بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۱
کد خبر : ۸۱۱۳۰

وزیر نفت با اعلام اینکه دوران دسترسی آسان به انرژی های هیدروکربوری به سر رسیده است، گفت: در صورت تداوم سیاست یکجانبه تحریم اتحادیه اروپا و آمریکا، ایران حق خود را برای مقابله به مثل، قطع صادرات نفت و تحریم کالاهای آنها محفوظ می‌داند.

به گزارش خبرنگار مهر، رستم قاسمی امروز در سومین اجلاس وزرای کشورهای عضو گروه اسکاپ در تهران با بیان اینکه محدودیت توسعه انرژی هیدروکربوری از یک سو و نیازهای حقوقی، سیاسی و امنیتی جدیدی در دنیا ایجاد شده است، گفت: کشورهای مختلف مصرف کننده و تولید کننده نفت در جهان از ناپایداری های عرضه و تقاضای انرژی رنج می برند.

وزیر نفت اظهار داشت: جهان نیازمند ایجاد ساختاری پویا در توسعه انرژی است که سرمایه گذاری‌های آزاد، غیر سیاسی و جریان آزاد فناوری و ساختار حقوق همکاری های منصفانه را می طلبد.

قاسمی با اعلام اینکه دوران دسترسی آسان به انرژی های هیدروکربوری به سر رسیده است، گفت: صنعت نفت و گاز جهان تشنه سرمایه گذاری است اما این منابع در برخی میادین کاهش یافته است.

وی با انتقاد از رویکردهای مغرضانه و تبعیض آمیز سیاسی به جای رویکرد آزاد سیاسی و انجام فعالیتهای مناسب در کشورها به جای جذب سرمایه گذاری، گفت: این اقدامات باعث محدودیت سرمایه گذاری در برخی از میادین نفتی جهان شده و آسیب های حاصل از این رویکرد غلط در عرصه بین المللی دارای آسیب های فراوانی است.

وزیر نفت با بیان ایجاد فاصله بیشتر بین مصرف کننده و تولید کننده بازار عرضه نفت گفت: جلوه دادن بازار عرضه نفت به صورت سنتی و بازار تقاضا به شکل مدرن امروز باعث جلوگیری از دسترسی به جریان آزاد فناوری بین شرکت ها شده است.

قاسمی با اشاره به اینکه صنعت نفت در دوران مختلف شاهد فراز و فرودهای قیمتی بوده است بیان داشت با اینکه ارزش واقعی نفت رشد خفیفی داشته با این حال در این بخش شاهد مکانیزم های سنتی در عرضه نفت و گاز هستیم اما باید گفت نفت و گاز فقط کالای مصرفی نیست بلکه یک کالای سرمایه ای محسوب می شود.

وی با بیان اینکه نباید نحوه قیمت گذاری در نفت در حوزه گاز نیز تکرار شود تصریح کرد: با جلوگیری از نوسانات شدید قیمت باید ارزش محصول حفظ شود و پس از آب و خاک منابع هیدروکربوری گسترده ترین منابع ارزشمند کره زمین محسوب می شود.

وزیر نفت با بیان اینکه پس از گذشت 150 سال از دستیابی بشر به نفت نیمی از منابع به مصرف رسیده است، پرسید آیا برای مصرف باقیمانده آن نیز به 150 سال زمان نیاز داریم و آیا در ساختار حقوقی عرضه و تولید نفت دسترسی منصفانه و تقسیم عادلانه لحاظ شده است؟

وزیر نفت، ایران را به عنوان یکی از بنیانگذاران کنگره نفت، اوپک و مجمع صادر کنندگان گاز برشمرد و افزود: ایران هم اکنون صاحب 12 درصد ذخایر نفت جهان و 17 درصد ذخایر گاز است و این منابع می تواند تا چند دهه آینده نیز حفظ شود.

وی گفت: در ایران نه تنها با وجود تهدیدهای سیاسی در دنیا برای عرضه انرژی هیچ گاه از این منابع به عنوان حربه استفاده نکرده است، بیان داشت: در برنامه 5 ساله ایران 150 میلیارد دلار سرمایه گذاری هدف‌گذاری شده است که نیاز 30 میلیارد دلاری سالیانه فضایی را برای همکاری مشترک کشورها با ایران فراهم می کند.

قاسمی خاطر نشان کرد: در صورت تداوم سیاست قدرت های سلطه گر و تحریم یکجانبه اتحادیه اروپا و آمریکا، ایران حق خود را برای مقابله به مثل و قطع صادرات نفت و همچنین تحریم کالاهای آنها محفوظ می داند، اظهارداشت: تا سال 94 میزان تولید نفت به 5.4 میلیون بشکه در روز افزایش می یابد که این موضوع جزو برنامه های دولت است.

وی همچنین از جلوگیری خام فروشی نفت سخن گفت و بیان داشت: در برنامه ایران جهت جلوگیری از خام فروشی 50 درصد تولید به فرآورده تبدیل و به کشورهای مختلف صادر می شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر