بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۱
مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا با حضور در جمع معاونان و مدیران مگاموتور از تولید 888888 دستگاه خودرو در سال آینده و آغاز اجرای برنامه پرواز 95 خبر داد.
کد خبر : ۲۹۸۶۵

مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا با حضور در جمع معاونان و مدیران مگاموتور از تولید 888888 دستگاه خودرو در سال آینده و آغاز اجرای برنامه پرواز 95 خبر داد.

به گزارش بورس نیوز به نقل از روابط عمومی مگاموتور مهندس پوستین دوز که در همایش "تدوین نقشه استراتژیک مگاموتور" حضور یافته بود ، با قدر دانی از زحمات وتلاش های مهندس محمد رضا روشنی مقدم ، مدیر عامل مگاموتور گفت: ایشان از مدیران خوب، زحمتکش وبی ادعای گروه سایپا هستند که از تجارب خوب وارزشمندی برخوردار بوده وطی چهارسالی که در گروه سایپا فعالیت می کنند تجارب بیشتری نیز به دست آورده اند وتشکر می کنم که این جمع را در مجموعه مگاموتور هدایت می کنند.

مدیر عامل گروه خودرو سازی سایپا با اشاره به برنامه های این گروه در سال 1389 گفت:سال 89 سال بسیار متفاوتی خواهد بود بدلیل اینکه نقطه اتصال 2 برنامه است.

نخست اینکه سال 89 سال پایانی برنامه سمت 90 است که خود مهندس روشنی مقدم نیز در تصویب آن نقش داشته اند ودیگری پایه ریزی، تصویب وبسترسازی برنامه سوم است.

وی افزود: برنامه سمت 90 بیشتر کیفی بوده وبه نوعی ، برنامه تنوع محصول بوده که در سال 89 این برنامه به پایان می رسد.

مدیر عامل سایپا گفت:آنچه بیش از هرچیز اهمیت دارد وان شا ء الله بتوان آن را در سال آینده، تصویب، برنامه ریزی و اجرا کرد برنامه "پرواز 95" است که همکاران ما در مرکز مطالعات سایپا، برنامه های اطلاع رسانی، هماهنگی وبستر سازی را در مجموعه پیگیری کرده وانجام خواهند داد.

وی با اشاره به وضعیت بازار خودرو گفت: در گروه خودروسازی سایپا 15 درصد ارزش افزوده در خود خودروساز انجام می شود و85 درصد آن خارج از خودروساز است یعنی شبکه تامین، از این 85 درصد حدود 37 درصد آن را مگاموتور وحدود 40 درصد را سازه گستر بر عهده دارد ومابقی آن را سایر شرکت ها تولید می کنند . این آمار نشان دهنده نقش اساسی مگاموتور و سازه گستر در سایپاست.

مهندس پوستین دوز در ادامه تصریح کرد: آنچه ما در سال 89 با آن مواجهیم دو برنامه است که امید واریم باهمت همه همکاران و اعضای این خانواده تحقق یابد. یکی افزایش تولید است که بنا داریم برای سال آینده 888هزار و 888خودرو تولید داشته باشیم و مگا موتور در این راستا باید علاوه بر افزایش تولید، کیفیت کنونی را افزایش دهد . یکی دیگر از برنامه هایی که در مگاموتور باید انجام شود، آماده سازی خود برای تهیه سبد موتور برای انواع محصولات سایپا است که متناسب با برنامه "پرواز 95 " و چشم انداز 20 ساله در دستور کار گروه قرار گرفته است. دوم اینکه مگاموتور باید خود را برای خانواده موتور نیز آماده کند و یک کار پایه ای وزیر ساختی انجام دهد .

مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا در تشریح برنامه پرواز 95 گفت: در "پرواز 95 " منظور از حرف " پ " "پلت فرم" است و کلیدی ترین کارها در این بخش در قوای محرکه است.

حرف " ر" در پرواز 95، یعنی "رشد دارایی ها" . وقتی می خواهید خانواده های موتور را مجددا برنامه و طرح ریزی کنید، نیاز داریم دارایی های خود را افزایش داده وظرفیت های جدید را ایجاد کرده وخطوط جدیدی تاسیس کنیم زیرا این ظرفیتی که داریم برای شروع، به توانمندی های ما کمک می کند اما بعد باید کم کم به افزایش آنها بپردازیم.

"و " آن یعنی "ورود به بخش های جدیدی از بازار". یعنی سبد محصول وخانواده موتور در تعامل درست با یکدیگر باشند که بتوان ورود به بخش های متنوع بازار را رقم زد.

"الف" در برنامه پرواز 95 یعنی " ارتقای خدمات پس از فروش". در جلسه ای که با انجمن های صنفی خدمات پس از فروش داشته ایم، حجم بازاری که ما می توانیم در شبکه خدمات پس از فروش وارزش افزوده رقم بزنیم، 56 درصد است اما در زنجیره تامین خودرو 46 درصد است. یعنی فرصت بسیار طلایی پیش روی ما است که از آن غفلت کرده ایم . به طوری که اکنون با سهم بازار 14 درصد آن هم با زور گارانتی از خدمات پس از فروش بهره مند می شویم . بازاری حدود 1200 میلیارد تومان در حوزه خدمات پس از فروش داریم ومی توان از آن بستراستفاده کرد.

وی افزود: نکته کلیدی واثر گذار این است که اگر ما تامین به موقع وبا کیفیت قطعات را داشته باشیم؛ مشتری به ما رجوع می کند بواسطه وجود قطعات، خدمات را نیز از ما می گیرد.

مدیر عامل سایپا تصریح کرد: ما اکنون در حوزه خدمات پس از فروش نمایندگی داریم اما شبکه نداریم واین نمایندگی 20 درصد از 100 درصد کاری را که می توان انجام داد انجام می دهد. نمایندگی ها در شکل کنونی فقط توزیع کننده خودرو هستند وعملیات فروش وبازاریابی را به معنای واقعی آن انجام نمی دهند واین هم شامل خودرو می شود وهم قطعه و خدمات پس از فروش.

وی در ادامه گفت:

مهندس پوستین دوز در ادامه با اشاره به یکی دیگر از اصول مهم در برنامه پرواز 95 گروه خودروسازی سایپا گفت: حرف "ز" در پرواز 95 یعنی "زنجیره تامین" که بخش مهمی از زنجیره تامین قطعات در گروه سایپا بر عهده مگاموتور است.

وی افزود: ما باید در حوزه کیفیت ، استاندارد سازی، تحویل به موقع ومناسب نگاهی دوباره به زنجیره تامین داشته باشیم.

مهندس پوستین دوز با اشاره به اهمیت ونقش خانواده مگاموتور در تحول و ارتقای محصولات سایپا گفت: بخش مهمی از تحول سایپا و ارزش افزوده ای که در زنجیره تامین بوجود می آید در مگاموتور اتفاق می افتد. بحمدالله با ترکیب مدیریتی وساختار خوبی که مگاموتور دارد، بسیار امیدواریم که برادر عزیزمان آقای روشنی مقدم این نگاه جدید را که خودشان در تدوینش نقش داشتند در اجرا هم بتوانند محقق کنند وبتوانیم با ساختار جدید به سمت آینده ای برویم که زندگی، بقا وتوسعه سایپا به آن گره خورده است .

مدیرعامل سایپا تاکید کرد: ما در سال آینده، با وضعیتی که امروز آن را تجربه می کنیم مواجه نخواهیم بود، رقابت فشرده وپیچیده خواهد بود. هزینه های گروه سایپا اکنون بر گرده پراید سوار است ولی در آینده ما محصولی با این تیراژ نخواهیم داشت واین محصول تغییر خواهد کرد. ما باید از تک محصولی به چند محصولی و از تیراژ بالا به تیراژ اقتصادی وتنوع بالا برسیم . با این نگاه ما باید تمام ارکان وساختار خود را طراحی کنیم. یعنی محصولاتی با چهار تا پنج تنوع محصول وحداکثر 200 الی 300هزار تا.

وی افزود: با این نگاه بسترهای واگذاری وظایفی را به بخش خصوصی باید فراهم کنیم. وظایفی که این بخش توانایی انجام آن را دارد و ما با موازی کاری داریم وقت خود را تلف می کنیم وهمچنین انجام وظایفی که روی زمین مانده و ما وظیفه داریم که انجام دهیم . گذار از ckd کاری، کپی کاری و گذار از مهندسی معکوس و ورود به فضای جدید طراحی و مهندسی، کاری است که به زمین مانده و ما باید آن را انجام دهیم. کار تدارکاتی وتمرین اولیه برای ورود به این فضا را با محصول مینیاتور انجام داده ایم وباید محصولاتی از این دست در گروه سایپا بیشتر تولید شود تا دانش فنی مهندسی وطراحی در گروه سایپا ریشه بگیرد و در تارو پود شرکت های زیر مجموعه رسوخ کند تا بتوانیم توان رقابتی مان را در 10 سال آینده افزایش دهیم ولی اگر امروز که ما فرصتی طلایی داریم نتوانیم این کار را انجام دهیم، قطعا در 5 سال آینده هم نمی توانیم انجام دهیم.

مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر محوریت طراحی ومهندسی محصول در این گروه در 5 سال آینده گفت: زمانی این استراتژی می تواند در سایپا ریشه بگیرد که ابتدا تکلیف خانواده موتور مشخص شده باشد.

ما امیدواریم با توجه به ظرفیت های کنونی بتوانیم با موفقیت به سمت برنامه پرواز 95 حرکت کنیم و ظرفیت خوبی را برای نسل آینده سایپا رقم بزنیم.

بنابر این گزارش مهندس روشنی مقدم ، مدیر عامل مگاموتور نیز در سخنانی ضمن تشریح برنامه های آتی مگاموتور از حضور مدیر عامل سایپا در این همایش قدردانی کرد.

همایش تدوین نقشه استراتژیک مگاموتور از 5 تا 7 اسفندماه در کیش برگزار شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر