بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۷
کد خبر : ۶۸۰۵۷
وزیر خارجه آمریکا با همتایان غربی خود در ترکیه گرد هم آمدند تا تحت پوشش همایش مبارزه با تروریسم تلاش‌های براندازانه در سوریه را با هماهنگی بیشتری به کار بگیرند به طوری که همزمان در قطر صندوق پشتیبانی مالی برای این هدف تعیین شد.

به گزارش فارس، همزمان با اقدام واشنگتن در اعلام آمادگی خود برای تایید تحرک الزام‌آور در سازمان ملل برای سوریه، دشمنان سوریه تحت نام همیشگی «دوستان سوریه» امروز (7 ژوئن) در استانبول گرد هم آمدند و «هیئت هماهنگی» برای حمایت از مخالفان مسلح سوریه تشکیل دادند.

در دوحه‌ی قطر هم اعلام شد که صندوقی 300 میلیون دلاری برای حمایت از عناصر مسلح در سوریه و برای براندازی در سوریه اختصاص داده شده است.

وزرای خارجه شماری از کشورهای عضو گروه دشمنان سوریه که خود را دوستان سوریه می‌نامند، از جمله هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا در استانبول با یکدیگر دیدار کردند. تا «آخرین تحولات سوریه را بسنجند و دیدگاه یکدیگر را جویا شوند».

این را منابع دیپلمات ترکیه گفتند و افزودند که دیروز در این نشست ویلیام هیگ، لوران فابیوس، گیدو وستروله، وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان و همچنین کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین وزرای خارجه ایتالیا، اسپانیا،‌ اردن، مصر، کویت، امارات عربی متحده، تونس، مغرب و البته قطر و عربستان هم حضور داشتند.

کلینتون پس از سفری به کشورهای اسکاندیناوری و قفقاز وارد ترکیه شد تا در همایش مبارزه با تروریسم استانبول در سطح وزراء، شرکت کند. کلینتون در این نشست عملا و آشکارا خواستار مسدود کردن شریان‌های حیاتی اقتصادی مردم سوریه شد. او گفت: ما باید کانال‌های اقتصادی حیاتی نظام [و مردم سوریه] را مسدود کنیم و شمار کشورهایی که تحریم‌ها را قاطعانه اجرا می‌کنند و مانع می‌شوند دولت سوریه آن را دور بزند، افزایش بدهیم.

این سخنان پس از آنکه بانک مرکزی سوریه و اقتصاد این کشور تحت تحریم شدید اتحادیه عرب و همچنین ترکیه قرار گرفت، به مثابه جنگ اقتصادی بی‌رحمانه علیه سوریه است که در دنیای امروز عجیب نیست با اعتراض هیچ کشوری روبه‌رو نشود. چرا که اغلب کشورها سیاست‌های دنباله‌رو از قدرت‌های غربی دارند و دولت‌های غربی نیز به نوبه خود از آمریکا.

کلینتون همچنین از ایده‌های جدید برای خفه کردن اقتصاد سوریه و مردم سوریه استقبال کرد و گفت: ما از دیدگاه دیگر کشورها در خصوص اقداماتی که می‌تواند موثر باشد، استقبال می‌کنیم.

یک دیپلمات ترک به الاخبار لبنان اعلام کرد: کشورهایی که در همایش مبارزه با تروریسم شرکت کردند، پیش از برگزاری به ما اعلام کردند که خوب است موضوع سوریه قبل از نشست بررسی شود تا دیدگاه‌ها به هم نزدیک‌تر شود و این چیزی است که ترکیه آن را انجام داد.

همچنین یک دیپلمات انگلیسی نیز اعلام کرد که هدف این نشست «یافتن... ابزارهایی برای افزایش فشار بر رژیم بشار اسد است».

این دیپلمات در حالی از ابزارهای جدید سخن می‌گوید که منابع مطلع در چند ماه گذشته فاش کردند که نیروهای ویژه انگلیسی شبیه اقدامی که در لیبی قبل از مرگ قذافی انجام دادند، عملا وارد سوریه شده و مشغول اقدام عملی و اطلاعاتی هستند.

سرانجام وزرای خارجه 16 کشور شرکت کننده در همایش مبارزه با تروریسم که در حقیقت همایش براندازی نظام سوریه بود، بر تشکیل هیئتی برای هماهنگی جهت حمایت از عناصر مسلح تروریست در سوریه تشکیل دادند و این را در بیانیه‌ای که صادر کردند اعلام کردند.

این کشورها همچنین توافق کردند که برای نشست هماهنگی همه طیف‌های سوری مخالف نظام دمشق در 15 و 16 ماه جاری (ژوئن) یک نماینده به نشست اعزام کنند.

این نشست در زمانی برگزار شد که آمریکا بیش از پیش ژستی گرفت که این کشور را برای اقدام نظامی علیه سوریه آماده نشان می‌دهد. آمریکا در حالی روز به روز بیش از پیش دم از اقدام نظامی یا حرکت علیه سوریه تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل می‌‌زند که لحظه به لحظه به انتخابات ریاست جمهوری خود نزدیکتر می‌شود و تحلیلگران ورود آمریکا به مذاکره با ایران به بهانه موضوع هسته‌ای را که در استانبول و بغداد برگزار شد و قرار است در مسکو نیز برگزار شود، نشانه‌ای می‌دانند از اینکه واشنگتن قصد دارد ولو به صورت موقت، برخی مسائل در منطقه را آرام کند تا دوره انتخابات ریاست جمهوری را پشت سر بگذارد و اعلام آمادگی آمریکا برای تحرک الزام‌آور علیه سوریه که به اقدام نظامی حتی خارج از اجازه سازمان ملل منجر شود، با شرایط فعلی آمریکا نتنها سازگار نیست بلکه در تناقض است.

آمریکا روز گذشته اعلام کرد که آماده تحرک الزام‌آور علیه سوریه در سازمان ملل در چارچوب فصل هفت منشور سازمان ملل است. همان منشوری که به بهانه آن، عراق 9 سال زیر چکمه‌های اشغالگری آمریکا رفت.

اتحادیه عرب نیز که با تصمیم‌هایی که علیه یکی از اعضای خود یعنی سوریه اتخاذ کرده، از یک سال پیش دنباله‌روی خود از آمریکا را عیان‌تر از همیشه کرده است، دقیقا خواستار اعمال بند هفت منشور سازمان ملل شد.

آمریکا مدعی شد که بر اساس درخواست اتحادیه عرب اگر ضرورت ایجاب کند، حاضر است تحریم‌های سخت‌تری علیه دولت سوریه وضع کند. تیموثی گایتنر وزیر خزانه‌داری آمریکا در این خصوص اعلام کرد: آمریکا امیدوار است که همه کشورهای مسئولیت‌پذیر بزودی به تصمیم‌هایی بپیوندند که علیه رژیم سوریه اتخاذ می‌شود؛ از جمله تحرک در شورای امنیت تحت بند هفت منشور سازمان ملل، اگر نیاز شد. وی اعلام کرد که 55 کشور حاضرند سخت‌ترین فشار مالی را بر نظام سوریه وارد کنند تا به خواسته آمریکا و دولت‌های غربی تن بدهد.

تشکیل صندوق مالی براندازی در سوریه

در تحولی بی‌سابقه کشورهای مخالف سوریه برای تامین هزینه براندازی دولت سوریه، صندوقی تحت عنوان «همایش تجاری سوریه» تشکیل دادند و در آن از تاسیس صندوق حمایتی به ارزش 300 میلیون دلار با نام «سوریه امید یا امید سوریه» خبر دادند.

این صندوق به لطف دست‌ودل‌بازی‌های شیوخ گازی قطر تاسیس شد که قبل از این وعده حقوق ماهیانه به گروه‌های تروریستی حاضر در سوریه داده بود.

مصطفی الصباغ رئیس این همایش در بیانیه رسمی که قرائت کرد، گفت: همایش اعلام می‌کند که صندوقی به ارزش اولیه 300 میلیون لار تاسیس شد و هدف از آن منظم کردن روند حمایت و پشتیبانی از انقلاب [یعنی براندازی] در سوریه است.

این همایش با حضور 100 تاجر و بازرگان سوری [و البته غیر سوری] برگزار شد تا پوششی باشد برای بذل و بخشش‌های امیر و نخست‌وزیر قطر.

رئیس این همایش به کمک‌های قطر تحت پوشش تجار سوری خارج از این کشور بسنده نکرد و همچنین اعلام کرد که این صندوق از کمک‌های مالی کشورهایی که نام خود را دوستان سوریه گذاشته‌اند، استقبال می‌کند. وی منظور خود را روشن‌تر بیان کرد زمانیکه گفت این کشورها می‌توانند از خلیج فارس باشند تا دیگر دوستان سوریه.

خالد خوجه یکی از تاجران حاضر در این نشست است که اعتراف کرد این صندوق سال‌هاست که تاسیس شده است اما الان ماموریت آن تغییر کرده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر