بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۱ - ۰۷:۲۲
کد خبر : ۸۲۸۵۲
گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز شاهد ادامه جو استراحت و آرامش نسبی در بازار بود؛ امری که در نهایت به دلیل افزایش قیمت چند نماد عمده از جمله پالایشگاه بندر‌عباس و فولاد مبارکه به رشد شاخص منجر شد.

در بازار دیروز شاخص کل توانست با رشد 7/57 واحدی به سطح 33هزار و 73واحدي برسد.
در بازار دیروز معامله‌گران در مسائل اقتصادی، شاهد خبرهای مهمی بودند؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه صدای تولیدکنندگان را در مورد بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر بازپرداخت وام‌های حساب ذخیره ارزی به نرخ مبادله‌ای خواهیم شنید، گفت: در این رابطه می‌توانیم موضوع را در کارگروه ویژه اقتصادی دولت مطرح و بار ديگر درباره آن تصمیم‌گیری کنیم.
به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی غضنفری در پاسخ به این پرسش که این مصوبه بخشنامه بانک مرکزی است، در حالی که باید در شورای پول و اعتبار مصوب می‌شد، پاسخ داد: در برخی از مصوبات اعضای شورای پول و اعتبار اختیارات خود را به ريیس کل بانک مرکزی تفویض می‌کنند تا وی اختیار داشته باشد در مورد آن تصمیم‌گیری و بخشنامه صادر کند که ممکن است این بخشنامه نیز از آن دست باشد.
در تحولات اقتصادی همچنین دیروز سخنگوی طرح تحول اقتصادی دولت از پیش‌بینی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال 92 خبر داد و گفت: دولت برای اجرای این فاز با مجلس مذاکره خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا فرزین در ارتباط با احتمال افزایش قاچاق سوخت در کشور اظهار کرد: به دلیل اختلاف قیمت بنزین و گازوئیل در کشورهای همسایه، این احتمال وجود دارد که قاچاق سوخت دچار تحریک شود.
فرزین با اعلام اینکه طبق مقررات جدید بانک مرکزی استفاده کنندگان از تسهیلات حساب ذخیره ارزی در گذشته باید اکنون بازپرداخت آن را با نرخ مبادله‌ای انجام دهد، گفت: این تصمیم مربوط به بانک مرکزی است و ارتباطی با صندوق ندارد.
ريیس‌ هیات عامل صندوق توسعه ملی با تاکید بر اینکه اگر در آینده صندوق بخواهد بزرگ‌تر شود باید اصلاحاتی در آن صورت دهیم، خاطرنشان کرد: صندوق توسعه ملی وام را به صورت ارزي می‌دهد و به صورت ارزی نیز با نرخ سود 6 درصد پس می‌گیرد، بنابراین سرمایه‌گذار داخلی اجازه تبدیل ارز به ریال در داخل را نخواهد داشت.
در بازار دیروز همچنین بازگشایی بازارهای جهانی از سوی معامله‌گران با دقت دنبال شد تا ساعت 13 دیروز، بهای فلزات رنگین و صنعتی اندکی کاهش نشان دادند، اما همچنان در سطح امیدوار‌کننده‌ای بودند. دیروز بهای مس در ورای مرز 8هزار دلار معامله شده و 8هزار و 23دلار ارزش گذاری شد. بهای سه فلز روی، سرب و آلومینیوم نیز به ترتیب 2هزار و32دلار، 2هزار و 241دلار و 2هزار و 114دلار قیمت‌گذاری شد. 
در صحنه بورس کالا نیز دیروز معامله‌گران شاهد افت قیمت شمش روی کالسیمین به محدوده‌های کمتر از 6000 تومان بودند. همچنین بلوم فولاد خوزستان و تختال فولاد هرمزگان نیز در بازار عرضه شدند که بدون تغییر قیمت مانند.
بهره‌برداري از يك طرح فولادي 
روز گذشته در گروه فلزی، معامله‌گران شاهد حضور ريیس‌جمهور در فولاد مبارکه بودند. فولاد مبارکه دیروز شاهد افتتاح رسمی خط تولید 5/1 میلیون تن آهن اسفنجی موسوم به کارخانه فولاد سبا بود. با بهره‌برداری از این واحد، ظرفیت تولید فولاد به ده میلیون تن افزایش می‌یابد. 
میزان سرمایه‌گذاری به منظور احداث این کارخانه دو هزار و 314 میلیارد ریال است و این کارخانه برای 200 نفر به طور مستقیم و 500 نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی کرده است. پروژه واحد تولید اکسیژن فولاد سبا نیز با اعتباری بالغ بر 640 میلیارد ریال احداث شده که برای 80 نفر به طور مستقیم و 250نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی کرده است. 
افزایش تولید فولاد مبارکه به ویژه در فولاد هرمزگان امیدواری‌هایي را برای جهش سود سال آینده فولاد مبارکه ایجاد کرده است.
در بازار دیروز همچنین در گروه برقی عرضه بلوک ایران ترانسفو بدون خریدار باقی ماند.
دیروز ريیس کمیسیون انرژی اتاق تهران گفت: بلوک 32 درصدی ايران ترانسفو به دلیل قیمت‌گذاری ارزان و فروش مال غیر خلاف بوده و به دادگاه شکایت کرده‌ایم.
در بازار دیروز و در گروه تصفیه نفت معامله‌گران شاهد اوج‌گیری دوباره پالایشگاه بندرعباس و معامله نزدیک به 77میلیون سهم این شرکت بودند.
در بازار دیروز شايعه شد که سازمان خصوصی‌سازی پس از عدم معامله بلوک 17درصدی این شرکت تصمیم به تغییر اندازه بلوک به سطح 53درصد گرفته است. در صورت صحت این تصمیم عرضه بلوک پالایشگاه بندر عباس عرضه مدیریتی خواهد بود. در همین حال تغییر در سود شرکت‌های پالایشگاهی متوقف امیدهایي را برای نمادهای قابل معامله این گروه ایجاد کرده است.
دیروز در بازار شایع شد پالایشگاه شیراز در شش ماهه 534ریال سود محقق کرده است. گفته می‌شود این شرکت سود هر سهم خود را به 1005ریال افزایش داده است. در همین حال بلاتکلیفی سهامداران نمادهای متوقف پالایشگاهی همچنان ادامه دارد. در بازار دیروز خبرهایي در مورد احتمال برخورد حقوقی در مورد اعلام سود شرکت پالایشگاه تهران مطرح شد. 
کارشناسان بازار این امر را ضربه‌ای به تمایل شرکت‌های نفتی و مدیران آنها برای خصوصی‌سازی قلمداد می‌کنند. از دیدگاه کارشناسان بروز تغییرات مثبت و منفی سود در شرکت‌های تازه تاسیس شده به ویژه شرکت‌هاي نفتی امری طبیعی است؛ به ویژه آنکه در گذشته موارد منفی متعددی از جمله در مورد شرکت‌های اصل 44 نظیر حمل‌و‌نقل خلیج فارس رخ داده است.
روايت رسمي از اوضاع سايپا 
دیروز در گروه خودرویی اعلام شد: وضعیت تولید در گروه خودرو‌سازی سایپا درشرایط فعلی تقریبا مثل نیمه اول سال است و حدود 50 تا 60درصد بودجه پیش‌بینی شده را محقق خواهد کرد.
مدیر امور سرمایه‌گذاری و سهام سایپا در گفت‌و‌گو با بورس 24 درباره وضعیت تولید در گروه سایپا و این که آیا رشد تولید در این مجموعه اتفاق افتاده است، گفت: وضعیت تولید تفاوت قابل توجهی با قبل نکرده است و حدود 50 تا 60 درصد بودجه است.
وی همچنین در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ما درخصوص آخرین وضعیت اعطای تسهیلات یک هزار میلیارد تومانی به خودروسازان گفت: هنوز هیچ تسهیلاتی به این گروه پرداخت نشده است.
در گروه سیمانی دیروز اعلام شد مجوز افزایش سرمایه 162میلیارد ریالی (100 درصدی) سیمان کردستان از محل مطالبات و آورده نقدی صادر شده است.این افزایش سرمایه جهت تامین بخشی از مخارج طرح افزایش ظرفیت سیمان است.
همچنین برای افزایش سرمایه 400 میلیارد ریالی ولصنم از محل مطالبات و آورده نقدی نیز مجوز صادر شده است.
این افزایش سرمایه در جهت اصلاح ساختار مالی و تامین منابع مالی جهت عملیات لیزینگ است. با این اقدام، سرمایه شرکت به 1000 میلیارد ریال می‌رسد.
در گروه تجهیزات، شرکت آذرآب با سرمایه 30میلیارد تومانی در صورت‌های مالی حسابرسی شده دوره 6 ماهه منتهی به شهریور 91 برای هر سهم مبلغ 259 ریال عایدی خالص محقق كرده است.
این شرکت که برای هر سهم در سال مالی 91 در تیر ماه مبلغ 432 ریال سود خالص در نظر گرفته بود، پس از انعقاد قرارداد ساخت و نصب 2دستگاه بویلر 227 تنی با شرکت پالایش نفت اصفهان این رقم را به مبلغ 494 ریال افزایش داد.
گفتنی است، عملکرد دوره 6 ماهه «فاذر» از افزایش 33 درصدی فروش و درآمد ارائه خدمات، 44 درصدی بهای تمام شده و 29 درصدی سود عملیاتی خبر می‌دهد و این در حالی است که تا‌کنون در خصوص میزان سود تقسیمی در سال جاری رقمی اعلام نشده است.
در گروه مخابرات ريیس هیات مدیره «اخابر» گفت: مخابرات در سال 91 برنامه سرمایه‌گذاری 2 هزار و 500 میلیارد تومان را دارد که با تغییر نرخ دلار 1225 تومان به نرخ مبادله‌ای، این میزان عملا نصف می‌شود. سید‌مصطفی سیدهاشمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در خصوص میزان سرمایه‌گذاری برنامه‌ریزی شده شرکت مخابرات برای سال 91 اظهار داشت: مخابرات در سال جاری در بخش تلفن ثابت بیش از هزار و 200میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دارد.
ريیس هیات‌مدیره شرکت مخابرات ایران افزود: همچنین مخابرات در بخش تلفن‌همراه (همراه اول) نیز بیش از هزار و 300 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دارد که در مجموع در سال 91 مخابرات 2 هزار و 500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌کند.
وی تصریح کرد: این میزان سرمایه‌گذاری با دلار 1225تومان دیده شده بود و هم‌اکنون به نرخ ارز مرکز مبادلات ارزی تغییر کرده است. سیدهاشمی ادامه داد: با این تغییر قطعا میزان سرمایه‌گذاری نصف خواهد شد. 
در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل با ادامه روند اصلاح قیمت‌ها بود که در آن 128میلیارد تومان سهام در بازار معامله شد که21درصد آن را معامله سهام پالایشگاه بندر عباس تشکیل داد.
در اين روز از 225نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند 131نماد با کاهش قیمت و 88نماد با رشد ارزش همراه شدند و بقيه نمادها هم تغيير قيمتي نداشتند. 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر