بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۷ خرداد ۱۳۸۴ - ۰۳:۲۸

{mosimage}موسسه بین المللی بیزینس مانیتور در جدید ترین گزارش خود درجه ریسک فضای تجاری ایران درسه ماهه سوم سال جاری را 2/45 اعلام کرد. ایران از لحاظ ریسک فضای تجاری در بین کشورهای خاورمیانه پس از امارات، رژیم صهیونیستی، بحرین، عمان، کویت، مصر،ترکیه، عربستان و اردن در رتبه دهم قرار دارد.

کد خبر : ۷۴

{mosimage}موسسه بین المللی بیزینس مانیتور در جدید ترین گزارش خود درجه ریسک فضای تجاری ایران درسه ماهه سوم سال جاری را 2/45 اعلام کرد.

ایران از لحاظ ریسک فضای تجاری در بین کشورهای خاورمیانه پس از امارات، رژیم صهیونیستی، بحرین، عمان، کویت، مصر،ترکیه، عربستان و اردن در رتبه دهم قرار دارد.

بر اساس این گزارش، میانگین درجه ریسک فضای تجاری کشورهای خاورمیانه 2/59 و میانگین جهانی آن 1/58 است.

این گزارش می افزاید، امارات متحده عربی با درجه ریسک فضای تجاری 6/79 در صدر کشورهای خاورمیانه قرار دارد و از این لحاظ در بین سایر کشورهای جهان نیز رتبه چهاردهم را در اختیار دارد.

بر اساس این گزارش در بین کشورهای خاور میانه فقط عراق و لبنان پس از ایران قرار دارند.

Business Environment

United Arab Emirates

Israel

Bahrain

Oman

Kuwait

Egypt

Turkey

Saudi Arabia

Jordan

Iran

Iraq

Lebanon

عراق با درجه ریسک فضای تجاری 9/42 یکصد و چهارمین کشور جهان است و لبنان نیز با درجه ریسک 8-39 یکصد و یازدهمین کشور دنیا محسوب می گردد. البته در این گزارش، قطر و سوریه محاسبه نشده اند.

بر اساس این گزارش، بیزینس مانیتور در گزارش خود به بررسی علت پایین بودن عدد  ریسک فضای تجاری در ایران پرداخته است.

بر اساس این گزارش، کندی روند خصوصی سازی، ناتوانی دولت در اجرای خصوصی سازی‌های گسترده ای که هر سال در بودجه های مالی جدید خود وعده آن را می دهد، ناتوانی شرکت‌های خارجی در تملک منابع هیدروکربن ایران (چرا که آنها معتقدند قراردادهای "بیع متقابل" سود چندانی را عاید آنها نمی کند) و در نهایت برخوردهای صورت گرفته با شرکت‌های سرمایه گذار خارجی درایران طی سال‌های اخیر همچون شرکت‌های ترک‌سل، رنو و شل از عمده ترین دلایل بالا بودن رتبه ریسک تجاری ایران است.

بیزینس مانیتور همچنین تلاش‌های آمریکا برای گسترش تحریم‌های اقتصادی ایران و تشدید نظارت بر موسسات اعتباری را از تهدیدات بالقوه سرمایه‌گذاری در ایران می داند.

بر اساس این گزارش، بیزینس مانیتور در بخش دیگری از گزارش تحلیلی خود به بررسی  قابلیت‌های تجاری ایران پرداخته است.

 

بنابر این گزارش، قانون حمایت از سرمایه گذاری خارجی، شهرت ایرانیان به داشتن توانایی های بالای کارآفرینی و خلاقیت و وعده لغو امتیازهای انحصاری مالیاتی و گمرکی موسساتی همچون "بنیاد مستضعفان" در چهارمین برنامه پنج ساله توسعه کشور (2010-2005) از جمله نکات مثبتی است که در این گزارش مورد توجه قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، بیزینس مانیتور افتتاح فاز اول پروژه تعویض نفت با روسیه، قزاقستان و ترکمنستان را نیز یکی از عوامل مشوق جذب سرمایه گذاران خارجی به ایران می داند.

 

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر