بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵
نایب رییس انجمن انبوه سازان در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

دولت گام به عرضه "مسکن" گذارد

کمبود عرضه، ورود نقدینگی سرگردان به بازار مسکن و امکان پولشویی در بازار مسکن، مهمترین دلایل افزایش قیمت مسکن در دو سال اخیر بود.
کد خبر : ۱۹۹۰۷۱

افزایش عرضه، راهکاری برای جلوگیری از افزایش قیمت مسکن

به گزارش بورس نیوز، بر اساس گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن شهر تهران در مهرماه ۱۳۹۸، شاخص ماهیانه قیمت ۰.۴درصد و معاملات ۲۲درصد افزایش داشته که از ثبات قیمت و رونق نسبی معاملات حکایت دارد.

مطابق این گزارش، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۳۴۰۰فقره رسید که نسبت به ماه قبل ۲۲درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۳.۷درصد کاهش را نشان می‌دهد.

متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده نیز ۱۲میلیون و ۷۲۰هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۰.۴ و ۴۷.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در بین مناطق ۲۲گانه شهر تهران، مطابق معمول بیشترین متوسط قیمت به منطقه یک معادل ۲۶میلیون و ۹۷۰هزار تومان در هر متر مربع و کمترین آن با ۵میلیون و ۵۲۰هزار تومان در هر متر مربع به منطقه ۱۸اختصاص داشته و ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۴۳.۷ و ۵۲.۷درصد افزایش نشان می‌دهند. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار مسکن، انتظار کاهش قیمت مسکن را داشتند!

ایرج رهبر نایب رییس انجمن انبوه سازان در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار مسکن بیان کرد: تولید و عرضه مسکن متناسب با نیاز بازار نیست؛ سرمایه‌گذاری در حوزه تولید و احداث پروژه‌های مسکونی، بستگی به بازده سرمایه‌گذاری و مدت زمان برگشت سرمایه داشته و افزایش مدت زمان برگشت سرمایه، از جذابیت سرمایه‌گذاری در این حوزه خواهد کاست.

وی ادامه داد: معاملات بازار مسکن چندان با رونقی روبه‌رو نبوده و سازندگان مسکن در شرایط رکود معاملات این بازار، رغبت زیادی به ساخت‌وساز ندارند ضمن آنکه بسیاری از سازندگان سرمایه خود را در اجرای پروژه‌های ساختمانی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و با رکود بازار املاک، این سرمایه‌ها قفل شده و سازندگان امکان واگذاری پروژه اجرا شده و سرمایه‌گذاری در یک پروژه جدید را ندارند.

رهبر افزود: رکود معاملات و قفل شدن سرمایه سازندگان، موجب کاهش ساخت‌و‌ساز شد.

وی اظهارکرد: با این شرایط، کاهش تولید و عرضه مسکن در سنوات آینده مشکل‌ساز شده و می‌تواند سبب افزایش قیمت مجدد املاک شود؛ مدیریت عرضه مسکن، از مهم‌ترین اقداماتی بوده که می‌تواند مانع از رشدهای عجیب و غریب بازار مسکن شود و البته برنامه‌هایی مانند طرح احداث ۴۰۰هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید، به همین منظور در دستور کار وزارت مسکن و شهرسازی قرار گرفته است.

رهبر بی‌توجهی به مدیریت عرضه در سال‌های گذشته را یکی از دلایل جهش قیمت املاک طی دو سال اخیر دانست و گفت: بی‌توجهی به تولید و عرضه مسکن توسط دولت، یکی از دلایل جهش قیمت‌ها در بازار مسکن بود البته کمبود عرضه، فقط یکی از دلایل افزایش قیمت‌ها بوده و ورود سرمایه‌های سرگردان به بازار املاک و سرمایه‌گذاری در بخش مسکن نیز دلیل مهمی برای افزایش قیمت‌ها بود؛ همچنین مسکن، بازار مناسبی برای پولشویی بعضی‌ها بوده و برخی پول‌ها با هدف پولشویی وارد بازار مسکن شد.

این فعال ساختمانی با اشاره به قدرت خرید مردم نیز تصریح کرد: این اتفاقات سبب افزایش قیمت‌ها شد و از آنجا که قدرت خرید مردم عادی و متقاضیان واقعی مسکن رشدی نکرده، اینک شاهد رکود در بازار مسکن هستیم.

این کارشناس بازار مسکن در پایان خاطرنشان کرد: وظیفه مهم نهادهای حاکمیتی، اقدامات حمایتی در راستای تقویت سمت عرضه مسکن است. افزایش عرضه مسکن، ریسک عدم افزایش قیمت برای سرمایه‌گذاران را به همراه خواهد داشت و اگر سرمایه‌گذاران تصور جهش‌های قیمتی در این بازار نداشته باشند، مسکن از وضعیت کالای سرمایه‌ای خارج شده و قیمت منطقی‌تری به خود خواهد دید بنابراین یکی از مهم‌ترین راهکارهای کنترل قیمت‌ها در مسکن، افزایش عرضه خواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر