بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۸
مدیر سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری کارآفرینان برتر آینده عنوان کرد:

انتخابات، ترمز حرکت شتابان بورس

با نزدیک شدن به خرداد ماه، به دلیل ابهامات ایجاد شده در خصوص آینده وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور و افزایش ریسک سرمایه گذاری در بازار، تمایل فعالین بورس جهت سرمایه گذاری کاهش می یابد.
کد خبر : ۹۳۲۴۷
عوامل متعددی همچون اعلام نتیجه نهایی مذاکرات ایران با اعضای گروه 1+5 در سال جاری بر روند بازار تأثیر گذار است. بطوریکه نتیجه این مذاکرات می تواند اثر مثبت یا منفی بر روند سودآوری شرکت ها داشته باشد و موجب رشد یا نزول سودآوری آنها شود.

مدیر سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری مشترک کارآفرینان برتر آینده با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: در صورت عدم دریافت نتیجه مثبت از این مذاکرات به طور طبیعی با رشد نرخ ارز و قیمت سکه مواجه خواهیم شد که به نظر می رسد در پی آن شرکت های فعال در گروه محصولات شیمیایی و فرآورده های نفتی به دلیل منتفع شدن از این افزایش نرخ با قدرت به روند تولید و افزایش سودآوری خود ادامه دهند.

افشین عزیزیان افزود: اما اگر مذاکرات نتیجه بخش باشد و به مصالحه و رفع تحریم های بین المللی علیه کشور بیانجامد، روند رو به رشد صنایع و گروه هایی همچون گروه بانکی که بیشترین زیان را از تحریم هایی اعمالی بر کشور متحمل شده اند، آغاز خواهد شد.

وی در خصوص عوامل داخلی تأثیرگذار بر روند بازار در سال جاری ابراز داشت: برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال 92، اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها و پیش بینی های انجام شده در بودجه کل کشور در خصوص صادرات و تغییر نرخ ارز، از جمله عوامل داخلی مؤثر بر روند بازار سرمایه است.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال جاری، به نظر می رسد طی دوره کوتاه مدت و تا اواخر اردیبهشت ماه امسال بازار رویه مساعدی را در پیش گیرد. اما با نزدیک شدن به خرداد ماه، به دلیل ابهامات ایجاد شده در خصوص آینده وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور و افزایش ریسک سرمایه گذاری در بازار، تمایل فعالین بورس جهت سرمایه گذاری کاهش می یابد، به گونه ای که به نظر می رسد طی یک ماه قبل از برگزاری انتخابات شاهد روند متعادل بازار خواهیم بود.

مدیر سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری مشترک کارآفرینان برتر آینده پیرامون نوسانات قیمتی ارز و سکه با توجه به فضای سیاسی کشور در سال جاری بیان کرد: قیمت ارز و سکه بیش از همه متغیرها متأثر از شرایط حاکم بر سیاست های بین المللی و موضوع فعالیت هسته ای کشور است، بطوریکه می توان گفت، اوضاع سیاسی داخل کشور تأثیر کمی بر آن دارد. با این حال به نظر می رسد حتی در صورت دریافت نتیجه مثبت از مذاکرات ایران با گروه 1+5 قیمت دلار به کمتر از 2500 تومان نخواهد رسید. حال آنکه در صورت ادامه روند تحریم های بین المللی علیه ایران احتمال صعود قیمت دلار به پنج هزار تومان نیز چندان دور از ذهن نخواهد بود.

عزیزیان در بیان صنایع پربازده بورس در سال جاری نیز عنوان کرد: با توجه به آنچه گفته شد شرکت های فعال در گروه محصولات شیمیایی و فرآورده های نفتی از جمله صنایعی هستند که از پتانسیل رشد سودآوری مناسبی در سال جاری برخوردارند. همچنین فعالین گروه بانکی نیز با توجه به بازنگری بانک مرکزی در تعیین نرخ بهره و در صورت رفع تحریم های بانکی اعمال شده، که یکی از اهداف اصلی مذاکرات ایران با گروه 1+5 است، می توانند از جمله صنایع پربازده باشند.

وی پیرامون دلایل تفاوت حدود 45 درصدی میان بازدهی شاخص کل و شاخص صندوق ها طی یکسال اخیر تصریح کرد: عوامل گوناگونی موجب بروز تفاوت قابل اهمیت میان این دو بازده می شود. از جمله این عوامل می توان به عملکرد ضعیف بسیاری از مدیران سرمایه گذاری صندوق ها اشاره کرد که این مورد با نظارت بیشتر سازمان بورس و اوراق بهادار قابل رفع است.

مدیر سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری کارآفرینان برتر آینده افزود: سود نقدی کسب شده توسط صندوق ها به ویژه در دوره رشد شاخص کل با تأخیر به سبد سرمایه گذاری صندوق ها باز می گردد که فاصله زمانی زیادی را میان دریافت سود و سرمایه گذاری مجدد در بازار موجب می شود. علاوه بر این افزایش هزینه معاملات و کارمزدها به ویژه در زمان گردش نقدینگی بالای صندوق و نیز محدودیت سرمایه گذاری در سهام شرکت ها از دیگر عوامل تأثیرگذار بر ایجاد تفاوت قابل چشمگیر میان دو شاخص است.

عزیزیان در پایان آخرین رقم خالص ارزش روز دارایی های صندوق را حدود 81 هزار تومان اعلام کرد در بیان دلایل بازدهی مثبت حدود 9 درصدی صندوق در یک ماهه اخیر ابراز داشت: با تغییر استراتژی صندوق مبنی بر به حداقل رساندن گردش منابع مالی آن و نیز سرمایه گذاری این صندوق بر سهام شرکت های منتفع از رشد نرخ ارز همچون شرکت های فعال در گروه پتروشیمی، پالایشی، معدنی و فلزات اساسی موفق به کسب بازدهی مثبت حدود 9 درصدی طی یک ماهه اخیر محقق شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر