بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵
ترین‌های صنایع بورسی معرفی شدند؛

گردش "بورس" بر مدار "نفتی‌ها"

صنایع و گروه‌های حاضر در بازار سرمایه بر اساس معیار‌های مختلف همچون ارزش سهام، سود نقدی و بازدهی رتبه‌بندی شدند.
کد خبر : ۱۹۸۵۳۸

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، در حال حاضر ارزش شرکت‌های حاضر در گروه "محصولات شیمیایی" بالغ بر ۳۳۸ هزار میلیارد تومان است و به این ترتیب، از این منظر این گروه در رتبه اول بین صنایع بورسی ایستاده است.

دومین گروهی که ارزش آن بیش از ۲۰۲ میلیارد تومان است، صنعت "فلزات اساسی" است و "فرآورده‌های نفتی" در جایگاه سوم ایستاده است.

در واقع، در کشور نفت خیز ایران، مسلما جایگاه و ارزش شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی بسیار بالا است و با توجه به ذخایر غنی معدنی، شرکت‌های معدنی و بالادستی آن، جزو باارزش‌ترین صنایع شناخته می‌شوند.

در تصویر ذیل ۲۰ صنعت اول از نظر ارزش سهام حاضر را ملاحظه می‌کنید که البته باید این نکته را مدنظر داشت که علاوه بر قیمت سهام حاضر در گروه ها، تعداد شرکت‌های حاضر نیز در رقم ارزش‌گذاری‌ها دخیل هستند.

گردش بورس بر مدار نفتی‌ها

در این میان اما؛ این صنعت "محصولات چرمی" است که از ابتدای سال جاری تا به امروز بیشترین رشد را داشته است. ۳۴۲ درصد رشد ارزش در مدت یاد شده، این صنعت را بالاتر از صنایع "عمده فروشی" و "چاپ" با رشد ۲۳۹ و ۲۱۰ درصدی قرار داده است.

نکته جالب توجه آن است که در مدت یاد شده هیچ صنعت و گروهی با افت شاخص مواجه نشده است و تمام صنایع در رشد بازار سرمایه سهم داشته‌اند.

گردش بورس بر مدار نفتی‌ها

میزان سود نقدی تقسیمی در صنعت "محصولات شیمیایی" بیش از سایر صنایع بوده است. سهامداران این گروه از شرکت‌ها در مجموع، در سال جاری بالغ بر ۲۷ هزار و ۷۴۲ میلیارد تومان سود نقدی دریافت کرده‌اند.

میزان سود نقدی صنایع "فلزات اساسی" اندکی بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان و "استخراج کانه‌های فلزی" اندکی کمتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده و از این حیث، در رده‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

گردش بورس بر مدار نفتی‌ها

به سبب اعمال معافیت مالیاتی برای افزایش سرمایه از محل سود انباشته و مهم‌تر از آن، تجدید ارزیابی دارایی ها، کمتر شرکتی به فکر افزایش سرمایه از محل آورده نقدی افتاد.

بر اساس این گزارش، در سال جاری شاهد افزایش سرمایه از محل آورده نقدی تنها در ۲۳ صنعت بوده‌ایم و باقی صنایع میلی به این موضوع نشان نداده‌اند.

در صنعت "استخراج کانه‌های فلزی" شاهد افزایش سرمایه ۱۸۱۸ میلیارد تومانی از محل مذکور هستیم و با اختلاف بسیار نسبت به صنعت "محصولات دارویی"، در جایگاه نخست ایستاده است.

گردش بورس بر مدار نفتی‌ها

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
خوب‌ها و بد‌های هفته؛

"غفارس" در "آسیا" اول شد

در بررسی بازدهی صنایع و شرکت های بورس در نیمه اول امسال بدست آمد:

معرفی ترین های بورس در نیمه اول سال

ارسال نظر