بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۲
مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد:

بازار سرمایه با کمک صندوق بام امید به حمایت برمی خیزد

این صندوق در اوراق بهادار با درآمد ثابت بوده و با تجربه خوبی که از سایر صندوق های نیکوکاری فعال در بورس به دست آمده، فعالان بازار سرمایه می توانند از این طریق گامی در جهت حمایت از هم وطنان خود در استان آذربایجان شرقی بردارند. بطوریکه سرمایه گذاران می توانند تمام منابع مالی سرمایه گذاری شده در این صندوق و یا تنها سود حاصل از سرمایه گذاری و یا بخشی از سود آن را به امور خداپسندانه و ساخت مسکن برای مردم زلزله زده اختصاص می دهند.
کد خبر : ۷۴۵۲۳

طبق آخرین آمارها تعداد صندوق های سرمایه گذاری مشترک فعال تا پایان تیر ماه بدون تغییر نسبت به خرداد ماه سال جاری 81 عدد باقی مانده و ارزش بازاری این تعداد صندوق به حدود هزار و 930 میلیارد تومان بالغ گردیده است.

ایوب باقر تبار، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: ارزش این صندوق ها نسبت به ماه پیش از آن با رشد 148 میلیارد تومانی همراه شده که با توجه به افت قیمت سهام در بورس طی معاملات تیر ماه این میزان رشد از افزایش تعداد صدور واحدهای سرمایه گذاری صندوق ها بوده و افزایش ارزش واحدهای سرمایه گذاری در آن نقشی نداشته است.

وی از تغییر ماهیت فعالیت سه صندوق سرمایه گذاری مشترک در سهام سخن گفت و افزود: سه صندوق سرمایه گذاری مشترک یکم ایرانیان، مهر ایرانیان و تجربه ایرانیان با دریافت موافقت از سازمان تغییر ماهیت داده و از این پس دو صندوق سرمایه گذاری مشترک یکم ایرانیان و مهر ایرانیان در اوراق بهادار با درآمد ثابت فعال خواهند شد و صندوق سرمایه گذاری مشترک تجربه ایرانیان نیز به صورت مختلط در سهام و اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه گذاری خواهد کرد.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار تعداد سرمایه گذاران واحدهای این تعداد صندوق فعال در بازار سرمایه را 61 هزار و 631 نفر عنوان کرد و اذعان داشت: در شرایطی که بازدهی بازار سهام طی تیر ماه سال جاری منفی و در حدود 4.3 درصد گزارش شده، صندوق های سرمایه گذاری مشترک در اوراق بهادار با درآمد ثابت در اندازه بزرگ و کوچک به ترتیب حدود 2.8 و 2.3 درصد بازدهی منفی محقق کردند.

البته از 1930 میلیارد تومان ارزش این صندوق ها نزدیک به 232 میلیارد تومان در سهام و مابقی در اوراق مشارکت بورسی و گواهی سپرده بانکی سرمایه گذاری شده است. بطوریکه طی این مدت 396 میلیارد تومان خرید سهام و در مقابل 450 میلیارد تومان فروش سهام توسط صندوق های سرمایه گذاری مشترک صورت گرفت.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: میزان صدور واحدهای سرمایه گذاری جدید نیز در این بازه زمانی به 313 میلیارد تومان رسید که این رقم نسبت به 151 میلیارد ریال واحد ابطال شده حدود 166 میلیارد تومان مازاد صدور را نشان می دهد.

باقر تبار در رابطه با راه اندازی صندوق تثبیت و توسعه بازار سرمایه نیز تصریح کرد: این برنامه پس از آغاز فرآیند استفاده از ابزار اختیار فروش تبعی سهام، از راهبردی ترین برنامه های سازمان است تا از این طریق هر گونه کمک دولت به بازار سرمایه شفاف تر صورت گیرد.

در حال حاضر اساسنامه این صندوق نیز با دریافت موافقت اولیه سازمان، تدوین شده و با اعمال نظر هیأت موسس آن وارد فاز اجرایی برای دریافت مجوزهای لازم خواهد شد تا برای ایجاد ثبات در بازار سرمایه و توسعه آن همزمان با افزایش نقد شوندگی سهام بدون دخالت های سوری و غیر واقعی و با توجه به ارزش سهام از این صندوق به عنوان ابزاری برای تمامی فصول سال به کار گرفته شود.

باقر تبار در خصوص فرآیند بررسی درخواست ها جهت راه اندازی و دریافت مجوز پذیره نویسی و یا صدور مجوز آغاز فعالیت صندوق های جدید از طراحی صندوق سرمایه گذاری مشترک نیکوکاری بام امید خبر داد و گفت: صندوق سرمایه گذاری مشترک بام امید برای حمایت و کمک به مردم زلزله زده آذربایجان شرقی و ساخت مسکن مورد نیاز آنها طراحی شده و در صدد هستیم تا موافقت اصولی تأسیس این صندوق نیکوکاری هر چه سریعتر صادر شود.

وی اظهار داشت: شرکت های تأمین سرمایه، کارگزاری ها، مشاور سرمایه گذاری ها و نیز فعالان حقوقی بازار سرمایه در این صندوق حضور داشته و ارکان اصلی آن را تشکیل خواهند داد.

مشاور و مدیر اجرایی آن نیز یکی از شرکت های فعال صنعت ساختمان و زیر مجموعه سرمایه گذاری مسکن (وابسته به بانک مسکن) خواهد بود تا امور اجرایی ساخت واحدهای مسکونی را برای مردم زلزله زده آذربایجان بر عهده بگیرد. وی از تلاش برای صدور مجوز پذیره نویسی این صندوق طی ماه جاری سخن گفت و خاطر نشان کرد: این صندوق در اوراق بهادار با درآمد ثابت بوده و با تجربه خوبی که از سایر صندوق های نیکوکاری فعال در بورس به دست آمده، فعالان بازار سرمایه می توانند از این طریق گامی در جهت حمایت از هم وطنان خود در استان آذربایجان شرقی بردارند. بطوریکه سرمایه گذاران می توانند تمام منابع مالی سرمایه گذاری شده در این صندوق و یا تنها سود حاصل از سرمایه گذاری و یا بخشی از سود آن را به امور خداپسندانه و ساخت مسکن برای مردم زلزله زده اختصاص می دهند.

باقرتبار در خاتمه سخنان خود به صدور مجوز پذیره نویسی دو صندوق سرمایه گذاری لوتوس پارسیان و کاریزما اشاره کرد و یادآور شد: در کنار این دو صندوق، صندوق سرمایه گذاری مشترک یکم آسمان نیز پیش از این موافقت اصولی دریافت کرده و برای دریافت مجوز پذیره نویسی باید مدارک مورد نیاز را تکمیل و به سازمان بورس و اوراق بهادار ارایه کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر