بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳
معاون سابق امور بین الملل شرکت ملی نفت در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

تسویه حساب فروش نفت‌خام بر اساس «سنا» عامل ایجاد رانت

معاون سابق امور بین الملل شرکت ملی نفت گفت: امکان جدیدی که در خصوص تسویه حساب با ریال ایران و براساس سامانه سنا نیز در این زمینه تاثیر گذار نخواهد بود زیرا به دلیل دو نرخ بودن ارز رانت ایجاد می شود.
کد خبر : ۱۸۷۰۳۲

به گزارش بورس نیوز، ششم آبان امسال اولین میزبانی بورس انرژی از یک میلیون بشکه نفت خام سبک برگزار شد که در نهایت سه خریدار، ۲۸۰ هزار بشکه نفت را به قیمت هر بشکه ۷۴ دلار و ۸۵ سنت خریداری کردند و دومین میهمانی نیز در تاریخ ۲۰ آبان ماه سال جاری برگزار شد که پس از آن ۷۰۰ هزار بشکه دیگر از طلای سیاه به قیمت هر بشکه ۶۴.۹۷ دلار به فروش رسید.

براساس اطلاعیه منتشره از سوی بورس انرژی امروز نیز موعد سومین میزبانی بورس انرژی از نفت خام خواهد بود که در این میهمانی نیز یک میلیون بشکه نفت خام به قیمت پایه ۵۲ دلار و ۴۲ سنت حضور می یابند با این تفاوت که این بار مجوزها برای خرید نفت خام به صورت ریالی صادر شده و اگر خریداری تمایل به پرداخت دلار یا یورو داشت کسی دست رد به سینه او نمی‌زند اما با توجه تغییر شرایط عرضه این محصول در سومین دوره عرضه باید دید که بازهم خریدارن از خرید آن استقبال می کنند یا خیر؟

در این خصوص سید محسن قمصری معاون سابق امور بین الملل شرکت ملی نفت در گفت‌و‌گو با بورس نیوز گفت: باید دید شرایط فعلی بازار چگونه خواهد بود زیرا شرکت نفت میزان عرضه را مشخص کرده است.

وی با بیان اینکه نقل و انتقالات مالی به‌عنوان یکی از مشکلات اساسی بورس مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: باتوجه به اعمال تحریم‌ها نقل و انتقالات پولی حتی برای فروشنده نفت خام، شرکت نفت و شرکت‌های خصوصی با مشکل مواجه می‌شود پس فروش این محصول در بازارهای بین المللی با موانعی روبه رو خواهد شد.

قمصری با بیان اینکه عرضه نفت در بورس انرژی دردی از صادرات نفتی ایران دوا نمی کند، افزود: حتی امکان جدیدی که در خصوص تسویه‌حساب با ریال ایران و براساس سامانه سنا نیز در این زمینه تاثیر گذار نخواهد بود زیرا به دلیل دو نرخی بودن ارز رانت ایجاد می شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به قیمتی که برای تسویه درنظرگرفته شده که احتمالا براساس سامانه نیما خواهد بود می‌توان گفت تفاوت نرخ 4200 تومان با بازار آزاد می تواند در این زمینه مشکلاتی را ایجاد کند.

معاون سابق امور بین الملل شرکت ملی نفت با بیان اینکه راهکار رفع مشکل نقل و انتقالات مالی ساده نخواهد بود، ادامه داد: تازمانی که مشکلات سیاسی کشور در خصوص ارتباط با دیگر کشورها برطرف نشود فروش طلای سیاه توسط شرکت نفت یا بخش خصوصی و از طریق بورس دچار مشکل خواهد بود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مطرح کرد:

فعال شدن بخش خصوصی با عرضه نفت در بورس

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت:

نوپا بودن عرضه نفت در بورس انرژی کشور

وزیر امور اقتصاد و دارایی تاکید کرد:

تاکید بر وجود سامانه نیما برای مدیریت تقاضای ارزی

ارسال نظر