بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳
مهر سرخ نظرسنجی بر قوانین بازار پایه؛

وقتی انتظارات برآورده نشد

قوانین جدید بازار پایه چنان پرحاشیه و پرواکنش بود که حتی به تنش در خیابان دیدار شمالی کشیده شد اما؛ در این بین، نظرسنجی‌ها چه می‌گویند؟!
کد خبر : ۱۹۵۶۷۶

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، قوانین بازار پایه پس از کش و قوس‌های فراوان اصلاح و ابلاغ شد اما؛ این تازه شروع داستان بود.

مدت‌های مدیدی بود که صحبت از اصلاح قوانین بازار پایه از زبان مدیران سازمان شنیده می‌شد تا این که در سال گذشته این موضوع به صورت جدی‌‎تر پیگیری شد.

در مرحله اول تاریخ اعمال قوانین جدید این بازار خرداد ماه اعلام شد اما؛ به گفته محسنی معاون بازار‌های خارج از بورس شرکت فرابورس، در کمتر از یک هفته مانده به تاریخ اعمال قوانین، چنان سیل انتقادات به سمت خیابان دیدار شمالی روانه شد که مدیران فرابورس را مجاب به اصلاح و تعویق تاریخ اعمال این قوانین کرد.

پس از کش و قوس‌های فراوان در اواخر مرداد ماه، اصلاحیه قوانین جدید بازار پایه منتشر شد و به سرعت و حتی بیشتر از نوبت اول، واکنش‌های متفاوت و البته تندی را به دنبال داشت.

وقتی انتظارات برآورده نشد

این واکنش‌های به حدی منفی، تند و سریع بود که یکی از خبرگزاری‌ها کمپین استعفای مدیرعامل شرکت فرابورس ایران را برگزار کرد و چندی پس از آن، حرف و حدیث‌هایی در خصوص استعفای هامونی به گوش رسید.

همان‌طور که در گزارش‌های قبلی بورس نیوز خواندید، کارشناسان بازار سرمایه اغلب موافق تغییر قوانین بازار پایه بودند اما؛ به نحوه و زمان اجرای آن ایراد وارد می‌دانستند.

در نظرسنجی بورس نیوز از مخاطبین خود، ۶۸.۸۵ درصد از شرکت کنندگان مخالف قوانین و تغییرات جدید بازار پایه بودند و تنها ۳۱.۱۵ درصد موافق آن بودند.

وقتی انتظارات برآورده نشد

به طور کلی، بهتر از این نیز تغییرات بازار پایه می‌توانست به اجرا درآید.

یکی از ایرادات سهامداران این است که ریسک بازار پایه را به جان خریده ایم تا بازدهی بیشتری کسب کنیم. اساسا ریسک و بازدهی رابطه مستقیم با هم دارند و هر چه ریسک بیشتر باشد، بازدهی نیز بالاتر خواهد بود. اقدام فرابورس در جهت کاهش دامنه نوسان سهام بازار پایه، موجب کاهش بازدهی شده اما؛ از سوی دیگر، اقدامی در جهت کاهش ریسک این بازار انجام نشده است. به عبارت بهتر، بازدهی محدود شده، اما ریسک کمتر نشده است.

نکته دیگر این است که بهتر بود فرابورس همزمان با اعلام دستورالعمل جدید، سهام حاضر در بازار پایه را متوقف می‌کرد تا موج منفی ناشی از آن، سبب خسران سهامداران بی خبر از همه جا نشود. سرمایه گذاران انتظار داشتند همان‌گونه که سازمان بورس و فرابورس نماد معاملاتی یک شرکت را بلافاصله پس از اعلام شفاف سازی با اهمیت متوقف می‌کند، نماد‌های بازار پایه را پس از اعلام قوانین جدید نیز متوقف کند. آیا اهمیت قوانین جدید کمتر از یک شفاف سازی است؟!

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶
ما امضا کردیم که تمامک ریسک شرکت در بازار پایه رو شخصا قبول داریم ولی امضا نکردیم که ناظر بیاد در وسط سال مالی قوانین عجیب بگذارد مگه ایران خودرو و سایپا و تمام بانکها ورشکست نیستن چطور یکدفعه ناظر دلش بحال کسائی سوخته که خودشون ریسک بازار پایه رو قبول کردن بیشتر سهام بازار پایه قفل شدن یعنی امکان فروش هم وجود نداره این چه جور دلسوزی ناظر است اگر این شرکتها اینقدر بی اعتبار و خراب هستن اصلا تو بورس چیکار میکنند چرا 2 سال پیش بیرونشون نکردید چه فرقی با اکنتور دارن که تو بازار اصلی هم بود میخواستید پول های مردم رو جمع کنید سهام حودتونو بفروشین بعد این قوانین رو اجرائی کنید این دقیقا همون اتفاقی است که تو اکنتور افتاد همه مدیران بورسی باید اعلام کنند که شخصا ویا با واسطه چقدر از بازار پایه سود بردن .
حسین
شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۰
اگر انصافی وجود داشته باسه الان از طرف دادستانی باید تمام کدهای فروشنده پرسود شناسایی بشن و ارتباز و خط گیری اونها برملا بشه اصلا قصد تفتیش احوال و ریز کاری مردم مد نظر نیست اینکار و اجرا وسط سال خیلی مشکوکه
حسین
United States of America
جمعه ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱
ممنون از مطلب خوبتون واقعا حرف دل بسیاری از سهامداران رو زدید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۵
قابل توجه مدیران فرابورس
مدیرانی که ادعا میکردن این قانون بازار پایه با توافق اهالی بازار تصویب شده
این اهالی بازار کیا بود؟
پس این نظر سنجی رو چه کسانی شرکت کردن؟ واقعا چرا این مدیران با این شتاب ناپختگی عمل میکنند
و تا کجا قرار این بازی رو ادامه بدهند
امیدوارم این بازی اشتباه رو ادامه ندن
جواد
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۳
این درج نظر سنجی بیطرف بودن بورس نیوز رو میرسونه ولی یه کاری واسه سهامدارا بکنید . حتما شما خبرنگارا راهی بهتر برای جلوگیری از ضررهای هنگفت به سهامدار حقیقی هستید .
لطفا لطفا لطفا به حق همین روزای عزیز یه کاری بکنید .
دعای یه عده سهامدار بیگناه همیشه دنبالتون میمونه .
اول خدا بعد شما
یا حق
عباس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷
ما رو که بدبخت کرد . 40 درصد ضرر کردیم . حالا چند ماه یا چند سال باید طول بکشه با هفته ای 6 درصد نوسان جبران شود خدا می دانه. خدا ازشون نگذره که باعث ضرر سهامداران و فراری دادن سرمایه ها شدند
ماشینچی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴
سلام هزاران درصد مدیران با واسطه سهام خودشون را در بهترین شرایط فروختن بعد هم قانون من درآوردی را شبانه اجرایی کردن مجددا با واسطه سهام را خریدن بعبارتی سود بتوان برای موضوع کم اهمیت ناظر نمادرا ممنوع میکنه این همه شرکت با موضوعی که با زندگی مردم ارتباط داشت ممنوع نشد ناظر خواب زمستانی بود
تیموری
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸
زندگی جمعی نابود شد
محمد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳
آنچه که واضح است این قوانین به نفع هیچ سهامدار و سرمایه گذار نیست همه این مدیران به منفعت خودشان می اندیشند دروغ می گویند که به فکر سهامدار هستند همینها سهم بنیادی مثل شبندر رو از ۱۸۰۰ تومن به ۴۵۰ تومن کشوندند و سهامدارانشو بدبخت کردند اینها اهمیتی به هیچ کدام از سهامداران نمی دهند زیر کاسه اینها نیم کاسه ای است که جیب شان را پر می کنند.
رحمان
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۳
مدیران و مسئولین سازمان بورس و فرابورس باید اخراج شوند .
ما ریسک بازایه را با علم به زیان ده بودن شرکت ها قبول کردیم ، اما ریسک قوانین من دراوردی را قبول نکرده بودیم .
این زیانها به عهده مسئولین می باشد .
این مسئولان باید اخراج شوند .
تا سهامداران بتوانند از این مدیران نالایق احقاق حق کنند .