بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۴
کد خبر : ۵۴۷۶۴

فرارو- در حالی که پس لرزه های اختلاس سه هزار میلیاردی در سیستم بانکی کشور هم چنان ادامه دارد و توپ این فساد بزرگ اقتصادی همچنان صدا می کند. اما روزنامه دولت در دو روز اخیر بدونه آن که به پوشش اخبار اختلاس بزرگ بپردازد، با انتشار گزارش های مدعی کشف فساد اقتصادی در یکی از مجموعه های شهرداری تهران شد. این اقدام روزنامه ایران با واکنش تند اعضای شورای شهر تهران و شهرداری پایتخت روبه رو شده است. 

به گزارش فرارو، روزنامه ایران روز گذشته تیتر یک خود را به حمله به شهرداری تهران اختصاص داد. این روزنامه مدعی شد که شرکت ساختمان و مسکن جهان که از زیر مجموعه های بانک شهر است با استفاده از منابع شهرداری تهران در بازار طلا و بورس اخلال ایجاد کرده است. 

ایران همچنین در شماره امروز خود به این روند ادامه داد و شرکت "جهان" را متهم به ایجاد التهاب در بازار مسکن شهر تهران کرد. این روزنامه از نهادهای نظارتی درخواست کرد که این مسئله را بررسی نماید. 

روزنامه ایران در دو گزارش خود هیچ عدد و رقمی ارائه نکرد و تنها در گزارش اول از خرید چند ده میلیارد تومانی شمش طلا توسط این شرکت سخن گفت. این در حالی است که این روزها دولت درگیر بزرگترین فساد مالی تاریخ ایران است. اختلاسی که در آن سخن از چند ده میلیارد تومان پول نیست بلکه سخن از سه هزار میلیارد تومان پول است. اختلاسی که به اعتقاد ناظران قربانیان سیاسی و اقتصادی زیادی خواهد داشت. اما با نگاهی به صفحات دو روز اخیر روزنامه دولت این نکته در اذهان پر رنگ می شود که گویی ارگان دولت اختلاس بزرگ را فراموش کرده است. 

این نکته ای است که در لابه لای اظهارات اعضای شورای شهر تهران نیز دیده می شود. رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران امروز در واکنش به گزارش روزنامه ایران گفت: «مطرح کردن موضوع نقش شهرداری در نوسانات بازار سکه و طلا برای تحت الشعاع قراردادن اختلاس سه هزار میلیارد تومانی است.» 

مرتضی طلایی در حاشیه جلسه شورای شهر تهران در گفتگو با مهر افزود تیراژ روزنامه ایران 30 درصدی کاهش پیدا کرده بود که با این نوع تیترها قصد بالا بردن تیراژ روزنامه‌شان را داشتند. 

این عضو شورای شهر تهران اقدام روزنامه دولت را فرار رو به جلو برای عدم پاسخگویی به اختلاس سه هزار میلیاردی دانست و تاکید کرد که شرکت جهان منعی برای خرید و فروش سکه ندارد و در اساسنامه آن نیز این گونه جزئیات مطرح نشده است. 

نایب رئیس شورای شهر از مطرح کردن موضوع اختلال در بازار طلا و سکه توسط شرکت جهان در روزنامه ایران گلایه کرد و گفت: «ما موضوع را بررسی کرده‌ایم اما اصل مطلب اینگونه نبوده و این اتهام خلاف واقع است.» 

این عضو شورای شهر ضمن ابراز تاسف از جوسازی های رسانه ای علیه مدیریت شهری تهران عنوان کرد: «شورا از مدیریت شهری جدا نیست و اگر تخلفی نیز مطرح شده باشد همه ما باید پاسخگو باشیم و ما حاضریم سردبیر این روزنامه مدارک خود را ارائه دهد و این شرکت نیز پاسخ های خود را در شورا مطرح کند آن وقت قوه قضائیه به این موضوع رسیدگی کند و همانند هزار میلیارد تومان اختلاس تعیین تکلیفش نامشخص نباشد.» 

علیرضا دبیر عضو هیئت رئیسه شورا نیز این بحث را حاشیه ای دانست و گفت: «من موضوع را پیگیری کرده ام و خرید سکه ها به میزان 2.5 میلیارد بوده که به طور مستقیم از بانک مرکزی و بانک کارگشا خریداری شده است و گمان نکنم اقتصاد ما آنقدر ضعیف باشد که با این رقم دچار نوسان شود.» 

وی ادامه داد: «در این گزارش عنوان شده که خرید 2 و نیم میلیارد تومان سکه بودجه کشور را جابه جا می کند، درحالی که اگر اینچنین است اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی بودجه دنیا و بورس جهانی را مختل می سازد!» 

چمران دعوت به آرامش کرد 
پس از اعتراض های اعضای شورای شهر تهران به گزارش روزنامه ایران مهدی چمران اظهار کرد که نباید چنین موضوعی در شورا مطرح شود زیرا نظام ما در حال حاضر نیازمند آرامش است. 

چمران با بیان اینکه ما حاضریم همه چیز خود را مانند شهدا و رزمندگان فدای پایداری نظام کنیم، گفت: «روزنامه ایران به طور معمول چنین مواردی را طی نامه ای به ما می فرستد تا ما اینگونه اخبار را تایید کنیم. ای کاش این مورد نیز به صورت مکتوب برای ما فرستاده می شد تا پاسخ آنها را می دادیم.» 

وی از رسانه های حامی مدیرریت شهری تهران خواست مقابله به مثل نکنند. رئیس شورای شهر تهران گفت: «روزنامه همشهری عکس العمل های مساوی این عمل را نشان ندهد و ما نیز از روزنامه ایران خواهیم خواست مدارک خود را به شورا ارائه کند. همچنین شرکت جهان زیر مجموعه بانک شهر است و به شهرداری و شورای شهر ارتباطی ندارد و اگر خلافی هم واقع شده باشد باید سازمان بازرسی وارد موضوع شود.» 


واکنش تند شهرداری تهران 
با وجود این که مهدی چمران برای حل و فصل مسئله رسانه ها و شورای شهر تهران را دعوت به آرامش کرد اما روز گذشته شهرداری تهران واکنش تندی به گزارش روزنامه ایران نشان داد. 

سخنگوی شهرداری تهران ادعاهای منتشرشده در این گزارش را کذب محض خواند و از طرح شکایت حقوقی برای دفاع از حریم شهرداری تهران و مدیران و کارکنان پرتلاش آن خبر داد. 

سید محمدهادی ایازی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «بهتر است آنها که براساس «شنیده‌ها» و «حرف و حدیث‌ها» به دروغ‌پردازی و تخریب‌های کودکانه علیه مدیریت شهری مشغولند، به جای فرافکنی، پاسخگوی فهرستی مستند از سوءاستفاده‌های تاریخی از مناصب، اختیارات، امکانات و منابع بیت‌المال باشند که نمونه آخرین آن، حمایت مقامات ارشد جریان انحرافی از عاملان اختلاس بی‌سابقه 3 هزار میلیارد تومانی است.» 

وی افزود: «مردم دروغگویان و اختلاس‌گران را به‌خوبی می‌شناسند، هدف جریان انحرافی از دروغ‌پردازی‌ تازه، فرافکنی و فرار از پاسخگویی در مورد اختلاس تاریخی 3هزار میلیارد تومانی است.» 

سخنگوی شهرداری تهران با تشبیه اقدامات سیاسی رسانه‌ای جریان انحرافی و ارگان رسانه‌ای آن به داستان چوپان دروغگو، گفت که مردم فهیم ایران اسلامی و به‌خصوص شهروندان شریف تهران، حجم فعالیت‌های انجام شده توسط شهرداری را می‌بینند و به‌خوبی فرق میان خدمتگزاران واقعی با دروغ‌پردازان و هوچی‌گران را می‌دانند. چنین ابهام‌سازی‌ها و اتهام‌زنی‌های بی‌پشتوانه‌ای نیز تکرار حکایت پاک کردن شیشه با دستمال کثیف است که رهبری معظم انقلاب بارها نسبت به آن هشدار داده‌اند. 

ایازی با اشاره به اینکه در دوره فعلی مدیریت شهری برخلاف دوران پیشین حتی هیچ‌گونه شبهه‌ای درباره سوءاستفاده مالی وجود ندارد، از حضور مراجع نظارتی و مسئول و حتی نظارت عمومی در مجموعه فرایندهای مالی شهرداری تهران، استقبال کرد و تاکید کرد: «شفافیت مالی، دغدغه اصلی و محور مشترک فعالیت‌های اجرایی شهرداری تهران و رویکردهای هدایتی و حمایتی اعضای محترم شورای شهر تهران بوده و خواهد بود و تاکنون چندین بار از مدیریت فعلی شهر تهران به‌دلیل شفافیت مالی تقدیر شده است.»
اشتراک گذاری :
ارسال نظر