتی متوجه شوید چطور قرار است این صنعت به بهانه مهار تورم، زمینگیر شود!

 

نسخه مرگ برای تولید 

 

اینکه تورم سنگین داریم، درد است و اینکه برای مهارش، راهکار‌های من‌درآوردی و صدالبته نادرست ارائه کنیم، هزار درد... بانک مرکزی با هدف مهار تورم و تامین سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی، دستورالعمل انتشار گواهی سپرده خاص با نرخ سود علی‌الحساب بانکی ٣٠ درصد سالانه ابلاغ کرده و با این نرخ، باید منتظر اوراق ٤٠ درصدی نیز باشیم و خدا به داد بنگاه تولیدی برسد که در وانفسای تورم و با قیمت‌گذاری دستوری، برایش نسخه این‌چنینی می‌پیچند. 

 

رئیس بزرگ کو؟!

 

و نکته عجیب این هفته، بی‌تفاوتی و سکوت اهالی تخت‌طاووس بود. رئیس بزرگ این روزها، دوربین گریز شده؛ ولی خبر داریم که کاملا یواشکی به برخی شرکت‌های بزرگ بازار سری زده و گفت‌وگویی با مدیران داشته! حالا معلوم نیست دم آخری، دنبال یار جمع کردن است یا...، ولی کلاغ‌ها خبر آورده‌اند که از برخی مدیران زیر دستش بدجور شاکی است و منتظر است ببیند ماندنی است یا رفتنی و اگر ماندنی باشد، غربال اساسی انجام دهد...

 

نگاهی به سایر خبر‌های هفته‌ای که گذشت

 

پرواز طلای جهانی

 

قیمت هر اونس طلا از ٢٠٥٦ دلار گذشت. طلای آتی در بازار کامکس نیویورک هم از ٢٠٧٢ دلار عبور کرد. 

 

پیش‌بینی گلدمن ساکس از زمان آغاز کاهش نرخ بهره فدرال رزرو 

 

بعد از جلسه FOMC در هفته جاری، گلدمن ساکس پیش‌بینی خود را در مورد اولین کاهش نرخ بهره احتمالا تا ماه می‌به تعویق انداخت.

 

رتبه درخشان ما در شاخص ادراک فساد ٢٠٢٣

 

سازمان شفافیت بین‌الملل، شاخص ادراک فساد ١٨٠ کشور و قلمرو در جهان را باتوجه به سطح فساد درک شده در بخش عمومی آن‌ها در مقیاس صفر (بسیار فاسد) تا ١٠٠ (بسیار پاک) طبقه‌بندی کرد و امتیاز ایران در این شاخص با یک پله کاهش به عدد ٢٤ رسید و ایران در میان ١٨٠ کشور حاضر، در رتبه ضعیف ١٤٩ قرار گرفت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
جمعه بازار بورس - شماره ۱۸ - ۲۹ دی ۱۴۰۲
بورس زیر ذره‌بین میرزاقلمدون

جمعه بازار بورس - شماره ۱۸ - ۲۹ دی ۱۴۰۲

جمعه بازار بورس - شماره ۱۶ - ۱۵ دی ۱۴۰۲
بورس زیر ذره‌بین میرزاقلمدون

جمعه بازار بورس - شماره ۱۶ - ۱۵ دی ۱۴۰۲

جمعه بازار بورس - شماره ۱۵ - ۸ دی ۱۴۰۲
بورس زیر ذره‌بین میرزاقلمدون

جمعه بازار بورس - شماره ۱۵ - ۸ دی ۱۴۰۲

جمعه بازار بورس - شماره ۱۷ - ۲۲ دی ۱۴۰۲
بورس زیر ذره‌بین میرزاقلمدون

جمعه بازار بورس - شماره ۱۷ - ۲۲ دی ۱۴۰۲

ارسال نظر
نظرات بینندگان
مالباخته
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۴
عشقی رفتنیه دو سه هفته دگه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۷
#خودرو یعنی یک نفر تو این مملکت پیدا نمیشه ، بعد از 4 سال به داد ما بدبختها برسد ، بسه دیگه ، همه رو بدبخت کردید رفت ... دیگه تا کی ؟! خدا زندگیتون رو خراب کند که زندگی همه رو ویران کردید .