بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۴
در بررسی خودرو سازان کشور در سال گذشته مشخص شد

چشم انداز بهتری پیش روی پارس خودرو است

اين شركت ظرفيت توليد روزانه 600 دستگاه تندر 90 و مگان در روز را تحت شرايط عادي خواهد داشت در حالي كه اين رقم در حال حاضر چيزي در حدود 200 دستگاه مي باشد .
کد خبر : ۳۱۲۱۵

در طول سال گذشته بالغ بر یک میلیون و 417 هزار و 580 دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که نسبت به مدت مشابه قبل 2.9 درصد رشد را نشان می دهد که از این میزان یک میلیون و 16 هزار و 33 دستگاه خودروی آن سواری بود که 1.12 درصد نسبت به سال قبل رشد داشت . بر اساس این گزارش شرکت پارس خودرو با تولید 279 هزار و 617 دستگاه خودرو توانست حدود 19.7 درصد از کل تولید خودرو کشور در سال گذشته را بدست آورد .

شرکت پارس خودرو که فعال در زمینه مونتاژ خودروهای خارجی است در سال 88 ، 17 درصد رشد تولید داشته به طوری که بیشترین آمار تولید مربوط به مگان با 38 درصد بوده است . در بخش خودروهای دو دیفرانسیل این شرکت 43 درصد کاهش را با تولید 1000 دستگاه نشان می دهد ، همچنین پارس خودرو 22 درصد کاهش در زمینه تولید خودروی پیکاپ ، 25 درصد رشد در تولید خودروی ماکسیما و از همه مهم تر 7 درصد رشد در زمینه تولید تندر 90 تجربه کرده است و این اهمیت از آن جهت است که ایران خودرو کاهشی معادل 72 درصد در زمینه تولید تندر 90 داشته است .

گفتنی است تولید پراید در پارس خودرو طی سال 88 در مقایسه با شرکت سایپا رشد بیشتری داشته ولی همانند سایپا حدود 90 درصد حجم تولیدات این شرکت را همچنان پراید با آمار 247 هزار و 579 دستگاه تشکیل می دهد . به گونه ای که تولید این خودرو در پارس خودرو رشدی 18 درصدی داشته است .

براساس بررسی های انجام شده سرانه مالكيت خودروهاي سواري در جهان در حال حاضر به ازاي هر هزار نفر 109 نفر مي باشد در حالي كه اين سرانه در كشورهاي پيشرفته نظير ژاپن ، آمريكا ، فرانسه و انگلستان و . . . بيش از 400 دستگاه به ازاي هر 1000 نفر مي باشد . پس با توجه به آمار سرانه مالكيت خودرو ، متوجه ظرفيت بالاي فروش خودرو در كشورهاي در حال توسعه و دوست مي شويم كه كشورمان با آنها روابط بيشتري دارد و مي توانند بازار خوبي براي محصولات خودرويي كشورمان باشند .

با بررسي اجمالي سه شركت بزرگ خودرويي كشور از لحاظ ميزان ظرفيت توليد متوجه ظرفيت بالقوه زياد شركت پارس خودرو در مقایسه با خودرو ساز دیگر کشور بدون تعريف پروژه هاي افزايش ظرفيت جديد مي شويم به طوري كه با توجه به خطوط توليد مكانيزه شركت اگر قطعه سازان بتوانند به موقع قطعات مورد نياز شركت را تحويل دهند اين شركت ظرفيت توليد روزانه 600 دستگاه تندر 90 و مگان در روز را تحت شرايط عادي خواهد داشت در حالي كه اين رقم در حال حاضر چيزي در حدود 200 دستگاه مي باشد .

با توجه به موارد بيان شده در مورد ظرفيت توليد و اينكه قيمت خودرو در كشور ما نوسان زيادي نداشته و با حاشيه سود مشخصي تعيين مي شود ، شركت پارس خودرو چشم انداز بهتري را نسبت به دو خودرو ساز ديگر از جهت رشد فروش در آينده خواهد داشت .

همچنين در آخرين گزارش منتشر شده از سوي شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران ماكسيما ، مگان و تندر 90 پارس خودرو درصدر كيفي ترين خودروهاي كشور قرار گرفته اند كه در راستاي تدوام حركت پارس خودرو به سوي تبديل شدن به كيفي ترين خودرو ساز خاورميانه مي باشد . تندر 90 پارس خودرو همچنين موفق به اخذ سطح عالي كيفيت (سبز) به عنوان بالاترين نشان مميزي دوره اي رنو در كيفيت جهاني اين محصول شده و این در حالي است كه تندر 90 ساخت ساير شركت های دیگر حتي در رده بندي كلي حضور ندارند !

تندر 90 شركت پارس خودرو در معيارهاي تعليق و فرمان ، سيستم ترمز ، تجهيزات الكتريكي و برقي ، صداهاي غير عادي و نفوذ آب فاقد هر گونه نمره منفي بوده و در معيار تزئينات داخلي و خارجي نيز داراي وضع بهتري نسبت به تندر 90 ايران خودرو است .

مطلب مهم دیگر که شاید کمتر مورد توجه قرار می گیرد این است که شاخص كيفيت به طور مستقيم با هزينه خدمات پس از فروش شركتهای خودرو ساز در ارتباط است به طوري كه با افزايش كيفيت ، هزينه در بخش خدمات پس از فروش كاهش يافته و یقیناً ميزان مراجعات افراد برای عیب های احتمالی را نیز کم خواهد کرد .

بر این اساس پارس خودرو اولین خودرو سازی است که اقدام به تولید و به کارگیری نرم افزار سیستم های خاص کنترل مدیریت تولید کرده است ، همچنین استقرار سیستم های پیشرفته افزایش بهره وری در شرکت ، نرخ انباشت بهره وری کل نیروی انسانی شرکت را در سال 88 نسبت به سال قبل حدود 8 درصد افزایش داده است شایان ذکر است نرخ سرانه تولید نیز از 47 دستگاه برای هر نفر به 52 دستگاه به ازای هر نفر در سال 88 ارتقا یافته است .

شرکت پارس خودرو همچنین با دور اندیشی و افزایش تعداد خودرو های پیشرفته دنیا در سبد محصولات خود از ایران خودرو و سایپا در این زمینه نیز گوی سبقت را ربوده است .

سهام پارس خودرو نیز در سال گذشته با 25.74 درصد بازدهی و قرار داشتن در رده هفدهم نقدشوندگی بورس ، عملکرد قابل قبولی در بازار سرمایه داشته است و البته با توجه به موارد از نظر گذشته امکان رشد سهام شرکت در آینده نیز بسیار محتمل به نظر می رسد .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر