بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۱
مدیر مالی شرکت فروسیلیس ایران عنوان کرد:

توقف تولید ذغال چار به دلیل مشکلات انتقال ارز

افزون بر این با توجه به اینکه افزایش دامنه نوسانات بهای ارز در ماه های اخیر چشم انداز آتی تولید محصول ذغال چار مشخص نیست، از همین رو نمی توان تصوری از ادامه روند واردات این ماده به کشور را داشت و هنوز اتفاق جدیدی در رابطه با آن نیفتاده است
کد خبر : ۵۹۸۲۸

شرکت فروسیلیس ایران با ارایه صورت های مالی حسابرسی نشده میان دوره ای 9 ماهه منتهی به 90.9.30 از تحقق 579 ریال سود به ازای هر سهم خبر داده و با توجه به اینکه EPS سال مالی این شرکت در آخرین پیش بینی، رقم 568 ريال بوده، نماد "فروس" از تاریخ 90.10.28 به جهت ارایه تعدیل مثبت در بودجه سال مالی جاری متوقف شده است.

البته با توجه به این اطلاعات، سود عملیاتی این شرکت طی عملکرد 9 ماهه بیش از 99 درصد پوشش داده شده و این موضوع نشان دهنده عملکرد مثبت و چشمگیر "فروس" است.

به نظر می رسد افزایش درآمدهای محقق شده از محل سرمایه گذاری ها یکی از دلایل افزایش سودآوری این شرکت باشد که در بودجه پیش بینی شده 964 میلیون ریال در نظر گرفته شده بود، در حالیکه این رقم تاکنون بالغ بر چهار هزار میلیارد ريال تحقق یافته است.

افزون بر اینکه بهای تمام شده کالای فروش رفته نیز به نسبت فروش محقق شده با کاهش همراه شده که این نیز می تواند به عنوان دلیل دیگری در اعلام تعدیل مثبت EPS سال مالی جاری "فروس" باشد.

این میزان سود به ازای هر سهم در حالی محقق شده که به دلیل بروز برخی مشکلات پیش روی واردات مواد اولیه ذغال چار، طبق اعلام رسمی این شرکت تولید این محصول در شش ماهه نخست سال جاری محقق نشده است. از همین رو مبلغ فروش و بهای تمام شده پیش بینی شده برای این محصول از بودجه سال مالی جاری حذف گردیده است.

محسن قمبری، مدیر مالی شرکت فروسیلیس ایران در بیان وضعیت فعلی واردات ذغال چار و مشکلات آن در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز تصریح کرد: با توجه به تحریم های اقتصادی به ویژه در سیستم بانکی کشور از سوی اقتصادهای بزرگ خارجی برای انتقال ارز مورد نیاز مشکلاتی وجود دارد.

افزون بر این با توجه به اینکه افزایش دامنه نوسانات بهای ارز در ماه های اخیر چشم انداز آتی تولید محصول ذغال چار مشخص نیست، از همین رو نمی توان تصوری از ادامه روند واردات این ماده به کشور را داشت و هنوز اتفاق جدیدی در رابطه با آن نیفتاده است.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در خصوص خرید تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی مرکز تحقیقات پردیس گفت: خریداری تجهیزات لازم برای این مرکز تحقیقات در حال پیگیری است و پس از تکمیل و نصب تجهیزات، این مرکز کار تحقیقاتی و مطالعاتی خود را آغاز خواهد کرد. البته با توجه به روند اخیر در بازار ارز نمی توان زمان دقیقی را برای آن اعلام کرد.

مدیر مالی "فروس" در خصوص احتمال افزایش نرخ محصولات نیز خاطر نشان کرد: طبق مصوبه سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان ابتدای سال جاری افزایش نرخی در محصولات شرکت اعمال شد، اما در حال حاضر اقدام جدیدی در این رابطه انجام نشده است.

وی در خاتمه سخنان خود تصریح کرد: چنانچه نوسانات نرخ ارز همچنان بالا باشد، ممکن است که موضوع افزایش نرخ محصولات نیز مطرح شود. بطوریکه نرخ ارز مسبب تغییرات در قیمت فروش محصولات گردد.

البته در حال حاضر چنین بحثی مطرح نیست و در صورتی که اتفاق جدیدی در این مورد رخ دهد، مراتب در اسرع وقت از طریق سازمان بورس اوراق بهادار به سهامداران و سرمایه گذاران اطلاع رسانی می شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر