بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵
رییس هیئت مدیره انجمن قطعه سازان همگن در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

عدم امکان توقف تولید خودروهای زیان‌ده / افزایش قیمت، تنها راه تداوم حیات خودرویی‌ها و قطعه‌سازان

هم خودروسازان اقدام به پیش فروش محصولات خود کرده اند و هم، مدیریت خودروسازان تقریبا دولتی است و بعید است که برای افزایش سودآوری یا کاهش زیان شرکت ها، اقدام به توقف تولید خودروهای زیان ده و تولید خودروهای با حاشیه سود بالاتر کنند.
کد خبر : ۱۸۲۸۹۴
صورت های مالی ۶ ماهه خودروسازان حاکی از تحقق زیان خالص ۴۲۸۲۹ میلیارد ریالی توسط دو شرکت ایران خودرو و سایپا است. طبق گزارشات منتشر شده، تولید برخی خودروها همچون پراید، زیان به همراه دارد. با توجه به تحریم ها و مشکلات در واردات مواد اولیه مورد نیاز خودرو و قطعه سازان و نیز رشد سرسام آور بهای تمام شده این صنعت، بعضی فعالان صنعت خودرو و قطعه سازی معتقدند در صورت تداوم شرایط، برخی واحدهای تولیدی متوقف شده و تولید خودرو صرفه اقتصادی نخواهد داشت.


محمدرضا نجفی منش رییس هیئت مدیره انجمن قطعه سازان همگن در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: تولید برخی خودروها برای خودروسازان نه تنها سودی ندارد، بلکه زیان ده هم هست. این مشکل ناشی از الزام شرکت ها به فروش با قیمت سال های قبل ایجاد شده؛ در حالی که قیمت تمام شده رشد شدیدی داشته است. در یک سال اخیر مواد اولیه داخلی ۳ تا ۵ برابر شده و مثلا آلومینیوم از حدود ۹ هزار تومان به ۳۵ هزار تومان رسیده است. از این رو، اصلاح قیمت ها ضروری خواهد بود.
وی افزود: توقف تولید خودروهای زیان ده در شرایط فعلی امکانپذیر نیست؛ چرا که هم خودروسازان اقدام به پیش فروش محصولات خود کرده اند و هم، مدیریت خودروسازان تقریبا دولتی است و بعید است که برای افزایش سودآوری یا کاهش زیان شرکت ها، اقدام به توقف تولید خودروهای زیان ده و تولید خودروهای با حاشیه سود بالاتر کنند. بنابراین تنها راه نجات صنعت خودرو و حفظ اشتغال و ایجاد آرامش در بازار خودرو، افزایش قیمت خودرو و قطعات بر اساس قیمت تمام شده است.



این فعال صنعت خودرو و قطعه سازی در رابطه با موضوع رد لایحه CFT و اعاده به مجلس اظهار داشت: لایحه مربوط به پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم فعلا به مجلس بازگردانده شده تا ایرادات وارده بررسی شود. با توجه به اهمیت این موضوع، امیدواریم مسوولان با درایت بیشتری تصمیم گیری کنند. به هر حال رد لایحه هم می تواند سبب افزایش نرخ ارز و تشدید مشکلات فعلی شود و هم همکاری با سایر کشورها را محدودتر خواهد کرد. از این رو امیدوارم مجلس اصلاحات لازم را هرچه زودتر انجام داده و تصویب لایحه صورت گیرد تا بهانه ای برای قطع مراودات با ایران به سایر کشورها ندهیم.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رییس هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان همگن در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

قطعه‌سازان در سودای آزادسازی/ دولت پشتیبان یا محدودکننده

مواجهه ایران و کره شمالی با ریسک بالای سوءاستفاده از نظام مالی؛

چند کشور دنیا هنوز به FATF نپیوسته‌اند

رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران خبر داد:

تسویه با قطعه‌سازان رنگ حیات بگیرد/زنگ خطرقطعه‌سازان به آسمان رفت

مواجه بودن شرکت‌های دارویی با مشکل نقل و انتقالات پول؛

بانک‌ها همکاری با ایران را به پذیرش CFT منوط می‌کنند

ارسال نظر