بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۸
از این مقطع هدفمندی یارانه ها که بگذریم و بنگاهها این مقطع را رد کنند به نظر من بعد آن بهره وری به نحو چشم گیری افزایش یافته و مدیریت قیمت تمام شده تا حدودی نهادینه می شود و با افزایش تولید ، رقابت در بازار حاکمیت پیدا کرده و دیگر نقش دولت و وزارتخانه ها در کنترل قیمت و حمایت از مصرف کننده در ارتقاء کیفیت کم رنگ شده و به دست خود بنگاهها می افتد مرجعی که بتواند این مباحث را مدیریت کند و جایگاه وزارتخانه ها و سازمان ها را بگیرید و روابط بین تشکل ها و بنگاهها را با مردم و حاکمیت تنظیم کند اتاق است.
کد خبر : ۴۴۱۸۱

به گزارش بورس نیوز ؛ به بهانه برگزاری انتخابات هفتمین دوره اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفتگویی دوستانه با دکتر ملک ، به عنوان یکی از کاندیداهای این دوره از انتخابات اتاق انجام شد که این گفتگو با گلایه ای از عدم اعلام این موضوع توسط ایشان آغاز شد. از آقای ملک سوال کردیم چرا در همایش افزایش طرح توان فنی و علمی خبرنگاران با وجود حضور جمع قابل توجهی از خبرنگاران حوزه خودرو کشور شما حرفی از کاندیداتوری خود در اتاق نزدید؟

- اولا آن سمینار دو روزه مربوط به توانمندسازی خبرنگاران عزیز حوزه صنعت و اقتصاد بود که از طرف پارس خودرو برگزار شده بود ولی این آمدن من به اتاق یک امر شخصی است . ثانیاً من فعلاٌ به عنوان نماینده وزیر محترم صنایع و معادن عضو اتاق هستم که با تشویق برخی از دوستان اعضای فعلی اتاق مجاب به ثبت نام شدم و باید قبل از ورود علنی اجازه وزیر محترم را می گرفتم.

جایگاه اتاق بازرگانی در اقتصاد ایران را چگونه می بینید؟

- پر واضح است که تشکل های اقتصادی رکن مهم رشد و شکوفایی در صحنه اقتصادند. اتاق بازرگانی و صنایع و معادن با 127 سال سابقه همواره نقش موثرتری در بالندگی بخش خصوصی داشته است. با ابلاغ سیاسیتهای اصل 44 از یک سو و مصوبات برنامه پنجم از سوی دیگر جایگاه و نقش اتاق مضاعف شده است . شما نام اتاق را می توانید در جای جای برنامه مشاهده کنید. بنابر این حاکمیت نقش بیشتری به اتاق داده که ضرورت دارد اتاق قدر این وضعیت را بداند و نقش خود را خوب بازی کند.

و نکته بعدی هم این است که از این مقطع هدفمندی یارانه ها که بگذریم و بنگاهها این مقطع را رد کنند به نظر من بعد آن بهره وری به نحو چشم گیری افزایش یافته و مدیریت قیمت تمام شده تا حدودی نهادینه می شود و با افزایش تولید ، رقابت در بازار حاکمیت پیدا کرده و دیگر نقش دولت و وزارتخانه ها در کنترل قیمت و حمایت از مصرف کننده در ارتقاء کیفیت کم رنگ شده و به دست خود بنگاهها می افتد مرجعی که بتواند این مباحث را مدیریت کند و جایگاه وزارتخانه ها و سازمان ها را بگیرید و روابط بین تشکل ها و بنگاهها را با مردم و حاکمیت تنظیم کند اتاق است.

به نظر شما چه کارهایی را برای تقویت اتاق و نقش آن می توان انجام داد؟

- در ابتدای امر ورود و انتخاب درست و شایسته ، افراد متخصص و دلسوز و متعادل است که معتقد به بخش خصوصی و منطق بازار باشند. معتقد به کیفیت و بازار صادرات محور باشند. و دوم تقویت بخش علمی و مشاوره ای اتاق است که این نکته را من در جلسه فرعی تنظیم و تصویب بودجه سال 90 اتاق عنوان کردم که باید بودجه این بخش را افزایش دهیم چرا که در مقطع سرنوشت ساز گذر اقتصادی هستیم و همچنین انتظارات دولت و مجلس و حاکمیت و مردم از ما بیشتر است پس باید فعالانه در موضوعات نظر کارشناسی داشته و ارائه بدهیم که این مستلزم یک پژوهشگاه قوی و صاحب نظر است. و سوم هم تعامل با دولت است ما در فضای منطقی و دوستانه می توانیم سرعت پیشرفت کشور را تقویت کنیم. یک ژول انرژی هم که در اصطکاک هدر برود زیاد است. ما قرار است بهترین کارها که کسب حلال است را انجام دهیم، باید این مهم در فضای بهتری انجام شود مگر نه اینست که ما نماز را در بهترین فضا و آرامترین فضا به جا می آوریم.

نظرتان راجع به جایگاه صنعت خودرو در بخش خصوصی چگونه است؟

- صنعت خودرو یک صنعت بسیار مهم در اقتصاد کشور است و بعنوان صنعت مادر نقش مهمی در توسعه اقتصادی دارد. سهم این صنعت در تولید ناخالص داخلی در دنیا حدود 5/7 درصد است، در ژاپن 7% و در آمریکا و ایران نیز این عدد 4% است ؛ که ملاحظه می کنید با وجود نفت و نقش صنعت نفت در کشورمان جایگاه صنعت خودرو جایگاه بلامنازعی است . اینکه ما در سال گذشته میلادی رتبه دوازدهم در تولید خودرو را در دنیا داشتیم یک افتخار است. صنعت خودرو بعنوان یک صنعت مولد و دارای ارزش افزوده مناسب بسیاری از صنایع دیگر نظیر صنایع فولادسازی ، آلیاژسازی ، پتروشیمی و قطعه سازی را به تحرک وامی دارد.

شما از جاده مخصوص و از صنعت خودرو کاندیدای حضور در اتاق هستید بطور کوتاه روند رشد این صنعت و آینده آنرا برای ما و خوانندگانمان بیان کنید.

- روند بلوغ صنعت خودروی ایران را می توان از سال 1335 که مرحوم اخوان با پارس خودرو ( البته به نام جیپ ) کار را در ایران شروع کرد و تا مرحله انقلاب اسلامی 1357 مرحله مونتاژ خودرو نامید . از سال 58 تا 69 و در دوران دفاع مقدس ادامه مونتاژ را در شرایط حداقلی و برای بقاء نامید از سال 70 تا 75 تولید تحت لیسانس و برندهایی مانند پژو، کیا، دوو در ایران با سرمایه گذاری داخلی شکل گرفت و شبکه تامین ما توسعه یافت و از سال 76 تا 88 تلاش برای تولید خودروی ملی از سال 89 تا 95 تلاش برای ارتقای کیفیت و ایمنی و توسعه شبکه خدمات پس از فروش و از سال 1395 تا 1404 تولید خودرو با پلت فرم ایرانی و توسعه دانش طراحی است.

بر اساس استراتژی توسعه صنعت خودروی کشور ما در سال 1404 باید رتبه اول منطقه ، رتبه پنجم آسیا و رتبه 11 جهان را داشته باشیم. و باید 1/3 میلیون خودرو تولید کنیم که یک میلیون آن صادر بشود. همچنین باید 6 میلیارد دلار صادرات قطعه داشته باشیم.

حضور شما در اتاق چه فوایدی را برای خودروسازی می تواند داشته باشد؟

- من خاطرم هست اولین جلسه ای که به اتاق بازرگانی معرفی شدم و رفتم عده ای از عزیزان عضو که در بخش حمل و نقل فعال بودند سخنرانی ها و صحبتهایی را در حمایت از واردات کامیون هم نو و هم کارکرده داشتند و با استدلالهایی این امر را توجیه می کیردند و توان تولید داخل را ضعیف و نوبت ها را بیش از یک سال عنوان کردند که من وقت گرفتم و در اعتراض به آنها که بعداً هم باهم خیلی دوست شدیم صحبت کردم که این مباحث درست نیست و اطلاعات شما ناقص است چون آن موقع من مدیرعامل سایپادیزل بودم و در حوزه سنگین کار می کردم و جالب بود که ما در آن شرکت ضمن افزایش و توسعه محصول و تنوع آن و افزایش تولید محصول در انبار داشته و دنبال مشتری بودیم و خوب این قضیه که می رفت به ضرر اقتصاد ما باشد جمع و جور شد. در شرایط فعلی که عزم وزارت صنایع در ارتقاء کیفیت، کاهش قیمت تمام شده و افزایش کیفیت خدمات پس از فروش است و خود وزارتخانه سخت گیری زیادی را به خودروسازها اعمال می کند در حمایت از حقوق مصرف کننده که درست هم است و به حق است و حرکتهایی نیز در خودروسازها شروع شده، باید کسانی باشد تا اطلاع رسانی کنند و این تلاشها و سیاستها را تشریح کنند تا تصمیم گیری در فضای با اطلاع انجام شود.

شما که فعلاً عضو اتاق هستید اولاً در چه کمیسیونهای عضوید و ثانیاً قدری اطلاعات عمومی از اتاق به خوانندگان ما بدهید.

- من عضو کمیسیون های حمل و نقل و گمرک اتاق و همچنین کمیسیون بازرگانی هستم.

اتاق ایران سابقه 127 ساله دارد. مرحوم حاج محمدحسن امین الضرب تاجر برجسته نیمه دوم قرن نوزده بود که در سال 1834 میلادی در اصفهان و در خانواده ای بازرگان و صراف متولد شد و دامنه بازرگانی خانواده را به تهران، مسکو، پاریس و لندن کشاند و در علوم جواهر، صرافی و معدنی تبحر داشت از حاج معین التجار بوشهری نیز از اولین های بازرگانی و صنعت می توان یاد کرد یا از عالی نسب که دیگر محصولاتش در دوره و به یاد ما هست، کلاً اتاق یک مکان پرثمر و بی حاشیه ای بوده و شاید این مثبت بودن و بی حاشیه بودن بر می گردد به بزرگی ذهن و طبع اعضاء ، بالاخره بازرگانان یا صنعت گران صاحب نام ویژگی های مثبت و بزرگ نقش های خود را دارند که هرجا جمع گردند باعث خیر و برکتند و شاید به همین خاطر بوده که امام علی ( ع ) در نامه به مالک ، ایشان را سفارش به نیکی بازرگانان و صنعتگران کرده و این گرده را مفید و موثر و بی خطر نامید.

بعنوان آخرین سوال کمی هم از سوابق خودتان بگویید.

من علی ملک متولد 11 بهمن 49، دانش آموخته مهندسی عمران و مهندسی برنامه ریزی حمل و نقل از دانشگاه علم و صنعت و مطالعات من در مقطع دکتری در همان بخش حمل و نقل است ولی در شاخه اقتصاد و در هزینه ها و درآمدها و مباحث اقتصادی در حوزه صنعت حمل و نقل هوایی است . اصالتاً شاهرودی هستم ولی بیش از 20 سال است که در تهران عمدتاً کار اقتصادی کردم. در شرکت های مشاوره ای و شرکت های پیمانکاری و اجرائی که متعلق به دیگران یا به خودم بوده کار کرده ام، همچنین در بخش دولتی نیز مدتی کار کرده ام و شغل اصلی من معلمی است و عضو هیئت علمی دانشگاه هستم مدتی معاون هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بودم.اخیراً هم سه سالی است که در هیأت مدیره گروه خودروسازی سایپا مشغولم ، مدتی مدیرعامل شرکت سایپادیزل بودم و به تازگی نیز به خدمت شرکت پارس خودرو که اولین خودروساز کشور و با کیفیت ترین تولید کننده خودرو در کشور است درآمدم. معتقدم باید کار کرد و در کار، صداقت داشت و شکرگذار نعمت هایی که بسیار فراوان پیرامون ما هستند بود.

لطفا به این سوال هم پاسخ دهید. آینده تان را در چه کسب و کاری یا چگونه هدف گذاری کردید.

- من تا کنون فعالیت های متنوعی داشته ام. در مرکز مطالعات یکی از وزارتخانه ها، در مهندسین مشاور معتبر، در اجرای کارهای ساختمانی چه در بخش ساختمان، چه در بخش تاسیسات زیرساختی و یا مثلاً بعنوان مهندس ناظر در امور ساختمانی، ترافیکی، عضو نظام مهندسی ساختمان ، مهندسین مشاور کارآفرینی و توسعه، هتل داری معدن، صنعت هواپیمایی، موسسه آموزشی و فرهنگی، دانشگاه چه تدریس و چه مدیریت در بخش دانشگاهی، در شورای اسلامی شهر، در صنعت خودرو، در کشاورزی و باغداری، در بازرگانی محصولات کشاورزی خلاصه اینکه در خیلی از کسب و کارها وارد شده و اندکی تجربه دارم ولی احتمالاً در آینده در توسعه منابع انسانی و آموزشی شاید ادامه بدهم چون هم خیر دنیا در آن است هم آخرت.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر