بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۸
در پی اولین نشست خبری رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درسال 91 عنوان شد:

برگزاری نمایشگاه ششم بازار سرمایه با شکل و شمایلی جدید

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به آغاز ششمین دوره از نمایشگاه های بورس، بانک و بیمه در سه شنبه هفته آینده اظهار کرد: این دوره از نمایشگاه روز سه شنبه 19 اردیبهشت ماه جاری و با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس کل بانک مرکزی و رییس کل بیمه مرکزی ایران آغاز خواهد شد و تا 22 اردیبهشت ماه نیز به مدت چهار روز ادامه خواهد داشت.
کد خبر : ۶۵۳۱۰

 نشست خبری سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار در آستانه برگزاری ششمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه با حضور جمعی از خبرنگاران صبح امروز در سالن کنفرانس این سازمان برگزار و طی آن جدیدترین برنامه های نهاد ناظر بازار مالی کشور اطلاع رسانی شد.

به گزارش بورس نیوز، علی صالح آبادی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به آغاز ششمین دوره از نمایشگاه های بورس، بانک و بیمه در سه شنبه هفته آینده اظهار کرد: این دوره از نمایشگاه روز سه شنبه 19 اردیبهشت ماه جاری و با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس کل بانک مرکزی و رییس کل بیمه مرکزی ایران آغاز خواهد شد و تا 22 اردیبهشت ماه نیز به مدت چهار روز ادامه خواهد داشت.

وی با بر شمردن تفاوت های کمی و کیفی نمایشگاه امسال با دوره های قبل افزود: در این دوره از نظر کمی تا کنون حدود 251 شرکت حضور خود را در نمایشگاه قطعی کرده که این تعداد نسبت به سال گذشته از رشد 65 درصدی برخوردار است. از نظر وسعت نمایشگاه نیز بالغ بر 24 هزار متر مربع فضا به این کار اختصاص داده شده که این فضا با رشد 80 درصدی نسبت به پارسال، بالغ بر 13 هزار و 500 متر مربع فضای مفید در نظر گرفته شده است.

علی صالح آبادی، بین المللی بودن این دوره از نمایشگاه های بازار سرمایه را از اصلی ترین تفاوت های آن با دوره های قبل اعلام کرد و ابراز داشت: در نمایشگاه ششم بازار سرمایه 13 شرکت و نهاد فعال از کشورهای ترکیه، مالزی، امارات، فرانسه، بلاروس، پاکستان، افغانستان و عربستان حضور داشته که به لحاظ اهمیت و تجربه جهانی آن بسیار قابل توجه خواهد بود. همزمان با برگزاری این نمایشگاه، چهارمین دوره همایش بین المللی بازار سرمایه اسلامی از 17 تا 20 اردیبهشت ماه و با حضور 27 شرکت کننده از 11 کشور به صورت آموزشی برگزار خواهد شد.

وی در ادامه با ارائه گزارشی از عملکرد نهاد ناظر بازار مالی کشور در سال گذشته و چشم انداز های پیش رو گفت: دوره نوزدهم آزمون های حرفه ای بازار سرمایه با حضور پنج هزار و 640 نفر شرکت کننده از کل کشور در ماه های اخیر برگزار شد که از این تعداد 1471 نفر موفق به دریافت این مدارک حرفه ای در 9 سرفصل مختلف شده اند. تعداد قبول شدگان در این دوره نسبت به سال قبل از رشد 26 درصدی برخوردار بوده و طی روز آینده نیز اسامی آنها از طریق اداره گواهی نامه های حرفه ای سازمان بورس منتشر خواهد شد. در حوزه عملکردی نیز ارزش کل بازار سهام در پایان سال گذشته به 128 هزار و 250 میلیارد تومان رسید که نسبت به ابتدای سال 15.4 درصد رشد را نشان می دهد. ارزش معاملات نیز در سال 90 به 22 هزار و 543 میلیارد تومان رسید که تنها 14 درصد نسبت به سال 89 افزایش داشت.

این مقام مسئول افت ارزش معاملات در سال اخیر را کاهش حجم معاملات عمده و از طرفی عدم تخفیف سهام عدالت به شرکت های سرمایه گذاری استانی عنوان کرد و در ادامه افزود: از نظر تعداد دفعات معاملات بازار سهام با 4 میلیون و 378 هزار دفعه معامله رو به رو بود که رشد 40 درصدی را نشان می داد در این زمینه راه اندازی معاملات بر خط و افزایش تسهیل دسترسی معامله گران به این ابزار نقش ویژه ای در بالا بردن دفعات معاملات داشته است.

شاخص کل بازده نقدی و قیمت بورس نیز از حدود 22 هزار واحد به 25 هزار و 905 واحد در پایان سال تغییر یافت که حاکی از رشد 11.2 درصدی بود.

در فرابورس نیز ارزش معاملات با رشد 36 درصدی در سال گذشته به 80 هزار و 346 میلیارد تومان رسید. همچنین تعداد دفعات معاملات در این بازار با رشد 390 درصدی به یک میلیون و 495 هزار دفعه معامله رسید. در بورس کالا اما ارزش معاملات بازار نقدی این بازار در مجموع بالغ بر 17 هزار میلیارد تومان در سال 90 بوده که حاکی از رشد 40 درصدی است.

سخنگوی سازمان بورس رشد 2 هزار و 591 درصدی ارزش معاملات در بازار آتی سکه طلای بورس کالا را یکی از بارزترین اتفاقات بازار سرمایه در سال گذشته عنوان کرد و گفت: در بازار آتی کالا بالغ بر 13 هزار و 69 میلیارد تومان معامله صورت گرفت که بیشتر ناشی از نوسان قیمت سکه در نیمه دوم سال گذشته بوده است.

با این همه سازمان بورس معتقد است به لحاظ تخصصی بودن بازار آتی تنها باید افراد حرفه ای حضور داشته و برنامه ای برای پر رنگ نمودن این بازار برای جذب افراد عادی ندارد. در حوزه انتشار اوراق بهادار جدید از جمله اوراق مشارکت و اجاره با هدف کمک به تأمین مالی بنگاه های اقتصادی حدود 10 هزار و 500 میلیون تومان مجوز در سال اخیر صادر شده و در راستای اجرای قانون برنامه پنجم توسعه تا کنون 201 شرکت سهامی عام نزد سازمان بورس ثبت شده اند.

وی در ادامه الکترونیکی کردن بازار اولیه سهام، ارسال گزارش های توجیهی افزایش سرمایه شرکت ها از طریق کدال و نیز انتشار مستقیم اطلاعات برخی شرکت ها را یادآور شد و افزود: حضور نمایندگان سازمان بورس در مجامع سالیانه و فوق العاده 796 شرکت مختلف، برگزاری 176 جلسه اطلاع رسانی با ناشران گوناگون، رشد 45 درصدی گزارش های مقبول حسابرسی، اصلاح دستور العمل حسابرسان معتمد و تبیین معیارهایی برای مشخص شدن کیفیت حسابرسی شرکت های بورسی در ابعاد مختلف، دستور العمل صورت های مالی نمونه برای شرکت های پذیرفته شده در بورس به منظور امکان تحلیل دقیق تر گزارش ها برای سهامداران، دستورالعمل معاملات با اشخاص وابسته و نظارت بر فعالیت ذی نفعان در ترکیب صاحبان سهام، دستورالعمل روابط سرمایه گذاران با شرکت ها، ابلاغ دستورالعمل قرارداد اختیار معامله سهام به شرکت بورس، پیگیری راه اندازی معاملات بر خط در بورس کالا، تعیین و تأیید صلاحیت 7 عضو هیأت مدیره بورس انرژی و در نهایت اعلام نتایج رتبه بندی کارگزاران فعال بورس اوراق بهادار و کالا تا دو ماه آینده، عمده ترین اقداماتی بوده که طی سال گذشته انجام گرفته است.

در عین حال مقررات صندوق تضمین تسویه کارگزاران ابلاغ شده که براساس آن از این پس کلیه معاملات سهام طی سه روز پس از معامله و تا ساعت 10 صبح روز سوم باید تسویه شود. براین اساس به ازای هر ساعت تأخیر در تسویه حساب با این صندوق، جریمه ای منظور می گردد.

این مقام مسئول در ادامه به اضافه شدن سه شرکت تأمین سرمایه به جمع چهار شرکت قبلی، افزایش تعداد 80 صندوق سرمایه گذاری، فعال شدن دو شرکت سبد گردانی، ثبت 78 شرکت سرمایه گذاری و هلدینگ، برگزاری 124 جلسه در کمیته تخلفات حوزه حقوقی سازمان بورس و صادر شدن رأی قطعی برای 5 پرونده که عمدتاً به دلیل جرایمی همچون دستکاری در بازار، معامله مبتنی بر اطلاعات نهانی، ارائه اطلاعات خلاف واقع و عدم اطلاع رسانی برخی شرکتها بوده است

این در حال است که امسال طبق آیین نامه مصوب هیأت وزیران، جرایم نقدی تا سقف 100 میلیون تومان برای متخلفان در نظر گرفته خواهد شد.

صالح آبادی در پاسخ به سوالات خبرنگاران عنوان کرد: در حال حاضر سازمان به دنبال طراحی بانک جامعی از سوالات برای آزمون های بازار سرمایه بوده که پس از آن با طراحی یک سامانه نرم افزاری تا دو سال آینده، بتوان امکان برگزاری لحظه ای آزمون ها را فراهم آورد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار بورس نیوز مبنی بر علت افزایش دوره توقف نماد معاملاتی شرکت ها و امکان تعریف راهکاری برای آن گفت: توقف سنواتی برخی نمادها می تواند با انتقال این شرکت ها به بازار فرابورس و بازار پایه منتفی شود، منتهی شفافیت اطلاع رسانی در بازار پایه به مراتب پایین تر از سایر بازارها خواهد بود. در مورد تسویه اعتباری کارگزاران با مشتریان نیز دستوالعملی تا پایان اردیبهشت ماه جاری اجرا خواهد شد که براساس آن سهامدار تا زمانی که اقدام به تسویه حساب خود با کارگزار نکند، حساب آن بلوکه خواهد ماند.

وی در پرسش دیگری راجع به پیگیری شکایت سهامداران خرد از شرکت ها و صنایع بورسی گفت: در صورت انجام تخلفاتی همچون برگزاری دیر هنگام مجامع عادی و فوق العاده از سوی هیأت مدیره، ابتدا بازرس قانونی نسبت به آن اقدام و در صورت عملی نشدن با هر ترکیب سهامداری افراد می توانند بدون تقبل هزینه بازرسی به سازمان بورس شکایت خود را ارائه دهند.

در مورد عضویت بورس ایران در فدراسیون جهانی بورس ها نیز مراحل حقوقی آن در صف بین الملل در حال پیگیری است.

در خصوص بانک های لغو مجوز شده که پذیره نویسی آنها از طریق فرابورس انجام شده، باید گفت: هم اکنون تعیین تکلیف سهامداران این بانک ها موضوع اصلی مکاتبات سازمان بورس با بانک مرکزی است، در مورد بازار آتی ارز نیز فعلاً این موضوع منتفی بوده ولی پیش از آن معاملات گواهی ارزی در بورس اوراق بهادار تهران راه اندازی خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر