بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۶
کد خبر : ۹۴۳۰۶
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، فرصت یک هفته ای داوطلبان برای ثبت نام در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا یکم اردیبهشت ماه پایان یافت و بسیاری از چهره های هنری بویژه عرصه سینما و تلویزیونی سوار قطار این دوره انتخابات شدند.

هرچند ورود چهره ها هنری بویژه فعالان دنیای تصویر و سینما به عرصه سیاست و قراردادن خود در بوته نقد و انتخاب مردم در ایران و دیگر کشورها سابقه دار است، اما آنچه انتخابات این دوره شورای شهر را با دیگر انتخابات متمایز کرد، صف طویل هنرمندانی است که می خواهند با نگاه هنر به دنیای سیاست بنگرند.

از شاخص ترین بازیگرانی که در دیگر کشورها به عرصه سیاست قدم گذاشتند می توان به ˈرونالد ریگانˈ رییس جمهوری اسبق آمریکا اشاره کرد و یا در هند ˈآمیتاب باچانˈ بازیگر سرشناس بالیوود بخت خود را در انتخابات مجلس هند آزمود و قاطعانه پیروز شد اما در میانه راه از سیاست کنار کشید، زیرا معتقد بود که هنر و احساس در سیاست جایی ندارد.



** گزینه هایی که بخت خود را آزمودند

در ایران نیز می توان موارد انگشت شماری از حضور کارگردانان سینما و تلویزیون در عرصه سیاست فهرست کرد؛ از ˈعلیرضا افخمیˈ کارگردان که در دوره ششم مجلس شورای اسلامی نماینده مردم تهران بود تا ˈسعید ابوطالبˈ مستندساز تلویزیونی که به خاطر دستگیری توسط نیروهای آمریکایی در عراق به شهرت رسید، توانست به عنوان نماینده در مجلس هفتم حضور یابد.

در دوره هشتم مجلس، ابوطالب از حضور در مجلس بازماند اما این بار ˈعلیرضا دهقانیˈ گوینده خبر ورزشی تلویزیون از حوزه انتخابیه ایذه و باغملک و ˈ بیژن نوباوه وطنˈ خبرنگار سابق صدا و سیما در سازمان ملل نماینده مجلس شدند که در دوره نهم دهقانی از ورود دوباره به مجلس بازماند.



** هنرمندانی که احساس وظیفه کردند

نگاهی به هنرمندان سینمایی و چهره های تلویزیونی در ایران که خود را در بوته انتخاب مردم قرار دادند، نشان می دهد که کفه ترازو به نفع اهالی تلویزیون سنگینی می کند که علت آن را می توان در فراگیری بیشتر تلویزیون نسبت به سینما جست وجو کرد با این حال در ثبت نام برای دوره چهارم شوراها، چهره های سینمایی خیز بلندتری برای حضور در مدیریت شهری برداشته اند.

ثبت نام از داوطلبان چهارمین دوره انتخابات شوراها با احساس تکلیف موارد متعددی از هنرمندان بویژه بازیگران و فعالان صنعت سینما و تلویزیون همراه بود که در ظرف یک هفته ثبت نام داوطلبان، اسامی آنان در رسانه ها منعکس شد.

پیش از آغاز ثبت نام انتخابات شوراها، گمانه زنی رسانه ها در این زمینه کلید خورده بود و اسامی متعددی از جمله ˈهدیه تهرانیˈ، ˈجمال شورجهˈ، ˈمصطفی زمانیˈ، ˈسیدجواد هاشمیˈ و ... به عنوان نامزدهای احتمالی این انتخابات بر سر زبان ها افتاد اما آنان این گمانه زنی ها را تکذیب کردند.

یک هفته انتظار برای ورود اهالی هنر به ساحت سیاست یکم اردیبهشت ماه پایان یافت و در نهایت امین زندگانی، امید زندگانی، حبیب الله کاسه ساز، احمد نجفی، دانیال عبادی به همراه علیرضا دهقانی گوینده خبر ورزشی تلویزیون، سیدحسن صحت مجری سابق برنامه ˈنگاه یکˈ، ˈالهه رضاییˈ مجری دهه 60 برنامه های کودک تلویزیون، ˈمحمد سلوکیˈ از مجریان تلویزیونی به جمع داوطلبان چهارمین دوره انتخابات شوراها آن هم از حوزه انتخابیه تهران پیوستند.

البته ˈداریوش مهرجوییˈ کارگردان نام آشنای سینما نیز اعلام کرد که برای شورای اسلامی محمدشهر کرج داوطلب می شود و اگر به فهرست هنرمندان، فعالان عرصه موسیقی از جمله ابوالحسن مختاباد، محمدرضا عیوضی و ... را که داوطلب شورای شهر تهران شدند، اضافه شود، به فهرست قابل توجهی از هنرمندان دست خواهیم یافت.



** هنرمندان از دنیای سیاست و مدیریت چه می خواهند

ورود چهره های مردمی بویژه ورزشکاران به عرصه مدیریت و تصمیم گیری در دوره های گذشته نیز وجود داشت و مردم در انتخابات های گذشته به خاطر خدماتی که آنان در مجامع بین المللی به ورزش کشور داشتند، رای مردم را برای ورود به نهادهای تصمیم گیر دریافت کردند؛ از برادران خادم قهرمانان کشتی گرفته تا دیگر مدال آوران عرصه ورزش در این عرصه حضور یافتند.

البته در کنار ورزشکارانی که اکنون عضو شورای شهر تهران هستند، ورزشکاران دیگری نیز در این دوره ثبت نام کردند که از جمله می توان به حمید سوریان، عباس جدیدی، آرش میراسماعیلی و حسین رضازاده اشاره کرد.

حضور پررنگ هنرمندان بویژه اهالی سینما و تلویزیون در کنار ورزشکاران که جامعه پرمخاطب و چهره را افکار عمومی تشکیل می دهند، این پرسش را بوجود می آورد که پس از موفقیت ورزشکاران برای حضور در شورای شهر، هنرمندان از دنیای سیاست و مدیریت شهری چه می خواهند؟

بدیهی است که ورزشکاران به دلیل نوع نگاه خود افزایش سهم ورزش را در مدار برنامه های خرد و کلان شهری پی جویی کرده و بعضا دیگر برنامه ها را به رغم اهمیت در اولویت نگاه نداشته باشند. حضور دیگر فعالان و نام آوران عرصه های دیگر همچون فرهنگ وهنر توجه به امور مختلف از جمله فعالیت های فرهنگی را در تحقق برنامه های شهری متوازن خواهد کرد.

به نظر می رسد تلاش هنرمندان نیز برای توجه هرچه بیشتر مدیریت کلان شهری به مقوله هنر و بازگرداندن روح هنر به زندگی شهری و شهروندی باشد، چراکه هنرمندان حس زیباشناسی بهتری نسبت به سیاستمداران داشته و می توانند با نگاه هنری و فرهنگی به دنیای سیاست بنگرند.

در این میان نیز عده ای معتقدند که هرکس با هر حرفه و هنری نمی تواند نماینده مناسبی برای مردم شهر به شمار رود اما باید گفت که صرف هنرمند یا ورزشکار بودن یک فرد نمی تواند معیار مناسبی برای سنجش توانمندی افراد در مدیریت های کلان باشد. همانطور که در دیگر کشورها هنرمندان خود را در مدیریت شهری و امور اجرایی شهر دخیل می کنند، در ایران نیز انتخابات شورای شهر و روستا می تواند پایگاهی برای تعامل اصناف و اقشار مختلف برای نقش آفرینی در رسیدن به جامعه مترقی باشد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر