بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۰
لزوم تغییرنگاه سرمایه گذاران از زبان یک کارشناس پرسابقه :

استمرار همیشگی بازدهی های منطقی به جای کسب سودهای آنی

سال جاری فرصت مناسبی برای تبیین صحیح استراتژیهای سرمایه گذاری مبنی بر خرید سهم های پرپتانسیل و نگهداری آنها برای کسب یک بازدهی قابل اطمینان خواهد بود .
کد خبر : ۵۱۹۷۶

سرمایه گذاران و سهامداران بازار داد و ستد سهام درحالی خود را برای یک ماه روزه داری آماده میکنند که به رغم افت و خیزهای صورت گرفته در ماههای اخیر چشم امید بسیاری برای تداوم روند صعودی بازارسهام وسنت شکنی آن همچون سال گذشته در این ماه را دارند .

بنابرگزارش بورس نیوز اگرچه با آغاز ماه رمضان اکثر بازارهای سرمایه ای و کالایی با رکود نسبی حجم مبادلات و معاملات در کشور مواجه می شوند اما به اعتقاد برخی کارشناسان بازار سرمایه با توجه به تنها گزینه قابل توجیه سرمایه گذاری و از طرفی ترسیم دور نمای مثبت عملکردی درپیش روی اکثرشرکت ها وصنایع بورسی مستعد برخورداری از روند رو به رشدی را دارا است .

دراین راستا محمد یوسف امین داور ، کارشناس نام آشنای بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز با بررسی شرایط حال وآینده بازار سهام کشور اظهار داشت : هر چند حجم معاملات صورت گرفته در بورس حاکی از رکود نسبی و خروج بخشی از نقدینگی ها در ماههای اخیر می باشد اما بانگاهی کلی به رفتارها و انگیزه های موجود می توان دریافت در حال حاضر روند حرکتی بازار سهام گرایشی روبه رشد ولی توأم با نوسان های مختلف را در پیش گرفته چرا که همسو باصعود و نزول شاخص های بورس ، حجم خرید و فروش سهام تغییر کرده بطوریکه هر دو طرف عرضه و تقاضا حاضر به انجام معامله به هر قیمتی نیستند .

وی افزود : درشرایط کنونی به خوبی می توان شاهد بود با صبر پیشه کردن سرمایه داران برخوردار از تفکر بلند مدت ، انگیزه نوسان گیری تاحدزیادی دربورس کم رنگ شده وعمده این رفتار به سمت معاملات اوراق مشارکت برای دستیابی به سود 17 درصدی سوق پیدا کرده به طوریکه به محض عرضه این اوراق در بازار ثانویه فرابورس ظرف کمتر از پنج دقیقه به سرعت خریداری می شوند .

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه تأکیدکرد : با اینکه دلیلی برای رشد معاملات سهام در ماه رمضان وجود ندارد اما می توان انتظار داشت در اواخر شهریور ماه یا اوایل مهر ماه امسال رویکرد مثبتی برای صعود شاخص های بورس پدیدار شود . در این باره عدم توجه کافی به عملکرد سه ماهه اول شرکت ها و پوشش مناسب سود پیش بینی شده در ماههای اخیر و از طرفی احتمال وقوع تعدیل های مثبت سود در عملکرد شش ماهه اول اکثر شرکتها ، زمزمه رشد حجم و ارزش معاملات را در گوش ها نجوا می کند .

این فعال بازار سرمایه با اشاره به اینکه رشد نرخ تورم لزوماً منجر به کاهش نسبت قیمت به در آمدی کل بازار سهام نمی شود ، گفت : با در نظر گرفتن بازده مورد انتظار در بازار ، باید دانست در شرایط کنونی سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار تنها گزینه مورد اطمینان در کشور بوده و این در حالی است که با وجود پی بر ای های 8 تا 11 مرتبه ای سهام شرکت و صنایع پیشتاز در بورس ، قابلیت رشد سودهای پیش بینی شده و تحقق فزاینده آنها به راحتی وجود داشته و از این رو روندی صعودی را برای شاخص های بورس می توان انتظار داشت .

به گفته امین داور با توجه به رشدهای نجومی 60 تا80 درصدی بورس در سال گذشته ، رفتار سهامداران مبنی بر عادت به تکرار رشدهای یکباره درحال تغییر بوده و از این رو طی سالهای آینده در کنار برخی ریسک های سیستماتیک و خارج از اراده بازار، معامله گران شاهد وقوع بازدهی های مستمر و البته در محدوده منطقی تری در بورس خواهند بود .

وی با ترسیم چشم انداز روشنی از بورس در دو ماه آینده ، خاطر نشان کرد : سال جاری فرصت مناسبی برای تبیین صحیح استراتژیهای سرمایه گذاری مبنی بر خرید سهم های پرپتانسیل و نگهداری آنها برای کسب یک بازدهی قابل اطمینان خواهد بود . دراینباره کنارگذاشتن انگیزه نوسان گیری باید بطور جدی رعایت شده و از این رو با توجه به خروج تعداد زیادی از نوسان گیران در ماه های اخیر ، باید در وهله اول بهینه کردن سبد دارایی ها و تمرکز بر تحصیل سهم های دارای سودآوری مستمر و منطقی مورد توجه قرار گیرد و از کسب سودهای آنی پرهیز شود .

این کارشناس پرسابقه بورس لزوم ترویج و توسعه تحلیل های خرد و کلان در بین سرمایه گذاران را یادآور شد و با بیان دیگر اینکه شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه دراین زمینه تاکنون اقدام به انتشارهشت بولتن تحلیلی دربازارسرمایه بطور رایگان نموده تصریح کرد : دراین زمینه بزودی بولتن های تحلیلی راجع به بورس کالا نیز منتشر خواهد شدکه با هدف توسعه و افزایش عمق بازارسرمایه صورت می پذیرد . البته هر چند شناسایی پتانسیل های موجود در بازار سهام از زبان هرکسی که عنوان شود باعث خوشحالی و انتفاع همگانی فعالان بازار اعم از سرمایه گذاران ، مدیران ، کارشناسان و شرکت ها خواهد شد اما گاهی اوقات رفتار برخی افراد که خود را در زمره تحلیل گران حرفه ای به شمارمی آورند ، نه تنها خستگی زحمات کارشناسان را بر تن آنها باقی می گذارد بلکه انگیزه فعالیت و تلاش بیشتر را هدر می دهند .

در این ارتباط خبری با عنوان "افزایش شاخص بورس وقیمت سهام شرکت ها درماه رمضان" طی هشتم مرداد ماه در خبرگزاری بورس نیوز منتشر شد که در عین ناباوری سر مقاله یکی از بولتن های تحلیلی شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه به نام یکی از این تحلیل گران جویای نام درج شده بود .

با اینهمه اگرچه توسعه بازار سرمایه و شکوفایی آن آرزوی همگان است اما باید همواره رعایت شئونات اخلاقی و عدم زیر پا گذاشتن زحمات دیگران برای مطرح کردن خود و کسب نفع شخصی را سرلوحه فعالیت ها قرار داد .

وی در خاتمه با مهم دانستن تحولات اقتصادی ایالات متحده آمریکا و تأثیر آن بر اقتصاد جهان ، دور نمای بازار جهانی را مثبت ارزیابی کرد و در خصوص برخی سهام های ارزنده در شرایط فعلی بازار سرمایه گفت : شرکت هایی همچون فولاد مبارکه وکالسیمین به دلیل گزارش های سه ماهه قابل قبول و از طرفی رشد قیمت های جهانی فلزات پایه با گزارش های مناسب و حتی احتمال تعدیل مثبت قابل توجه سود در عملکرد شش ماهه اول امسال روبرو بوه و از طرفی با توجه به عملکرد مناسب پتروشیمی پردیس و تداوم آن می توان قیمت های فعلی را برای سرمایه گذاری در این سهم جذاب دانست .

در خصوص شرکت لیزینگ ایرانیان نیز به دلیل حضور بازیگران حرفه ای و قابل اطمینان در آن و عدم نوسان شدید روند معاملات صورت گرفته روی این سهم در ماههای اخیر و همچنین برخورداری از سودآوری ارایه خدمات جانبی می تواند گزینه مناسبی معرفی گردد .

افزون بر این گرایش دو قلوهای معدنی برای تولید فولاد و پتانسیل سودآوری آنها و نیز علاوه بر شرکت مخابرات ، شرکت ارتباطات سیار به دلیل برخورداری از طرح های سودآوری همچون طرح جیرینگ و امکان دو برابر شدن سود پیش بینی شده آن در سال مالی آینده از پتانسیل بازدهی مناسبی برای سرمایه گذاران برخوردارند .

در این میان اگر چه ملی صنایع مس به دلیل رشد فزاینده قیمت جهانی مس با افزایش سودآوری روبرو است اما با توجه به در پیش بودن آغاز فصل بهار در شیلی و رشد تولید مس در این کشور و نیز عدم کاهش قابل توجه انبارها در بورس فلزات لندن در سال میلادی آینده دورنمای مناسبی نخواهد داشت .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر