بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۹
با توجه به شرایط نوسانی چند روز گذشته در جریان معاملات بازار، افزایش نوسان در جریان معاملات را می‌توان محتمل‌ترین گزینه در خصوص بازار امروز عنوان کرد.
کد خبر : ۱۹۵۵۳۳

پیش گشایش

آنچه در معاملات دیروزگذشت
در جریان معاملات روز گذشته شاهد کاهش یک درصدی شاخص کل و معادل ۳ هزار واحدی بودیم. شاخص کل با بیش از ۳ هزار واحد کاهش به ۲۸۳ هزار و ۶۲ واحد تنزل یافت. نماد‌های «فولاد»، «فملی» و «اخابر» بیشترین اثر را بر کاهش شاخص کل در بازار سرمایه داشت. شاخص فرابورس نیز با ۶۲ واحد کاهش و معادل ۱.۶ درصدی به ۳ هزار و ۷۱۴ واحد رسید. نماد‌های «مارون»، «ذوب» و «دماوند» بیشترین اثر بر کاهش شاخص فرابورس داشت.

ارزش معاملات به ۲۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال رسید. نماد شرکت‌های بانک دی، ذوب آهن اصفهان و سایپا بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از ارزش معاملات روز گذشته بازار تنها به معاملات این سه نماد اختصاص داشت.

در جریان معاملات امروز شاهد پذیره نویسی و عرضه ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق سلف نفتی در بورس انرژی هستیم. این اوراق ۱۳ ماهه بوده و نرخ سود آن ۱۸ درصد عنوان شده است.


اخبار سیاسی
رایزنی‌های کارشناسان ارشد ایران و فرانسه در پاریس به ریاست عراقچی بیش از ۱۰ ساعت به طول انجامید و جزییات سناریو‌های محتمل برای پیشبرد ابتکار مطرح شده بین روسای جمهور ۲ کشور بررسی شد. نحوه تامین مطالبات و منافع ایران در برجام محور اصلی این مذاکرات بود. وزیر خارجه کشورمان روز گذشته و در نشست خبری مشترک با لاوروف درباره طرح ماکرون گفت: بحثی که با آقای ماکرون داریم درباره نحوه اجرای تعهدات اتحادیه اروپا و جلوگیری از ادامه تنش در اجرای برجام است که حتما به نفع کسی نخواهد بود.

گفتگو‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته و امروز نیز همکاران من در فرانسه این گفتگو‌ها را ادامه می‌دهند. لازم به ذکر است که روز پنجشنبه ۱۴ شهریور ماه فرصت ۶۰ روزه دوم ایران به طرف‌های باقیمانده در برجام پایان می‌یابد. وزیر خارجه ایران در این خصوص هم اعلام کرد که گام سوم طبق برنامه پیش خواهد رفت.

همچنین در دیگر خبر در حوزه سیاست داخلی امروز قرار است حسن روحانی ریاست جمهوری کشورمان جهت معرفی وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی و گردشگری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کند.

اقتصاد کلان
نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز گذشته دومین کارت زرد خود را به وزیر اقتصاد نشان دادند. محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مردم مهریز در مجلس شورای اسلامی، در سؤال ملی خود از امور اقتصادی ودارایی درباره عدم راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق شاغلان دستگاه‌های اجرایی بود.

از ۲۰۷ نماینده حاضر در صحن پارلمان ۹۳ نفر پاسخ‌های دژپسند را قانع‌کننده تشخیص داد و ۹۵ نماینده اظهارات وزیر امور اقتصادی و دارایی را قانع کننده ندانست، ضمن اینکه رأی سه نماینده هم ممتنع بود.

با قانع نشدن نمایندگان، وزیر اقتصاد در یک روز دومین کارت زرد را از مجلس دریافت کرد. دقایقی پیش از آن هم نمایندگان از پاسخ‌های وزیر به سوال منصور مرادی درباره کارمزد سامانه پیامک بانکی قانع نشده بودند.
رئیس بانک مرکزی در پست منتشر شده در فضای مجازی اعلام کرد: بانک مرکزی مصمم به تغییر کانال انتقال اثر پول پرقدرت به نقدینگی، با راه‌اندازی عملیات بازار باز است، با این روش، بانک مرکزی همانند تجربه بسیاری از بانک‌های مرکزی دنیا، به‌جای کنترل مقدار پول به کنترل قیمت پول می‌پردازد.

عبدالناصر همتی در یادداشتی نوشت: ترازنامه بانک مرکزی، یا همان حجم پول پرقدرت، از دو مسیر بزرگ می‌شود؛ یک مسیر، افزایش خالص خرید ارز‌های خارجی توسط بانک است. این ارز‌ها عمدتاً مربوط به درآمد‌های نفتی دولت یا صندوق توسعه ملی هستند. این بسط ترازنامه، مربوط به عرضه برونزای ذخایر است. یک مسیر دیگر، افزایش بدهی بانک‌ها یا دولت به بانک مرکزی است. این افزایش بدهی، مربوط به تقاضای درونزای اقتصاد است.


ارز و سکه و قیمت‌های جهانی
قیمت دلار پس از دو روز افزایش قیمت در جریان معاملات روز گذشته با کاهش ۱۰۰ تومانی به کمتر از ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. قیمت سکه طلا نیز با کاهش در حدود ۵۰ هزار تومانی به ۴ میلیون و ۸۰ هزار تومان رسید.
قیمت نفت در معاملت روز گذشته با کاهش روبرو بود و قیمت هر بشکه نفت خام برنت با بیش از ۱ درصد کاهش به ۵۸ دلار و ۶۰ سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز در محدود ۵۵ دلار ثبت گردید. قیمت جهانی مس با ۱ درصد کاهش به ۵ هزار و ۶۰۰ دلار کاهش یافت.

اخبار صنایع
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: با پشتیبانی سازندگان قطعات تعداد خودرو‌های کف پارکینگ براساس برنامه زمانبندی به زودی به صفر خواهد رسید. فرشاد مقیمی ضمن تشریح سیاست‌ها و برنامه‌های این گروه در تعامل با شبکه تامین، اعلام کرد: عقد اخوت با هیچ یک از قطعه‌سازان نداریم. خط قرمز همکاری با قطعه‌سازان، تامین به موقع با هزینه‌های مناسب و با کیفیت قطعات است.

او هدف خودکفایی و کاهش ارزبری تولید را ۲۴۴ میلیون یورو اعلام کرد و گفت: نباید نسبت به واردات قطعه‌ای که قابلیت داخلی‌سازی دارد اقدام شود. اولویت ما ساخت داخل و تمرکز برتوان دانش ایرانی است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از تولید سه محصول دناپلاس اتوماتیک، ۳۰۱ و ۲۰۷ با سقف شیشه‌ای تا پایان سال خبر داد و گفت: حوزه‌های فنی و مهندسی و طراحی محصولات جدید را نسبت به قبل فعال‌تر خواهیم کرد. تا پایان سال چند برنامه رونمایی از محصولات جدید را پیش‌بینی کرده‌ایم.

بازار امروز:
با توجه به شرایط نوسانی چند روز گذشته در جریان معاملات بازار، افزایش نوسان در جریان معاملات را می‌توان محتمل‌ترین گزینه در خصوص بازار امروز عنوان کرد.

از یک سو ادامه خوش‌بینی برخی سرمایه‌گذاران و ادامه روند جریان نقدینگی به سمت بازار سرمایه می‌تواند رشد قیمت‌ها را در پی داشته باشد و از سوی دیگر شناسایی سود از سوی برخی سرمایه‌گذاران و نهاد‌های حقوقی می‌تواند منجر به رشد عرضه‌ها در بازار سرمایه شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
لطفا سامانه سجام را فعال کنید تا سود به حساب سهامدار بیاد