بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۱
گزارش بورس نیوز از وضعیت دو شرکت سیمانی

افزایش 90درصدی سود سیمان سفید نی ریز و 296درصدی سیمان درود

صنعت سیمان نیز متأثر از اجرای این قانون با افزایش 20 تا 25 درصدی هزینه های ناشی از انرژی و سوخت مصرفی مواجه شد و مسئولین این صنعت بر آن شدند تا مجوز افزایش نرخ محصولات خود را دریافت کنند تا قادر به پوشش این میزان افزایش هزینه ها و ادامه حیات خود باشند .
کد خبر : ۵۱۵۲۱

با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در پایان سال 89 ، نرخ حامل های انرژی نیز آزاد شد که این امر در صنایع مختلف تبعات زیادی را به همراه داشت .

صنعت سیمان نیز متأثر از اجرای این قانون با افزایش 20 تا 25 درصدی هزینه های ناشی از انرژی و سوخت مصرفی مواجه شد و مسئولین این صنعت بر آن شدند تا مجوز افزایش نرخ محصولات خود را دریافت کنند تا قادر به پوشش این میزان افزایش هزینه ها و ادامه حیات خود باشند .

پس از مدتها کش و قوس و مذاکرات فراوان ، انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان موفق به اخذ مجوز افزایش نرخ سیمان به میزان 14 درصد شد و همین امر صف های فروش سهام شرکت های سیمانی را به یکباره جمع کرد و شاهد هستیم که نماد اکثر شرکت های این گروه در روزهای اخیر جهت تعدیل سود پیش بینی شده سال مالی جاری متوقف شده است.

شرکت های سیمان درود و سیمان سفید نی ریز از جمله شرکتهایی هستند که به دلیل تعدیل مثبت EPS سال مالی 90 با توقف نماد روبه رو شدند.

تعدیل بیش از 296 درصدی سود سال 90 شرکت سیمان درود

این افزایش نرخ ها آنچنان روی بودجه شرکتهای این گروه اثر گذار بوده که شاهد هستیم EPSسال مالی جاری شرکت سیمان درود از 369 ريال به 1094 ريال افزایش یافته است .

محمد لیریایی ، حسابدار واحد مدیریت شرکت سیمان درود در ارتباط با رشد بیش از 296 درصدی سود پیش بینی شده سال مالی منتهی به 90.12.29 در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز تصریح کرد : علت تعدیل سود پیش بینی شده سال مالی 90 شرکت ، عمدتاً ناشی از اعمال افزایش نرخ 14 درصدی از تیرماه بوده است .

از دیگر سو ، طبق مصوبه شورای عالی کار هزینه افزایش دستمزد برای سال مالی 90 کاهش یافته که این خود در تعدیل EPS سال مالی جاری تأثیر داشته است . چرا که براساس پیش بینی های قبلی انجام شده میزان افزایش دستمزد در بودجه سال جاری 17 درصد در نظر گرفته شده بود که طبق ابلاغیه جدید این هزینه ها با رشدی 6 درصدی همراه شده است و کاهش در میزان افزایش هزینه های دستمزد برآورد شده خود دلیل دوم در این میزان تعدیل سود به شمار می رود .

وی دلیل دیگر را موجودی محصولات از سال گذشته عنوان کرد و افزود: در نظر گرفتن مقداری موجودی کالا در پایان دوره مالی سال گذشته در حساب های واقعی سال جاری موجب افزایش مقدار فروش و به تبع آن رشد EPS شده است .

تعدیل 90 درصدی سود سال 90 شرکت سیمان سفید نی ریز

به گزارش بورس نیوز همچنین در گزارش های عملکرد سه ماهه اول سال شرکت سیمان سفید نی ریز مشاهده می شود که EPS سال مالی جاری این شرکت نیز از 512 ريال به 910 ريال تغییر کرده است .

شاهی سوندی ، مدیرمالی شرکت سیمان سفید نی ریز با اشاره به افزایش نرخ سیمان به عنوان دلیل اصلی تغییر در سود پیش بینی شده سال مالی جاری به خبرنگار بورس نیوز گفت : افزون بر اعمال افزایش نرخ مصوب برای محصولات سیمانی ، شناسایی سود ناشی از فروش دفتر قدیم شرکت واقع در شیراز به مبلغ 4900 میلیون ريال دیگر دلیل این تعدیل بوده است .

وی کاهش در نرخ افزایش حقوق و دستمزد از 15درصد در نظر گرفته شده در بودجه سال مالی گذشته به حدود 9 درصد را علت دیگر این تعدیل عنوان کرد و اظهار داشت : در افزایش سود پیش بینی شده سال مالی 90 دلیل دیگری نیز اثر داشته و آن به کاهش قیمت تمام شده محصولات ، ناشی از کاهش مقدار تولید کلینکر به میزان پنج هزار تن به دلیل کاهش راندمان کوره که موجب تغییر سوخت مصرفی از مازوت به گاز رخ داده ، بوده است . البته باید توجه داشت که فروش شرکت به همان میزان پیش بینی شده در بودجه سال مالی جاری باقی می ماند.

کاهش تولید محصول کلینکر نیز به این دلیل است که از سال گذشته 9 هزار تن کلینکر موجودی داشتیم و به تبع آن میزان تولید را کاهش دادیم . البته در میزان فروش و تحویل محصول تغییراتی صورت نمی گیرد و کاهش مقدار مواد اولیه مصرفی تنها در قیمت تمام شده اثر داشته و کاهش میزان تولید موجب کاهش سوخت مصرفی برای تولید کلینکر نیز می شود.

وی در خصوص فروش دفتر قدیم شرکت واقع در شیراز تصریح کرد : سهامدار عمده بر این امر تأکید دارد که میزان دارایی های غیر مولد شرکت کاهش پیدا کند و در همین راستا تصمیم به واگذاری و فروش این نوع دارایی ها گرفتیم و به نظر می رسد این رویه در سال های آتی نیز تداوم یابد .

شاهی سوندی در ارتباط با درآمدهای حاصل از فروش این دفتر اظهار داشت : در سال های گذشته برنامه افزایش ظرفیت را در شرکت بررسی کردیم ، اما با توجه به شرایط موجود به نظر می رسد این طرح فعلاً اجرایی نشود . این احتمال نیز وجود دارد که سود حاصل از فروش دارایی های غیر مولد با تصمیم هیأت مدیره بین سهامداران تقسیم شود ، البته تصمیم گیری در این خصوص به نظر سهامدار عمده و تصمیمات مجمع بستگی دارد.

وی در ادامه سخنان خود افزود : در شرکت تعمیرات اساسی دستگاهها و ماشین آلات مورد استفاده وجود دارد و چنین هزینه هایی که برای طرح های توسعه ای و یا افزایش ظرفیت پرداخت نشوند ، از محل فعالیت های عملیاتی تأمین می شوند . در حال حاضر نیز برنامه ای برای اجرای طرح های جدید از محل فروش دارایی ها و یا افزایش سرمایه شرکت مطرح نیست .

عملکرد شرکت نیز در سال های گذشته گواهی محکم بر این ادعاست که بین 90 تا 95 درصد سود محقق شده بین سهامداران تقسیم شده است و پیش بینی می شود در پایان سال مالی جاری نیز 90 درصد سود تحقق یافته بین سهامداران تقسیم شود .

مدیر مالی "سنیر" در پایان سخنان خود اظهار داشت : طبق قانون ابلاغ شده در خصوص بحث هدفمندی یارانه ها قرار بود که چهار ماه پس از اجرای این قانون ، یعنی حدوداً اردیبهشت ماه ، اصلاح نرخ ها صورت گیرد . اما به تعویق افتادن این موضوع تا تیر ماه موجب شد تا در هفته گذشته تعدیل 90 درصدی سود پیش بینی شده سال مالی 90 را اعلام کنیم . امیدواریم با تداوم این روند مثبت بتوانیم تا پایان سال مالی جاری تعدیل های دیگری را نیز داشته باشیم .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر