بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۱ - ۰۳:۳۵
کد خبر : ۸۰۱۰۴
دنیای اقتصاد– پيش‌بيني‌ها از روند مبادلات بازار قراردادهاي آتي با توجه به موضوع توافق ارزي صادركنندگان حكايت از ثبات بازار و از سويي تداوم تشكيل صف‌هاي فروش در بازار دارد.
اغلب كارشناسان بر اين باورند گمانه‌زني‌ها درخصوص اتفاقات چند روز گذشته يكي از پارامترهايي بوده كه روي تغييرات قيمت سكه و ارز در بازار نقدي و به تناسب آن در بازار آتي تاثير گذاشته است.

احمد بيات يكي از كارشناسان بازار آتي پيرامون روند مبادلات در بازار قراردادهاي آتي بر اين باور است كه پيش‌بيني‌ها از روند تغييرات قيمتي دلار و سكه كاهشي بوده، اين در حالي است كه قيمت سكه نسبت به قيمت مظنه طلا با حباب رو به رو بوده كه طي چند روز گذشته اين فاصله قيمتي كاهش پيدا كرده است.
به اعتقاد بيات، فشارهاي دولتي روي بازارهاي كالايي به خصوص بازار ارز زياد شده و خريداران ترجيح داده‌اند در شرايط فعلي با توجه به برنامه‌ريزي‌ها در مركز مبادلات ارزي كشور براي توزيع و اعطاي ارز كافي به متقاضيان و تاكيد بر ورود قوه قضائيه به برخورد با خاطيان اختلال در بازار ارز در گرفتن موقعيت‌هاي خريد دست نگه دارند و سعي كنند با احتياط بيشتري روند بازار را پي بگيرند.
به باور بيات، خبر ممنوعيت صادرات تاثيرگذار خواهد بود و در كوتاه‌مدت به دليل افزايش عرضه كالا در بازارهاي داخل به تاثير از ممنوعيت صادرات، روند مبادلات با كاهش قيمت همراه مي‌شود اين در شرايطي است كه در بلندمدت تغييرات قيمتي مي‌تواند در تصميم بعدي سرمايه‌گذاران موثر باشد.
اين كارشناس بازار آتي با اشاره به نزول قيمت‌ها در اغلب بازارها همچون بازار آهن طي چند روز گذشته بر اين باور است كه خبر توافق ارزي يكي از دلايل اصلي اين تغييرات قيمتي رو به پايين بوده است. بيات پيش‌بيني‌ها از آينده بازار در بلندمدت را صعودي مي‌داند زيرا بر اين باور است تا زماني كه نرخ تورم درسطح بالايي قرار داشته باشد و مديريت واحدي براي بازار ارز ايجاد نشود آن وقت روند قيمت‌ها در بازار ارز رو به بالا خواهد بود كه به تاثير از اين وضعيت ديگر بازارها نيز با تغييرات قابل توجهي رو‌به‌رو خواهند شد.
اين كارگزار بورس كالا درباره برخي صحبت‌ها پيرامون اينكه بازار قراردادهاي آتي كم‌رونق شده، افزود: بازار آتي همچنان پر‌رونق است و نمي‌شود گفت مبادلات كم‌رونق است؛ بازار آتي همواره به تناسب اخبار و گزارش‌ها منتشر شده و تغييرات بازار نقدي طي يك هفته اخير با افزايش موقعيت‌هاي خريد و فروش به صورت صف مواجه بوده و اين نشان مي‌دهد كه رونق و نوسانات بازار در سطح بالايي بوده كه منجر به تشكيل صف شده؛ بنابراين صحبت از اينكه رونق بازار آتي متوقف شده يا بازار همانند گذشته نيست نمي‌تواند براي كم رونقي بازار سخن قانع‌كننده‌اي باشد.
بيات در پاسخ به اين سوال كه چرا گاهي اوقات بازار آتي جلوتر يا عقب‌تر از بازار نقدي حركت مي‌كند؟ گفت: بازار قراردادهاي آتي به تناسب تغييرات بازار نقدي و از سويي انتظارات نسبت به سررسيدهاي دور و نزديك قيمت‌ها، توسط بازار اصلاح مي‌شود كه چنين برداشت مي‌شود بازار با حركت غير منطقي مواجه شده، درصورتي كه بازار آتي همواره به دليل انتظارات نسبت به آينده و تاثيرپذير از بازار نقدي، شرايط متفاوت و منحصر به فردي دارد.
بيات در پايان به سرمايه‌‌گذاران توصيه مي‌كند از گرفتن موقعيت‌هاي خريد و فروش به صورت هيجاني جلوگيري كنند و در هر جا احساس اشتباه كردند بهتر است با كمترين اشتباه از بازار خارج شوند.
وي به معامله‌گران آماتور خاطرنشان مي‌كند از فروش دارايي‌هاي پايه همچون مسكن و حضور در بازار پر ريسكي همچون بازار آتي خودداري كنند زيرا اين كار اصولا اشتباه و بهتر است مردم عادي مازاد سرمايه خود آن هم تنها بخشي از آن را به بازار سرازير كنند و اين فعاليت نيز با استراتژي و خودداري از انجام معاملات هيجاني همراه باشد زيرا هر كسي در اين بازار بدون علم و آگاهي وارد شود متضرر خواهد شد.
به نظر اين كارشناس، اگر كسي هم در بازار پرريسكي همچون آتي حضور پيدا مي‌كند بهتر است از استراتژي هاي كم‌ريسك‌تر همچون عمليات آربيتراژ استفاده كند و با تبيين شرايط ريسك، درصد پيش‌بيني‌هاي اشتباه و خطا را كاهش دهد. گرفتن پوزيشن‌ها و موقعيت‌هاي خريد و فروش نيز بايد به تناسب دوره زماني كوتاه‌مدت، ميان مدت و بلندمدت تغيير كند زيرا در كوتاه‌مدت اگرچه نوسانات و ثبات قيمت‌ها قابل انتظار است، اما در بلندمدت در صورت تداوم شرايط فعلي، روند صعودي است.
در مجموع در بازار ديروز افت قيمت‌ها با دامنه نوسان بالاي 3 درصد دنبال شد؛ به طوري كه قيمت سكه سررسيد آبان‌ماه با كاهش 75/3 درصدي در محدوده يك ميليون و 275 هزار تومان تا يك ميليون و 313 هزار تومان، سررسيد آذرماه با كاهش 62/4 درصدي در محدوده يك ميليون و 330 هزار تومان تا يك ميليون و 375 هزار تومان و سررسيد دي‌ماه با كاهش 07/4 درصدي در محدوده يك ميليون و 396 هزار تومان تا يك ميليون و 455 هزار تومان قرار گرفت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر