بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۹
کد خبر : ۸۱۱۶۷
اعظم شريفي: معامله‌گران در بازار اين هفته بار ديگر رفت و آمد شاخص را در كانال 31 هزار واحدي به نظاره نشستند. به گزارش خبرنگار ما در حالي كه معاملات اين هفته با اخباري مبني بر ممنوعيت‌هاي صادراتي و عدم افزايش قيمت‌ها در بورس كالا آغاز شد، اما رويدادهاي اقتصادي بعدي تا حدودي آرامش را به بازار بازگرداند.

اين در حالي است كه در معاملات اين هفته پس از مدت‌ها سهام فلزي در حاشيه قرار داشتند و صف‌هاي خريد در گروه ساختماني و پالايشگاه‌ها رونق متفاوتي به بازار دادند. از سوي ديگر در بازار اين هفته حقوقي‌ها حمايت گسترده‌اي از سهام مختلف داشتند تا تغيير مالكيت 220 ميليارد ريالي از سوي معامله‌گران حقيقي به حقوقي را رقم بزنند.
در اين ميان، «ملي مس»، «ومعادن»، «فولاد» و صندوق بازنشستگي بيشترين تغيير مالكيت از حقيقي به حقوقي را شاهد بودند و سهامداران حقيقي نيز به خريد پالايش نفت بندرعباس، سرمايه‌گذاري ساختمان و مسكن علاقه‌ نشان دادند.
آغاز كم‌فروغ
معامله‌گران حقوقي روز كم‌تحركي را در ابتداي هفته رقم زدند.
در اين ميان، سهامداران حقوقي براي حمايت از سهام بانك ملت معاملات پرحجمي را در اين نماد صورت دادند و در اين راستا گروه مالي ملت و كاركنان بانك ملت 4 ميليون سهم بانك ملت را جابه‌جا كردند. در اين ميان آتيه صبا عرضه‌كننده 8/6 ميليون سهم بانك ملت بود.
در همين حال صندوق بازنشستگي مس در نماد «فملي» عرضه‌كننده 5/1 ميليون سهمي بود. همچنين فروش 350 هزار سهم «شدوص» از سوي صباتامين در كنار عرضه 6/1 ميليون سهم سرمايه‌گذاري ساختمان از سوي «وتوصا» از ديگر تحولات روز شنبه بود.
همچنين بانك پارسيان كه همواره حمايت مهرآفرينان دوران را با خريدهاي پرحجم شاهد است، پس از مدت‌ها اقدام به عرضه 200 هزار سهم تجارت الكترونيك پارسيان كرد. حجم خريدهاي صندوق عشاير در بازار روز شنبه معادل 6/1 ميليون سهم در نماد فولاد و 600 هزار سهم در نماد غدير بود.
در همين حال صندوق بازنشستگي نفت در ابتداي هفته عرضه 450 هزار سهم پالايش نفت بندرعباس و 250 هزار سهم آبادگران ايران را صورت داد.
تكاپوي بيشتر براي خريد
معاملات روز يكشنبه با عرضه 120 ميليون سهم بانك انصار از سوي ساتا، تعاوني كاركنان بانك انصار و ايثارگران ظفر دنبال شد. در اين روز سرمايه‌گذاري يمين 5/1 ميليون سهم بانك انصار را خريداري كرد. همچنين گروه مالي ملت و كاركنان بانك ملت نيز خريدار 4 ميليون سهمي اين نماد بودند.
در همين حال صندوق نفت و توسعه ملي در نماد پتروشيمي خارك خريدهاي كم‌حجمي را انجام دادند.
اعتضاد غدير پس از مدت‌ها در نمادهاي پاكسان و كويرتاير خريدار بود. همچنين سرمايه‌گذاري بهمن و سرمايه‌گذاري سپه به ترتيب در نمادهاي توسعه صنايع بهشهر و صنعتي بهشهر فروشنده بودند، اين در حالي است كه سرمايه‌گذاري مهرگان فروشنده چادرملو و گل‌گهر بود.
صباتامين روز يكشنبه در كنار خريد 560 هزار سهم داروسازي جابر در نقش فروشنده 500 هزار سهم دوده صنعتي ظاهر شد. مهرآفرينان دوران با خريد 2 ميليون سهم بانك پارسيان و صندوق نفت با عرضه 350 هزار سهم آبادگران روز يكشنبه را به پايان بردند. فروش 700 هزار سهم ملي مس از سوي «ومعادن» و خريد 1/1 ميليون سهم معادن و فلزات از سوي صبانور هم از ديگر تحولات روز يكشنبه بود.
جابه‌جايي سنگين بلوك مس
در معاملات روز دوشنبه شاهد عرضه 120 ميليون سهم بانك انصار از سوي سه سهامدار عمده ساتا، سرمايه‌گذاري يمين و كاركنان بانك انصار بوديم. همچنين 24 ميليون سهم پلي‌اكريل نيز از سوي بخش عظيم به مواد الياف مصنوعي و پلي‌اكريل ماهشهر منتقل شد.
در معاملات پرحجم روز دوشنبه سرمايه‌گذاري غدير 2/18 ميليون سهم بين‌المللي توسعه ساختمان را عرضه كرد و سرمايه‌گذاري سايپا نيز يك بلوك 160 ميليوني از ملي مس را فروخت كه صباتامين اين بلوك را خريداري كرده است.
همچنين عرضه‌هاي «وتوصا» در نمادهاي سرمايه‌گذاري ساختمان با چاشني فروش 200 هزار سهمي ايرالكو توام شد. گسترش سرمايه‌گذاري ايران‌خودرو نيز در نماد بيمه پارسيان 2 ميليون سهم فروخت.
صباتامين 600 هزار سهم دوده صنعتي را عرضه كرد و صندوق نفت نيز در نمادهاي پالايشگاه بندرعباس و آبادگران فروشنده بود. روز دوشنبه خريدهاي صندوق عشاير در نمادهاي فولاد و غدير ادامه داشت و سرمايه‌گذاري فرهنگيان 700 هزار سهم ماشين‌سازي اراك و 400 هزار سهم ايران ارقام را از بازار جمع كرد.
همچنين در رصد تحولات روز دوشنبه سرمايه‌گذاري خوارزمي 5/2 ميليون سهم سرمايه‌گذاري مسكن را خريد و 2/3 ميليون سهم «آس‌پ» نيز از سوي دانايان پارس جمع شد.
عرضه حقوقي‌ها در نمادهاي مهم
روز سه‌شنبه معاملات پرحجمي از سوي حقوقي‌ها در بازار انجام شد كه در اين ميان عرضه 24 ميليون سهم پالايشگاه بندرعباس از سوي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي و عرضه 5/23 ميليون سهم بانك انصار از سوي توسعه اعتماد قابل توجه بود. در همين حال در نماد ملي مس نيز صباتامين و معادن و فلزات در مجموع 5 ميليون سهم فروختند. اين در حالي است كه در نماد پلي‌اكريل همچنان انتقال سهم از سوي شركت پخش عظيم با حجم 24 ميليون سهمي به شركت‌هاي بازرگاني پلي‌اكريل و پلي اكريل ماهشهر ادامه داشت.
از سوي ديگر سرمايه‌گذاري مهرگان در دوقلوهاي سنگ‌آهني فروشنده بود و توسعه صنعتي نيز در صف خريد يك ميليون سهم «وساخت» را عرضه كرد. در كنار عرضه‌هاي صورت گرفته از سوي حقوقي‌ها، اين گروه از فعالان بازار براي حمايت از سهام خود خريدهاي پرحجمي داشتند. مهرآفرينان دوران با خريد 4/1 ميليون سهم بانك پارسيان، گروه مالي ملت با خريد 1/2 ميليون سهمي بانك ملت و يك ميليون سهم فولاد فعال بودند.
صندوق نفت ديگر خريدار معادن و فلزات بود و آتيه كاركنان بانك ملت نيز براي حمايت از بانك ملت 4/4 ميليون سهم خريد. در بازار روز سه‌شنبه دليران پارس 2 ميليون سهم و ملت را از بازار جمع كرد و صندوق صدا و سيما در نماد فرآوري و سمند در نماد «خاور» خريدار بودند. به اين ترتيب بازار سهام اين هفته را با جوي متعادل به پايان برد تا كماكان دست به دست شدن سهام پس از طي يك دوره رشد شتابان قيمت‌ها‌ ادامه يابد؛ روندي كه انتظار تداوم آن در هفته آينده نيز وجود دارد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر