بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۴
مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار:

تسویه همزمان سهام و اوراق بهادار ممکن می‌شود

با توجه به تغییراتی که در سامانه تسویه و گزارش گیری سپرده گذاری مرکزی -Net clear- در آینده ای نزدیک ایجاد خواهد شد امکان تهاتر شدن بدهی و بستانکاری ناشی از معاملات اوراق و معاملات سهام فراهم خواهد شد.
کد خبر : ۸۱۳۱۷
به ‌گفته حامد سلطانی ‌نژاد، با خالص‌سازی net-- شدن تسویه سهام و اوراق بهادار، بدهکاری و بستانکاری هر دو باهم جمع جبری و در یک نوبت، با کارگزاری ‌ها تسویه می‌ شود.

به گزارش بورس نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، سلطانی ‌نژاد در این رابطه توضیح داد: هم ‌اکنون تسویه معاملات سهام و اوراق حق تقدم مسکن سه ‌روزه T+3-- و تسویه اوراق مشارکت، گواهی سپرده و انواع صکوک یک روزه -T+1- به صورت جداگانه صورت می‌گیرد.

وی گفت: یعنی چنانچه فردی از بابت عملیات خرید سهام سه روز پیش بدهکار باشد و از بابت عملیات خرید و فروش یک روز پیش اوراق مشارکتش بستانکار باشد در سیستم فعلی باید ابتدا مبلغ بدهی بابت سهام را به اتاق پایاپای پرداخت نماید و سپس مطالبات خویش را از بابت فروش اوراق دریافت نماید و این در حالی است که مشتری مذکور با یک کارگزار خرید و فروش های مذکور را انجام داده است و طبیعتاً انتظار دارد بدهی و بستانکاری وی با هم تمام شود.

مدیر عامل سمات افزود: جدا بودن تسویه سهام و بازار اوراق بهادار علاوه بر مشکلاتی که برای صاحبان سرمایه ایجاد می‌کند، کارگزاری ‌ها را نیز با زحماتی در تسویه و پایاپای مواجه می‌کند؛ از جمله اینکه تاکنون کارگزاری‌ ها باید روزانه دو نوبت، یکی برای سهام و دیگری برای اوراق بهادار، تسویه نمایند. به ‌گفته سلطانی ‌نژاد، این مسئله همچنین ریسک نکول و استفاده از صندوق تضمین تسویه را بالا می ‌برد.

سلطانی نژاد گفت: با توجه به تغییراتی که در سامانه تسویه و گزارش گیری سپرده گذاری مرکزی -Net clear- در آینده ای نزدیک ایجاد خواهد شد امکان تهاتر شدن بدهی و بستانکاری ناشی از معاملات اوراق و معاملات سهام فراهم خواهد شد.

وی افزود: مزیت این تغییر درسامانه برای سهامداران بورس امکان تامین مالی بدهی ناشی از خرید سهام با فروش اوراق یک روز قبل از موعد تسویه خرید صورت گرفته می باشد. از سوی دیگر این تهاتر امکان مدیریت دارایی -Asset management- کارگزاران برای مشتریان را تسهیل می کند چرا که کارگزاران می توانند با تبدیل پول راکد مشتریان به اوراق با توجه به تسویه سریع اوراق نسبت به سهام، با تطبیق زمان تسویه فروش اوراق و خرید سهام ضمن جلوگیری از راکد ماندن پول مشتریان از فرصت های موجود در بازار سهام نیز جهت خرید بهره برداری نمایند.

مدیر عامل سمات ابراز امیدواری کرد با سامانه جدیدی که در کمتر از یک ماه آینده به بهره ‌برداری می‌ رسد، معاملات سهام و اوراق بهادار باهم خالص می‌شوند و تبادل روزانه پول بین سمات و کارگزاری ‌ها یک بار صورت خواهد گرفت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر