بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۴
به همت تأمین سرمایه امین در بازار سوم فرابورس کلید می خورد:

بزرگترین پذیره نویسی اوراق اجاره 200 میلیارد تومانی مپنا از فردا

پذیره نویسی اوراق اجاره 200 میلیارد تومانی مپنابه عنوان بزرگترین اوراق صکوک منتشرشده دربازارسرمایه، برای مدت 15 روز از فردا آغاز شده وسهمیه خریدبرای هر ایستگاه کارگزاری تا سقف پنج میلیارد تومان در معاملات گروهی(د.د.د) و برای هرکدمعاملاتی حداکثر تا 20 میلیارد تومان می باشد.
کد خبر : ۶۸۸۲۲

در آستانه پذیره نویسی بزرگترین اوراق اجاره منتشر شده در بازار سرمایه، شرکت تأمین سرمایه امین طی روز جاری با دعوت جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه، نسبت به چگونگی و نحوه پذیره نویسی اوراق اجاره 200 میلیارد تومانی شرکت مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران (مپنا) اطلاع رسانی کرد.

به گزارش بورس نیوز، در این جلسه علی سنگینیان، مدیر عامل شرکت تأمین سرمایه امین در کنار مصطفی امید قائمی مدیر عامل فرابورس و نیز محسن میرزایی، معاون اقتصادی و مالی شرکت مپنا با ذکر تعریفی از اوراق اجاره، گزارشی از نحوه پذیره نویسی این اوراق در فرابورس ارایه کرد و گفت: اوراق اجاره، اوارق بهادار با نام قابل نقل و انتقالی است که به موجب دستورالعمل انتشار اوراق اجاره مصوب اول بهمن ماه 86 شورای عالی بورس و اوراق بهادار منتشر می شود.

براین اساس هر ورقه اجاره نشان دهنده مالکیت مشاع دارنده آن در دارایی مبنای انتشار اوراق اجاره است.

وی افزود: اوراق اجاره شرکت مپنا طی فردا یکشنبه از طرف شرکت مدیریت پروژه های نیروگاهی مپنا به عنوان بانی طرح و به منظور تأمین بخشی از سرمایه در گردش این شرکت به مبلغ 200 میلیارد تومان از طریق شرکت کارگزاری امین آوید در بازار سوم فرابورس عرضه خواهد شد.

این مقام مسئول از کم و کیف دارایی مورد اجاره در اوراق مذکور سخن گفت و افزود: دارایی های مورد اجاره شامل شش دستگاه توربین گازی و ملحقات مربوطه ساخت شرکت توگا ایران (تحت لیسانس شرکت زیمنس) و متعلق به نیروگاه گازی توس در استان خراسان رضوی است که با ظرفیت کل 954 مگاوات به بهره برداری رسیده است.

به گفته سنگینیان ارزش تجهیزات فوق در مرحله نخست بالغ بر 230 میلیارد تومان قیمت گذاری شده و حال آنکه ارزش اوراق اجاره این دارایی ها در این مقطع به مبلغ 200 میلیارد تومان می باشد.

مدیر عامل شرکت تأمین سرمایه امین، مدت اجاره اوراق را چهار ساله و موعد پرداخت درآمد 20 درصدی آنرا پایان هر سه ماه یکبار از تاریخ 28 خرداد 91 و از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه عنوان کرد و گفت: نوع این قراردادها به شکل اجاره به شرط تملیک بین مالک و بانی بوده بطوریکه توربین های شرکت مپنا به صورت واسط از طریق انتشار اوراق صکوک اجاره، واگذار و سپس به شکل اجاره به شرط تملیک به بانی باز می گردد. به این ترتیب شرکت مپنا برای تأمین نقدینگی، بخشی از دارایی های خود را اجاره داده است.

وی در ادامه با نگاهی به اطلاعیه پذیره نویسی اوراق اجاره شرکت مپنا، افزود: ارزش توربین های مورد اجاره در این اوراق بالغ بر 230 میلیارد تومان و عمر مفید دارایی ها به مدت 15 سال در نظر گرفته شده است. در عین حال شرکت واسط مالی مهر به عنوان ناشر این اوراق و شرکت تأمین سرمایه امین نیز متعهد پذیره نویسی و بازار گردانی آنرا بر عهده خواهد داشت.

مبلغ اسمی هر ورقه بالغ بر 100 هزار تومان بوده و فروش آن پیش از سررسید مشمول جریمه نخواهد بود.

سنگینیان با بیان اینکه پذیره نویسی و ضمانت این حجم از صکوک اجاره برای نخستین بار از سوی یک شرکت تأمین سرمایه صورت می پذیرد، عنوان کرد: با توجه به میزان سرمایه و ارزش صکوک اجاره مپنا، بانک اقتصاد نوین و شرکت تأمین سرمایه امین با ضمانت اصل و سود پرداختی این اوراق به ترتیب شامل مبالغ 360 میلیارد تومان و 299 میلیارد تومان را تحت پوشش ضمانت خود قرار داده اند.

تأمین سرمایه امین جلودار بزرگترین عرضه ها

وی از بررسی راه اندازی دو صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت بانک های تجارت و انصار از سوی شرکت تأمین سرمایه امین نیز خبر داد و افزود: مقدمات اولیه برای راه اندازی اولین صندوق ارزی با پرداخت سود منطقی در شرکت تأمین سرمایه امین نهایی شده و از طرفی شرکت با تجربه موفق خود در مشاوره و بازار گردانی صکوک اجاره بانک سامان و مدیریت سرمایه گذاری امید، نقشی به مراتب مهمی را با عرضه صکوک اجاره 200 میلیارد تومانی مپنا در بازار سرمایه ایفا خواهد کرد.

در ادامه این جلسه معاون اقتصادی و مالی مپنا نیز با ارایه گزارشی از حوزه فعالیت و برنامه های توسعه ای این شرکت، عنوان کرد: شرکت مپنا با محوریت پروژه های نیروگاهی حرارتی تأسیس و در چهار حوزه صنایع نیروگاهی، نفت و گاز، صنایع ریلی و سرمایه گذاری فعالیت می کند.

محسن میرزایی انتشار اوراق اجاره 200 میلیارد تومانی مپنا را برگرفته از فعالیت بخش سرمایه گذاری های این شرکت اعلام کرد و افزود: بخش سرمایه گذاری های مپنا عمدتاً در زمینه احداث نیروگاه های تولید انرژی با استفاده از شیوه هایی نظیر ساخت، بهره برداری و تملک (B.O.O) و یا ساخت، بهره برداری و واگذاری (B.O.T) فعال بوده که چیزی حدود هفت هزار مگاوات برق در سال تولید می کند.

دارایی های 450 میلیارد تومانی

در این رابطه نیروگاه توس یا فردوسی با سرمایه گذاری مستقیم شرکت مپنا و برخورداری از شش واحد گازی احداث شده و در مجموع از دارایی هایی به ارزش 450 میلیارد تومان برخوردار است.

وی ادامه داد: به منظور تأمین مالی شرکت مپنا ابتدا انتشار 400 میلیارد تومان صکوک اجاره برنامه ریزی شده بود اما به دلیل گستردگی این حجم و برای سهولت فروش، در فاز اول انتشار 200 میلیارد تومان صکوک اجاره این دارایی اجرایی شده و مالکیت آن به عنوان ضمانت به نهاد واسط منتقل شده است.

این مقام مسئول منابع تأمین نرخ اجاره بهای 20 درصدی این اوراق را از محل فروش انرژی تولیدی نیروگاه توس اعلام کرد و یادآور شد: نیروگاه توس با ظرفیت تولید هزار مگاوات برق، نسبت به فروش خود دارای هزینه ای 180میلیارد تومانی است.

توربین های این نیروگاه پیشتر برای یک دوره چهار ساله بیمه شده و برای انتشار مرحله دوم این صکوک در حال حاضر برنامه ای در دست اقدام وجود ندارد.

رایزنی برای حق تقدم های فروش نرفته

وی از رایزنی با سازمان بورس مبنی بر تعیین تکلیف آن بخش از حق تقدم سهام فروخته نشده مپنا نیز سخن گفت و افزود: در حال حاضر برنامه هایی برای اعطای سهام جدید و یا امکان عرضه مجدد آن بخش از سهام پذیره نویسی نشده شرکت در حال بررسی بوده که البته با سازمان بورس هنوز به جمع بندی مشخصی نرسیده است.

صکوک مپنا معاف از کارمزد خرید و فروش

مدیر عامل فرابورس ایران اما در این جلسه با بیان جزییات بیشتری از نحوه پذیره نویسی اوراق اجاره 200 میلیارد تومانی مپنا، اظهار کرد: فرآیند پذیره نویسی این اوراق رأس ساعت 8 و 30 دقیقه صبح فردا یکشنبه 28 خرداد ماه 91 در بازار سوم فرابورس آغاز و پس از پایان، بلافاصله در بازار ابزارهای نوین مالی این بازار معاملات آن ادامه خواهد یافت.

مصطفی امید قائمی با معاف دانستن هزینه کارمزد خرید و فروش برای اوراق اجاره مپنا، افزود: این اوراق با نام و قابل وثیقه گذاری بوده و اجاره بهای 20 درصدی آن از طریق سمات و در مقاطع سه ماهه پرداخت خواهد شد.

برای علاقه مندان محدودیت عرضه را برمی داریم

پذیره نویسی اوراق اجاره 200 میلیارد تومانی مپنا به عنوان بزرگترین اوراق صکوک منتشر شده در بازار سرمایه، برای مدت 15 روز از فردا آغاز شده و سهمیه خرید برای هر ایستگاه کارگزاری تا سقف پنج میلیارد تومان در معاملات گروهی (د.د.د) و برای هر کد معاملاتی حداکثر تا 20 میلیارد تومان می باشد.

این میان چنانچه اشخاصی علاقه مند به تحصیل حجم بیشتری از این اوراق هستند، می توانند با مراجعه به کارگزار فروشنده، درخواست خود را اعلام و از محدودیت ها معاف شوند.

نوسان 5 درصدی برای اوراق اجاره

مدیر عامل شرکت فرابورس، دامنه نوسان پنج درصدی در معاملات بازارهای نوین مالی را یادآور شد و تأکید کرد: کلیه افرادی که خواهان خرید اوراق اجاره مپنا هستند ملزم به اعلام شماره حساب بانکی خود به فرابورس برای واریز اجاره بهای این اوراق در سررسیدهای سه ماهه هستند.

از پروژه های مپنا بیشتر بدانید

در پایان این جلسه معاون اقتصادی و مالی مپنا با اشاره به بخشی از طرح های توسعه ای این شرکت افزود: شرکت مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران (مپنا) به عنوان اولین واحد صنعتی مجوز صادرات 200 مگاوات برق را به عراق از سوی وزارت نیرو دریافت کرده است.

در خصوص پروژه های برون مرزی نیز تا این لحظه پروژه سویدیه در کشور سوریه منعقد شده که منوط به گشایش اعتبارات اسنادی از طریق کشور مذکور است.

در این زمینه پروژه های قشرین و جندق نیز در کشور سوریه تکمیل و یا در حال اتمام است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر