بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۶:۵۰
نگاهی به رویه خدمات رسانی شرکت های ارایه دهنده نرم افزار معاملات اینترنتی

سطح رضایت مندی کاربران رایان هم افزا در معاملات برخط سهام

بروز برخی مشکلات از جمله قطع شدن مکرر و از دسترس خارج شدن سیستم در حین فعالیت کاربر، توقف کامل سامانه و یا فاصله زمانی طولانی میان رخدادهای معاملات بازار سهام با داده های سامانه معاملات برخط و نیز احتمال مغایرت ثبت دستورهای خرید و فروش با خواست اصلی کاربر؛ همگی منجر به برخی شائبه ها از جمله احتمال جلوگیری از دسترسی کاربران معاملات اینترنتی در عرضه های اولیه سهام و یا وجود انگیزه هایی برای مثبت نگاه داشتن نماگرهای بورسی در روزهای رکود و غیره شده است.
کد خبر : ۶۸۸۳۰

بی شک راه اندازی معاملات بر خط سهام (Online trading) در بازار سرمایه ایران یکی از اصلی ترین اقدام های صورت گرفته در راستای افزایش سطح کیفی خدمات رسانی به سهامداران بوده که توانسته پس از چهار دهه فعالیت بورس در کشور، امروزه امکان دسترسی سریع، آسان و مطمئن به سامانه معاملات را برای انبوه سرمایه گذاران فراهم آورد.

به گزارش بورس نیوز، گرچه از بکارگیری معاملات اینترنتی سهام مدت زمان زیادی نمی گذرد اما برخورداری بازار سرمایه از این امکان در کنار سایر ابزارها و رویه های معاملاتی نوین، نقش مهمی در ارتقاء سطح رضایت مندی فعالان بازار سهام از بابت ارایه چنین خدماتی داشته است.

با گذشت یکسال و نیم از راه اندازی سامانه معاملات برخط اکنون چهار شرکت نرم افزاری شامل شرکت های تدبیر پرداز، رایان هم افزا، داتکس و صحرا از مجوز ارایه خدمات معاملات آنلاین برخوردار بوده که این میان تدبیر پرداز و رایان هم افزار از سابقه خدمات رسانی بیشتری در حوزه معاملات برخط برخوردار هستند.

این میان بروز برخی مشکلات از جمله قطع شدن مکرر و از دسترس خارج شدن سیستم در حین فعالیت کاربر، توقف کامل سامانه و یا فاصله زمانی طولانی میان رخدادهای معاملات بازار سهام با داده های سامانه معاملات برخط و نیز احتمال مغایرت ثبت دستورهای خرید و فروش با خواست اصلی کاربر؛ همگی منجر به برخی شائبه ها از جمله احتمال جلوگیری از دسترسی کاربران معاملات اینترنتی در عرضه های اولیه سهام و یا وجود انگیزه هایی برای مثبت نگاه داشتن نماگرهای بورسی در روزهای رکود و غیره شده است.

بخشی از این انتقادها اکنون شامل مجموعه خدمات ارایه شده از سوی شرکت رایان هم افزا بوده که در ابتدای شکل گیری معاملات برخط، با ایجاد اولین مرکز داده اختصاصی بازار سرمایه برای 44 شرکت کارگزاری و تهیه و ارایه زیر ساخت معاملات برخط، مدعی سریع ترین اشاعه دهنده معاملات برخط میان کارگزاران بورس اوراق بهادار است.

برای صحت و سقم این انتقادها سرپرست پشتیبانی عملیات شرکت رایان هم افزا در گفتگو با خبرنگار ما با پذیرش بخشی از مشکلات مطرح شده در سامانه معاملات اینترنتی سهام، اظهار کرد: پیش از آغاز سال جدید، بضاعت بستر اینترنتی کشور در کنار برخی نارسایی ها از جمله پشتیبانی مرکز داده های اطلاعات شرکت رایان هم افزا به کارگزاران از طریق یک شرکت واسط، منجر به بروز برخی اتفاقات از جمله بروز اختلال های عملیاتی و یا نوسان های غیر قابل پیش بینی در جریان معاملات روزانه سهام از طریق سامانه آنلاین می شد.

والاعلی حمید با بیان اینکه بروز مشکلات غیر سیستماتیک در فضای معاملات آنلاین امری اجتناب ناپذیر و غیر قابل کنترل حتی برای بانک ها و مؤسسات مالی است، عنوان کرد: همسو با تلاش های شبانه روزی که پس از نمایشگاه بازار سرمایه صورت گرفت، با تغییر ساختار و ارتقاء سامانه معاملات برخط رایان هم افزا، طی سه هفته اخیر نسخه ای جدید از این نرم افزار به کارگزاران ارایه شده که با رفع ایرادهای قبلی، سطح رضایتمندی کاربران را افزایش داده است.

به گفته این مقام مسئول سامانه جدید معاملات برخط رایان هم افزا به لحاظ زمان ثبت و رویت عملیات خرید و فروش روزانه سهام پیش از سایر سامانه ها از جمله سایت مدیریت فناوری بورس قرار دارد.

وی از راه اندازی مرکز داده های اطلاعاتی شرکت رایان هم افزا حداکثر تا پایان تیر ماه امسال خبر داد و گفت: با بهره برداری از این دیتا سنتر و نظارت مستقیم شرکت بر نگهداری و پشتیبانی اطلاعات، نگرانی ها از بابت عدم ایفای تعهدات از سوی شرکت ثالث و وجود برخی ایرادها در فرآیند ارایه خدمات برطرف خواهد شد.

در عین حال با ایجاد این بسته، امکان تهیه نسخه پشتیبان از عملیات صورت گرفته فراهم شده و مشتریان کارگزاری ها با سهولت بیشتر و مشکلات به مراتب کمتری از بابت قطع خطوط ارتباطی، به سامانه معاملات برخط متصل می شوند.

حمید با تأکید بر به روز بودن (آنلاین) ثبت و انتقال داده های اطلاعاتی سامانه رایان افرا، خاطر نشان کرد: وجود برخی مشکلات غیر قابل پیش بینی از جمله ایراد در بسته اینترنت ملی کشور و یا قطع خطوط برق و از سویی ایجاد اختلال غیر منتظره در سیستم کاربران همواره برخی شائبه ها از جمله احتمال تغییر نماگرهای بورس در روزهای نزولی از سوی نهادهای ناظر بازار سهام و شایعاتی از این قبیل دامن می زند و حال آنکه بضاعت بستر اینترنتی کشور علت بروز این ایرادها است.

به هر ترتیب در سامانه معاملات برخط سهام رایان هم افزا هم اکنون سرعت پردازش اطلاعات نسبت به قبل با افزایش قابل توجهی همراه شده و به دلیل قطع جریان برق سراسری تنها در یک روز، در سایر موقعیت ها با هیچ مشکلی مواجه نگردیده است.

این کارشناس در واکنش به ثبت دو مرحله ای سفارش های خرید و فروش در سامانه رایان هم افرا عنوان کرد: این ایراد مربوط به سه ماه قبل و بخاطر قطع نوسان های اطلاعاتی بوجود آمده بود که با ارتقاء و تغییر ساختارها تکرار چنین مشکلی از ابتدای امسال وجود نداشته است.

به گفته حمید، آنلاین بودن داده های اطلاعاتی شرکت رایان هم افرا تنها ویژگی برتری این شرکت نسبت به سایر شرکت های نرم افزاری ارایه دهنده خدمات معاملات برخط بوده که بدون نیاز به جابجایی روزانه پوشه های اطلاعاتی در فضای نرم افزار صفحه گسترده رایانه، در لحظه به روز شده و براین اساس 85 درصد شرکت های کارگزاری فعال در بازار سهام از خدمات این شرکت در معاملات برخط استفاده می کنند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۷