بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۹
کد خبر : ۵۲۷۴۰

مهر: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مسئولیتم را در خصوص اشتغال انکار نمی‌کنم، گفت: بانکها مستقل هستند، نه از رئیس جمهور دستور می‌گیرند نه شخص دیگر، ضمن اینکه مسئولیت وزارت کار سابق تعمیر و نگهداری اشتغال پس از ایجاد بود.

عبدالرضا شیخ الاسلامی در پاسخ به این سئوال که آیا با ادغام وزارتخانه های تعاون، کار و رفاه و تشکیل وزارتخانه جدید، مسئولیت اشتغال تجمیع شده است؟ گفت: ما خود را متولی مسئولیتهایی می دانیم که قانون به عهده ما گذاشته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهارد اشت: ایجاد اشتغال یک پروژه ملی است و همه دستگاه های کشور در آن دخیل بوده و باید تلاش کنند تا بستر کار مهیا شود. در کشور ما بنا است بخش مردمی اقتصاد فعال شود و معنی آن این است که مردم باید بیایند به صحنه و نقش آفرینی کنند.

شیخ الاسلامی با اشاره به اینکه این همه در مزمت فعالیتهای اقتصادی دولت سخن گفته می شود ولی باز هم بر نقش آفرینی دولت در تولید کار تاکید می کنند، افزود: وظیفه ما این است که پشتیبانی، حمایت، سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت کنیم تا برنامه های اشتغال زایی در کشور پیش برود و موانع کسب و کار از پیش روی تولید کنند برداشته شود.

وی خاطر نشان کرد: همچنین از سرمایه گذار پشتیبانی کنیم تا قوانین و مقرارات اصلاح شود و فضایی به وجود آید که بازار کار رونق بگیرد. حال همه این کارها در دست انجام است که خروجی آن ایجاد اشتغال می شود. به تعبیر دیگر اشتغال حاصل عملکرد همه بخش های اقتصادی کشور اعم از خصوصی، تعاونی و دولتی است.

بانک‎ها به دستور رئیس‌جمهور عمل نمی‌کنند

وزیر تعاون، کار و رفاه ادامه داد: اشتغال اقتصاد را رونق می دهد و وقتی که اقتصاد رونق پیدا کرد اشتغال هم تقویت می شود، گفت: این دو موضوع، اثر فزاینده و موثر بر یکدیگر می گذارند.

شیخ الاسلامی با بیان این مطلب که حال فرض کنید مسئولیت ایجاد اشتغال را این جانب پذیرفتم خود شما نمی گوئید اگر سیستم بانکی به میدان نیامد چه چیزی در دست خواهم داشت؟ افزود: سیستم بانکی مستقل بوده و از رئیس جمهور و یا شخص دیگری دستور نمی گیرد. بسیاری از بانکهای ما در اختیار بخش خصوصی است و منابع بانکی ما باید در خدمت سرمایه گذاری قرار گیرد تا اشتغال ایجاد شود.

وی بیان داشت: حال فرض کنیم سیستم بانکی با آنچه که ما انتظار داریم به میدان نیامد که نمونه هایی نیز با شدت و ضعفهای مختلف داشته است. ما چه کاری می توانیم بکنیم؟

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تصریح کرد: یک مثال دیگر، اگر ما تمامی تلاش خود را به کار گرفتیم و اشتغال هم ایجاد شد و میزان تولید هم در کشور بالا رفت ولی به یکباره دروازه های کشور را به روی کالاهای خارجی باز کردیم و جنس ارزان تر از نمونه داخلی وارد بازار شد، خوب این تولید روی دست ما باقی مانده و به مرور اشتغال از دست می رود.

شیخ الاسلامی تاکید کرد: حال سئوال در این جا است که آیا مرزها هم در دست ما است؟ آیا بنده مسئول مبارزه با قاچاق کالا هم در کشور هستم؟ آیا نظام مالیاتی و گمرکی هم در اختیار من است؟ آیا همه چیز در دست دولت و رئیس جمهور است؟ آیا ما در بحث قوانین همه چیز را برای ایجاد اشتغال مهیا کرده ایم؟

وی ادامه داد: نمی خواهم بگویم کوتاهی بوده است ولی بالاخره ما یکسری ضعفهایی هم در بخشهای مختلف داریم که بخشی از آن هم به ما برمی گردد که شکی هم در آن نیست.

وظیفه اشتغالی ما پس از ادغام سنگین تر شد

وزیر تعاون، کار و رفاه اظهار داشت: فرض کنید در بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی که مخل امر اقتصاد است و اشتغال را تحت الاشعاع قرار می دهد آیا به عهده ما بوده و ما باید کار قضایی هم برای ایجاد اشتغال انجام دهیم؟

شیخ الاسلامی خاطر نشان کرد: این موارد به این دلیل گفته می شود که بگوئیم اشتغال یک کار ملی بوده و باید همه کار کنیم. البته ما هم در این زمینه وظیفه خود را داشته و می پذیریم که پس از ادغام وظیفه ما در این زمینه سنگین تر شده است.

به گفته وی، ما هیچ وقت وظیفه خود را در زمینه اشتغال زایی انکار نمی کنیم، ولی در گذشته ما می گفتیم که اشتغال نیاز به تنظیم دارد و باید روابط مربوط به کار تنظیم شود که بر عهده وزارت کار است. مثل یک خودورو وقتی ساخته می شود که کار تمام نیست بلکه در 30 سال عمر اتومبیل بارها نیاز به تعمیر و باز سازی پیدا می کند، آیا می توان این وظیفه را هم به خودرو ساز محول کرد؟ خیر، باید یک شبکه ای در سراسر کشور به وجود آورد که وظیفه تعمیر و بازسازی را به عهده داشته باشد.

مسئولیت وزارت کار سابق تعمیر و نگهداری اشتغال پس از ایجاد بود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مسئولیت وزارت کار سابق حکم تعمیر و نگهداری اشتغال پس از ایجاد بوده که اینها لازم و ملزوم هم بوده اند. من وظیفه وزارت کار در رونق اشتغال کشور را حتما نفی نمی کنم و حتی معتقدم که نقش بی بدیلی بوده است ولی این که گفته شود وزارت کار مسئول اشتغال کشور است یک سوء تفاهم است و فکر می کنند کار یعنی اشتغال، در هیچ کجای دنیا وزارت کار یا یک وزارتخانه متولی اشتغال نیست.

شیخ الاسلامی در پاسخ به این سئوال که حال شما متولی تعاون نیز شده اید، آیا ظرفیت ایجاد 1 میلیون شغل را در بخش تعاون کشور می بینید؟ گفت: من به اعتبار سخنان عباسی (وزیر سابق تعاون) که برادر بزرگتر و با تجربه و مدیر هستند تائید می کنم. ولی اگر بگویم بررسی کرده ام و در این میان جزئیات امر را می دانم، نیز تائید می کنم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر