بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۴
کد خبر : ۸۰۲۲۸
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته به‌رغم مواجهه با برخی خبرهای نامناسب توانست در نهایت با رشد 333واحدی به کار خود پایان دهد.

بورس تهران در هفته گذشته با اعلام خبر ممنوعیت صادرات 52 قلم کالا که برخی از آنها محصولات شرکت‌هاي عمده بورسی به شمار می‌رود، توانست با اتکا به رشد ابتدای هفته و به‌رغم ثبت افت 250واحدی شاخص در روزچهارشنبه، در مجموع با رشد همراه شود.
در شرایط کنونی بازار سرمایه با برخی از تحولات مهم در حوزه سیاسی و اقتصادی مواجه است.در مسائل سیاسی نگاه کارشناسان اقتصادی به سوی انتخابات ایالات متحده است؛ جایي که روزسه‌شنبه نتایج انتخابات نشان‌دهنده جهت نهایی سیاست‌های اقتصادی و سیاسی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان است.در صورتی که این انتخابات به تغییر در کاخ سفید و حضور جمهوری خواهان منجر شود می‌تواند تغییرات عمیقی را بر مسائل جهانی برجای بگذارد.
در همین حال در عرصه سياسي، بحث از سر گیری مذاکرات تهران و گروه موسوم به 5+1 نیز همچنان مطرح است. در آخرین روزهای هفته گذشته مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به تداوم تحریم‌ها علیه ایران، درباره نتیجه مذاکرات آتی هسته‌ای با تهران ابراز امیدواری کرد. وي گفت که به زودی با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار خواهد داشت.
بر اساس این خبر، «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روزسه‌شنبه اعلام کرد که مقامات اروپایی اواخر هفته گذشته با معاونان دکتر «سعید جلیلی» مذاکراه کننده ارشد هسته‌ای ایران ملاقات داشته‌اند.
اشتون اعلام کرد که او می‌خواهد به زودی ملاقات مستقیمی با دکتر جلیلی داشته باشد.
در همین حال در صحنه داخلی بيانات مقام معظم رهبری در دیدار با دانش آموزان به آرامش در میان قوا و نامه نگاری سران سه قوه به مقام معظم رهبری منجر شده است. این بيانات می‌تواند آرامش سیاسی در داخل را تا انتخابات 8 ماه آینده ریاست جمهوری تضمین كند.
نگراني صادركنندگان از ممنوعيت جديد
اما در صحنه اقتصادي شرایط به‌اندازه مسائل سیاسی روشن و امیدوار کننده نیست. اعلام ممنوعیت صادرات 52قلم کالا نگرانی تولیدکنندگان برخی از این کالاها و در همین حال کشورهای واردکننده محصولات ایرانی را به همراه آورده است. براساس مصوبه هیات وزیران صادرات قند و شکر، مس و محصولات آن، آلومینیوم، فولاد و محصولات آن و محصولات پلیمری ممنوع شده است که این امر از دو جنبه نگرانی شرکت‌های صادر کننده را ایجاد کرده است. نخستین جنبه این ممنوعیت عدم دسترسی شرکت‌های صادر کننده به ارز است. بخش عمده شرکت‌های صادرکننده خود نیازهای وارداتی برای مواد اولیه دارند که در این بخش به عنوان نمونه ذوب‌آهن در مقابل صادرات خود اقدام به واردات کک می‌كند. با این ممنوعیت بيشتر شرکت‌هایي که تاکنون خود بالانس ارزی مناسبی داشتند، نیازمند تخصیص ارز خواهند شد. در همین حال از جنبه دیگر شرکت‌های صادرکننده با ممنوعیت صادرات چاره‌ای جز عرضه محصولات در بورس کالا ندارند. اين امر با توجه به محدودیت اعمال شده در روزهای اخیر در مسیر فروش و افزایش قیمت کالاها در بورس کالا در نهایت به کاهش درآمد شرکت‌ها منجر شده و در صورت افزایش بیشتر بهای ارز آزاد شرکت‌ها نمی‌توانند درآمد متناسب با آن را به دست آورند. از سوي ديگر با ممنوعیت صادرات و الزام صادرکنندگان به عرضه ارز در اتاق مبادلات، میزان ورود ارز به بازار آزاد افت شدیدی خواهد کرد که می‌تواند کمبود ارز در بازار آزاد را به همراه داشته باشد.
همچنين ممنوعیت صادرات برخی از مواد از جمله ال‌ای بی تولید صنایع شیمیایی ایران و پی وی سی و پلی اتیلن و پلی پروپیلن تاثیر گسترده‌ای بر شرکت‌های تولید کننده خواهد داشت. این امر روز چهارشنبه نیز برخی از شرکت‌های تولید کننده این محصولات را تا صف فروش به عقب راند.
بازار، تحولات مالياتي را رصد مي‌كند
افزون براين، کارشناسان بازار با توجه به اینکه از امروز مذاکرات مجلس از سر گرفته خواهد شد با دقت روند بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات‌ها را دنبال خواهند کرد. لایحه‌ای که یک فوریت آن در هفته گذشته تصویب شده است و احتمالا در یک ماه آینده به صحن مجلس خواهد آمد.
برخی نکات در این لایحه از جمله لغو معافیت مالیاتی سود سپرده‌های بانکی و اوراق مشارکت، لغو معافیت مالیاتی شرکت‌های بورسی و افزایش مالیات بر خرید و فروش سهام از نکاتی است که این لایحه را برای هر دو بازار پول و سرمایه مهم کرده است و بازار املاک نیز با تاثیرات جدی مواجه خواهد شد. در اين باره ريیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، ضمن خبر دادن از اصلاح قانون مالیات کشور اعلام کرد که در بودجه سال آینده کشور منابع مالیاتی جایگزین نفت خواهد شد. اين در حالي است كه افزایش مالیات، اقتصاد درگیر رکود تورمی را به رکود کامل می‌تواند سوق دهد.
در حوزه اقتصادي، معامله‌گران همچنین انتهای هفته گذشته با تغییرات جدی در بازارهای جهانی مواجه بودند؛ انتشار آمار بیکاری در آمریکا و همچنین نگرانی از وضعیت اقتصادی اروپا موجب شد تا در نهایت نرخ دلار در بازارهای جهانی افزایش یابد و در مقابل کاهش بهای فلزات از جمله طلا و نقره و فلزات رنگین را به دنبال داشت. در بازار فلزات رنگین بهای مس به سطح 7هزار و 765دلار عقب نشسته و بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب به یک هزار و 937 دلار، یک هزار و 851دلار و دو هزار و 148 دلار رسیده است. بهای بیلت فولادی نیز 345دلار در بورس لندن گزارش شده است.در هفته گذشته بورس کالا نیز شاهد عدم تغییر قابل ملاحظه قیمت‌ها بود، ایجاد محدودیت‌های معاملاتی و همچنین کاهش ارزش دلار در بازار آزاد موجب در جا زدن قیمت‌ها در بورس کالا شده است.
در تحولات کلان درون بازار سرمایه نیز هفته گذشته خبرهايي در مورد از سر گیری عرضه‌های بلوکی در بازار سهام به گوش می‌رسید.
در بازار چه خبر بود؟
بازار سرمایه روز چهارشنبه تحت تاثیر خبرهای اقتصادی در مورد ممنوعیت صادرات، افت بازارهای جهانی و همچنین یک روز تعطیلی بیشتر در ابتدای هفته با ضعف مواجه بود که به حجم‌اندک معاملات معادل 71میلیارد تومان و افت 250واحدی شاخص کل منجر شد.
در بازار روز چهارشنبه همچنان نگاه معامله گران به سوی گزارش‌های 6 ماهه منتشر شده و همچنین موضوع رفتار سهامداران عمده به ویژه در برخورد با شرکت‌های در آستانه عرضه بلوکی معطوف بود. شرکت‌هایي مثل پالایشگاه بندر عباس، ذوب آهن اصفهان و فولادخوزستان به دلیل در پیش بودن معاملات بلوکی با حرکت‌های سهامداران عمده مواجه هستند.
در گروه معدنی، روزچهارشنبه سرانجام اطلاعیه تعدیل فوق‌العاده شرکت چادرملو منتشر شد. این شرکت سود خود را با 80درصد رشد به بازار اعلام کرده است.
به گزارش بورس 24، چادرملو كه براي سال 91 به ازاي هر سهم 990 ريال سود پيش‌بيني كرده بود،با تعديل مثبت 80 درصدي پیش‌بینی سود سال 91 خود را به ازاي هر سهم 1789ريال پيش‌بيني كرده است.در این گروه زغال سنگ طبس اقدام به کاهش پیش‌بینی سود خود کرده است.
بنابراين گزارش، کطبس در گزارش عملکرد واقعی نیمه نخست سال سود هر سهم سال جاری خود را از 370 ریال به 227 ریال کاهش داده است. اين شركت همچنين با تعدیل منفی 63 درصدی روبه‌رو شده است و در شش ماه نیز مبلغ 72 ریال از سود را محقق کرده است.دلیل این تعدیل عمدتا کاهش نرخ فروش محصول ناشی از افت کیفیت ماده معدنی استخراج شده (به دلیل درصد بالای خاکستر و تعلق جریمه به قیمت پایه) و افزایش هزینه‌های تولید بوده است.
در این گروه، براساس تازه‌ترین وعده داده شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار است کلیه معادن دولتی ایران تا پایان امسال به بخش خصوصی واگذار شوند. اوایل سال جاری نیز مجلس دولت را موظف به انجام این کار کرده بود، با این وجود به نظر می‌رسد برخی معادن استراتژیک هنوز آماده واگذاری نیستند.
به گزارش ایسنا، اوایل سال جاری بود که مجلس در جریان رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه سال 1391 کل کشور، وزارت اقتصاد را موظف کرد معادن متعلق به دولت و شرکت‌های دولتی را به بخش‌های غیردولتی واگذار و وجوه حاصله را به حساب درآمد عمومی مشخص شده در خزانه واریز کند.
روزهاي خوب سنگ‌آهن و فولاد
در گروه معدنی همچنین تولید سنگ آهن فرآوری شده کشور در هفت ماه ابتدای امسال بیشترین رشد را در بین محصولات معدنی و صنایع معدنی کسب کرد.
به گزارش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ، آمارهای اولیه نشان می‌دهد تا انتهای مهر ماه سال‌جاری تولید کنسانتره و دانه‌بندی سنگ‌آهن به مرز 18 میلیون تن رسید که نسبت به میزان تولید مدت مشابه سال قبل رشد 2/10 درصدی را به ثبت رساند، این در حالی است که تولید این ماده معدنی در مدت مشابه سال قبل به 16 میلیون و 253 هزار تن رسیده بود.
میزان رشد تولید سنگ‌آهن فرآوری شده در رتبه نخست قرار دارد و پس از سنگ آهن تولید فولاد بیشترین رشد را داشته به طوری که رشد تولید انواع شمش فولادی در هفت ماه ابتدای سال جاری به 6/9 درصد رسیده است. جایگاه سوم رشد تولید در این بخش نیز به محصولات فولادی اختصاص یافت.
در گروه حمل ونقل، معامله‌گران روز چهارشنبه شاهد شرایط نامناسب شرکت‌های حمل و نقل به دليل افزایش هزینه‌های عملیاتی و کاهش محسوس حمل بار در کشور بودند. در این گروه شركت حمل و نقل پتروشيمي پیش‌بینی سود سال 91 خود را با كاهش 42درصدي به بازار سهام اعلام كرده است.
در گروه انفورماتیک، هم سلسله گزارش‌های مثبت شرکت‌های این گروه شاهد گزارش نامناسب داده‌پردازی ایران بود که این شرکت سود خود را از 312ریال به 178ریال زیان تبدیل کرد تا گزارش شش ماهه شرکت با تحقق زیان 88ریالی همراه شود.
مخابرات دوباره اول شد
در نماد مخابرات این شرکت پس از چند روز رشد توانست عنوان بزرگترین شرکت بورس را از ملی مس پس بگيرد و دوباره در صدر همه شرکت‌های بورسی از لحاظ ارزش روز ایستاد.ارزش بازار مخابرات روز چهارشنبه به 10هزار و 821میلیارد تومان رسید که از ارزش 10هزار و 601میلیاردی نماد متوقف ملی مس بیشتر است. با این وجود انتظار می‌رود بازگشایی نماد ملی مس بتواند این شرکت را دوباره به کرسی باارزش ترین شرکت حاضر در بورس تهران بازگرداند. در همین حال در آخرین تحولات در شرکت مخابرات این شرکت اقدام به تاسیس شرکتی تحت عنوان شرکت تلفن ثابت ایران کرده است. این امر می‌تواند گامی برای انحلال شرکت‌های استانی و یکپارچه سازی شرکت‌ها با هدف کاهش هزینه‌ها و احتمال عرضه این شرکت در بازار سرمایه باشد. به گزارش ايسنا، براساس احکام صادر شده از سوی رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران، مهندس پور رنجبر، محمد فرقانی، علی کارگزار، ناصر یوسف پور و غلامرضا شیدایی به سمت اعضای هیات مدیره شرکت تلفن ثابت ایران (FCI) انتخاب شد‌ه‌اند.
در همین شرایط، وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات از قطعی بودن واگذاری 21 درصد از سهام ایرانسل در بورس تهران خبر داد و گفت: منتظریم شرایط برای واگذاری این سهام آماده شود و سپس اقدام کنیم.
به گزارش فارس رضا تقی‌پور در پاسخ به این که واگذاری 21درصد از سهام ایرانسل حدود یک سال است، در کمیسیون تنظیم مقررات مطرح شده و هنوز نتیجه آن اعلام نشده است، اظهار داشت: وضعیت کاملا مشخص است و باید این سهام واگذار شود.
وی افزود: منتظریم شرایط اقتصادی برای واگذاری 21 درصد از سهام ایرانسل مناسب شود، سپس آن را برای واگذاری آماده کنیم.در گروه لاستیک و تایر، دولت برای کاهش فشار به ناوگان حمل و نقل کشور سود بازرگانی لاستیک را کاهش داده است.
به گزارش ایسنا، هیات وزیران به استناد اصل 138 قانون اساسی با کاهش سود بازرگانی لاستیک موافقت کرد.
بر اساس این مصوبه سود بازرگانی لاستیک از انواعی که برای اتوبوس‌ها و اتومبیل‌های باری به کار می‌رود، از ششم آبان امسال تا 31 فروردین 1392 از 26 به 11 درصد کاهش می‌یابد. ردیف مذکور مشمول معادل ریالی نیز نمی‌شود.
سود بازرگانی وجهی است که براساس قانون انحصار تجارت خارجی به موجب تصویب‌نامه هیات وزیران برقرار می‌شود.
در انتظار گزارش ايران‌خودرو...
در گروه خودرویی، معامله‌گران با نگرانی در انتظار گزارش ایران خودرو هستند. این شرکت احتمالا در شش ماهه زیان قابل ملاحظه‌ای را اعلام خواهد کرد که برای سهامداران این شرکت به ویژه شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند تاثیرات نامناسبی را به همراه آورد. شرکت‌های رنا، سمند، صندوق بازنشستگی، ملی ایران و صنعت و معدن سهامداران عمده ایران خودرو در میان شرکت‌های سرمایه‌گذاری به شمار می‌روند.
در گروه بانکی، برخی از بانک‌ها گزارش‌های 6 ماهه خود را منتشر کرده‌اند که وجهه عمومی این گزارش‌ها افزایش سرسام آور بهای تمام شده منابع بانکی ناشی از افزایش نرخ سود سپرده‌ها است. افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی و ناتوانی اقتصاد در تامین بازدهی متناسب با این افزایش موجب شده است که گزارش‌های شش ماهه بانك‌ها نسبت به سال قبل کاهش را نشان دهد. در آخرین گزارش‌ها، بانک پارسیان سود هر سهم سال مالی 91 خود را بر اساس عملکرد شش ماهه در حالی 547 ریال اعلام کرده است که پيش از اين 540 ریال اعلام کرده بود. اين بانك در شش ماهه نیز 231 ریال (معادل 42 درصد) آن را به طور واقعی محقق کرده است.
در این گروه بانک تجارت نیز در شش ماهه 105 ریال به طور واقعی سود شناسایی کرده است. این در حالی است که در دوره مشابه سال قبل 198 ریال سود محقق کرده بود و در پایان سال به سود 331 ریالی دست یافته بود. حال آنكه آخرین سود پیش‌بینی شده هر سهم 35 تومان اعلام شده است.
با افت شاخص در معاملات روزچهارشنبه طي کل هفته، شاخص بورس با 1/1 درصد رشد همراه بود که بازدهی بازار را به سطح 20درصد رساند. در سایه توقف نمادهای عمده ارزش معاملات هم کاهش 2/17 درصدی را نشان داده است و شمار خریداران نیز با افت 2/4 درصدی به سطح 47 هزار و 101 نفر رسیده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر