بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۳
کد خبر : ۳۱۰۰۸
عباس علي‌آبادي در حاشيه بازديد وزير صنايع از كارخانجات مپنا اظهار داشت: با افتخار مي‌توانم بگويم كه مپنا جزو 6 كشور اول دنيا است كه مي‌تواند بخش توربين‌هاي گازي را توليد كند، اين دستگاه بزرگ محصول همت متخصصين كشور در ساليان متمادي است و موجب شده امروز در ابعاد بزرگتري در سطح بين‌المللي ظاهر شويم.

وي افزود: مپنا در حال حاضر توليد توربين‌هاي 325 مگاواتي، واحدهاي 600 مگاواتي و توربين‌هاي كلاس ‌F را در دستور كار دارد، واحدهاي 25 مگاواتي با هدف تحقق برنامه وزارت نيرو براي توسعه CHP نيز جزو برنامه است و سال آينده 35 35 واحد نيروگاهي را تحويل وزارت نيرو تحول مي دهيم.

علي‌آبادي درپاسخ به اين سئوال كه نماد مپنا در بورس باز و اثر 80 واحدي بر رشد شاخص بورس گذاشت، گفت: برنامه‌هاي شما براي سهامداران چيست؟ گفت: مپنا شركت موفقي است كه برنامه‌هاي خود را خوب دنبال كرده و اميدواريم كه بتواند اين مسير را ادامه دهد.

وي تاكيد كرد: مپنا در مرز تكنولوژي حركت مي‌كند و ارزش افزوده اين كار چون با دانش توام است بسيار بالا است و به سهامداران نويد مي‌دهم كه آينده خوبي در انتظارشان هست.
علي‌آبادي درباره اين سئوال كه آيا امروز در بازديد وزير صنايع از اين شركت توافقاتي هم صورت گرفت، اظهار داشت: وزارت صنايع از مپنا حمايت مي‌كند زيرا اين شركت نياز برق صنايع كشور را برطرف مي‌كند و اميدواريم كه نقشي مؤثر در اين زمينه داشته باشيم.

علي آبادي درباره اينكه آيا براي تأمين برق مپنا اولويتي در نظر گرفته شده است، گفت: تأمين برق كشور اعم از صنايع كشاورزي و صنايع داخلي بر عهده مپنا است و تأمين منابع مالي در زمينه پروژه‌هاي جديد مپنا هم بر عهده مشتري است.

مديرعامل شركت مپنا در زمينه مشكلات مالي شركت گفت:‌ واقعيت اين است كه اگر كار نكنيم مشكلي نخواهيم داشت اما اگر كار كنيم، مشكلات نيز به تناسب افزايش مي‌يابد، صنعت برق پروژه سرمايه بري است به طوري كه براي توليد يك‌هزار مگاوات برق بايد 500 ميليارد تومان پول داشته باشيم كه رقم زيادي است، نيازمند حمايت بانك‌ها، دسترسي به حساب ذخيره ارزي، صندوق ذخيره ارزي و دريافت تسهيلات است كه تا امروز محقق شده است.

*سياست جايگزيني صادرات برق به جاي گاز

علي‌آبادي در اين گفت و گو صادرات برق را داراي مزيتهايي بيش از صادرات گاز و مواد اوليه انرژي دانست و با تاكيد بر لزوم توسعه صنعت برق، گفت: با توسعه صنعت برق صنايع كشور توسعه مي‌يابد، ايجاد اشتغال شده و زيرساخت‌هاي صنعتي كشور دوام پيدا مي‌كند. علاوه بر آن منافع ناشي از ارزش افزوده تبديل انرژي نصيب كشور شده و برق نقش خودش را در صلح و ثبات منطقه ايفا مي‌كند، از همه مهمتر اينكه مي‌توانيم منافع اقتصادي سرشاري را با صادرات برق نصيب كشور كنيم.

علي‌آبادي افزود: البته محصولات جانبي اين طرح مي‌تواند همزمان براي كشور سودمند باشد به طوري كه مي‌توان از هر واحد انرژي كه براي توليد برق استفاده مي‌شود آب هم استحصال كرده و گرما را به طريق ديگري مصرف كنيم كه با اين كار راندمان CHP تا 85 درصد افزايش مي‌يابد.

علي‌آبادي در پاسخ به اينكه چقدر كمبود مالي در شركت مپنا وجود دارد، گفت: سالانه بايد در كشور حدود 5 تا 7 هزار مگاوات نيروگاه بسازيم كه نيازمند معادل 3.5 ميليارد يورو سرمايه است، البته اين سرمايه‌گذاري در كشور انجام مي‌شود به طوري كه در سال جاري و همچنين سال گذشته 5 هزار مگاوات نيروگاه ساخته شد اما انتظار مي‌رود تأمين سرمايه به نحو روان‌تري انجام گيرد.
علي‌آبادي افزود: دولت در سال 87 كمك مؤثري به اين بخش انجام داد و 4 هزار و 600 ميليارد تومان هزينه كرد و همچنين در سال 88 حمايت خود را به اين شكل ادامه داد و در سال جاري هم 3 هزار و 200 ميليارد تومان در بودجه پيش‌بيني شده است.

*مطالبات 2 هزار ميليارد توماني مپنا از وزارت نيرو

مديرعامل شركت مپنا در مورد اينكه آيا مطالبات معوقي در بحث پيمانكاري از دولت داريد، گفت: به طور مستقيم مطالباتي از دولت نداريم اما كاري كه براي وزارت نيرو انجام شده حذف مطالبات را به 2 هزار ميليارد تومان رسانده است كه با اين مبلغ مي‌شود 4 هزار مگاوات نيروگاه توليد كرد.

علي‌آبادي خاطرنشان كرد: تنوع دادن به توليدات نخستين اولويت است كه در حال حاضر توربين‌هاي B94 تحت ليسانس زيمنس توليد مي‌كني. به زودي واحدهاي 25 مگاواتي را براي توليد مصرف پراكنده توليد خواهيم كرد و نيز توربين‌هاي 325 مگاواتي و 600 مگاواتي را در كشور توليد خواهيم كرد كه طي 4 الي 5 سال آينده اين امر محقق خواهد شد، گامي كه مپنا در آستانه برداشتن است، دستيابي به فن‌آوري ماشين‌هاي كلاس اف و توربين‌هاي بخار بزرگ 600 مگاواتي است.

وي افزود: همچنين برنامه فشرده‌اي را براي توليد توربين‌هاي كلاس F و توربين‌هاي گازي 275 مگاواتي در برنامه داريم و در كنار همه اين توليدات توربين‌هاي بادي 2.5 مگاواتي را با 500 مگاوات براي وزارت نيرو در دست تهيه داريم.
*نتيجه طرح هدفمند كردن يارانه‌ها به نفع صنعت برق است

مديرعامل مپنا در پاسخ به اينكه هدفمند كردن يارانه‌ها چقدر هزينه توليد اين شركت را افزايش مي‌دهد، گفت: طرح هدفمند كردن يارانه‌ها در گام اول تأثير در كاهش مصرف خواهد شد، برق قيمت پيدا كرده و مصرف كمتر مي‌شود، البته درست است اين مسئله بازار را كساد مي‌كند اما نتيجه آتي آن منطقي و مطلوب است زيرا برق مازاد صرف توسعه صنعت خواهد شد، صنعت به سرمايه وسيعي دست پيدا كرده و توسعه صنعتي را منجر مي‌شود.

علي آبادي در مورد هزينه‌هاي شركت مپنا با اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها، گفت: براي ما هزينه به صورت تورم تحميل مي‌شود، اما به صورت بهتري جبران خواهد شد به هر حال بايد قبول كنيم كه اجراي اين قانون شبيه يك جراحي است و درد هم خواهد داشت.

*راندمان نيروگاه‌هاي كشور بالاتر از آمريكاست

علي آبادي اضافه كرد:‌راندمان نيروگاه‌هاي ما از آمريكا، چين، هند و اروپا پايين‌تر نيست. راندمان توليدي مپنا 45 درصد است يعني اينكه توربين‌ها در شرايط ايزو 50 درصد راندمان دارد اما ماشين‌هاي قديمي كه در چرخه توليد برق است راندمان متوسط را پايين آورده است.

علي آبادي در مورد اينكه فرايند واگذاري در مپنا به چه صورت است؟ گفت: مپنا در حال حاضر سهام دولتي ندارد و بخش خصوصي هم در صنعت برق به دلايلي با احتياط وارد مي‌شود.

*ورود با احتياط بخش خصوصي با سرمايه گذاري در صنعت برق

علي آبادي درباره ورود بخش خصوصي به سرمايه‌گذاري در صنعت برق گفت: صنعت برق قابل ذخيره كردن نيست و به سرمايه‌هاي بزرگي نياز دارد. دوره بازگشت سرمايه طولاني است ضمن اينكه احداث اين صنايع طولاني است، خريداران آن هم دولتي بوده و قيمت آن هم تكليفي و تعهدي است.

وي گفت: بنابراين كمتر از 12 درصد انرژي كشور توسط بخش خصوصي تأمين مي‌شود و اگر موانع و مشكلات بخش خصوصي برطرف شود، سهم بخش خصوصي در توليد برق بيشتر خواهد شد.

وي تصريح كرد: از جمله اقدامات خوبي كه وزارت نيرو براي استفاده از بخش خصوصي در نظر گرفته، امكان سرمايه‌گذاريهاي كوچك تحت عنوان CHP و واحدهاي توليدي پراكنده كوچك است.

علي آبادي درباره اينكه سازمان گسترش اخيرا مطرح كرده قصد دارد وارد صنعت نيروگاه سازي شود، آيا اين موازي كاري نيست؟ گفت: منظور سازمان گسترش وارد شدن به صنعت نيروگاه‌سازي نيست بلكه در تلاش است كه ظرفيت‌هايي كه در صنعت خالي است را به نفع نيروگاه‌سازي بسيج كند.

وي ادامه داد: الان كارخانجات مپناست كه براي كشور نيروگاه مي‌سازد، مپنا عمدتا كار سازماندهي و طراحي را انجام مي‌دهد و حتي قادر است براي منطقه خاورميانه هم اين كار را انجام دهد.

*با هدفمندكردن يارانه‌ها تا مدت‌ها مشكل كمبود برق نخواهيم داشت

مديرعامل شركت مپنا اظهار اميدواري كرد: پيشرفت صنعت برق طوري باشد كه صنايع نگران تأمين برق نباشند اگرچه معتقديم با هدفمندكردن يارانه‌ها تا مدت‌ها مشكل كمبود برق نخواهيم داشت.

علي آبادي تاكيد كرد: اگر همين 56 هزار مگاوات برق توليدي كشور هدر رفت نداشته باشد، براي دو برابر مصرف كنوني اين صنعت كفايت مي‌كند و سالي 5 تا 6 هزار مگاوات برقي كه قرار است توليد شود نيز ظرفيت عظيمي است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر