بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز:

حمایت‌های لفظی دولت کارگشا نیست

وظیفه دولت مردان حمایت واقعی از بازار است. طی دو سال اخیر حمایت‌هایی به صورت لفظی بیان شده، ولی در عمل اتفاقی نیفتاده است. در حوزه قانونگذاری، تثبیت قوانینی حمایتی برای ورود شرکت‌ها و سهامداران وجود ندارد.
کد خبر : ۱۹۹۷۱۳

علیرضا قدرتی، مدیرعامل کارگزاری آوا نوین در خصوص حفظ نقدینگی در بازار سرمایه به بورس نیوز گفت: یکی از معضلات و مشکلات پایه‌ای و ریشه‌ای بورس این است که هنوز فرهنگ سهام داری در میان اقشار مختلف جامعه رواج نیافته و نسبت سهامداران فعال در بازار سرمایه به کل کشور بسیار ناچیز است.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته، عرضه‌های اولیه تقریبا بیانگر بخشی از جمعیت فعال و سهامداران فعال جامعه یعنی ۳۰۰ هزار نفر بوده که جدیدترین آمار حاکی از مشارکت تعداد یک میلیون نفر در عرضه‌های اولیه است.
این کارشناس بازار سرمایه تعداد فعالان بازار سرمایه را حدود سه میلیون نفر دانست و عنوان کرد: این تعداد در مقایسه با جمعیت کل کشور نسبت بسیار پایینی دارد چرا که وقتی به مقایسه با کشور‌های پیشرفته و حتی کشور‌های منطقه، چون ترکیه می‌پردازیم به آمار بسیار کمی می‌رسیم در حالی که پتانسیل بازار سرمایه به مراتب بیش از این هاست.

قدرتی فرهنگ سازی و اقدامات حقوقی و قانونی را لازمه این پیشرفت عنوان کرد و افزود: طی سال‌های گذشته اقدامات به شکل درست یا کافی صورت نگرفته و شرایط برای ارتقا جایگاه بورس مهیا نشده است.

وی با بیان کاهش بازدهی بازار‌های رقیب، چون ارز و طلا در شرایط حال حاضر گفت: بازار سرمایه این فرصت را داشت که بتواند به عنوان فضایی مناسب جهت سرمایه گذاری کلیه اقشار جامعه محسوب شود، اما متاسفانه شرایط مهیا نشد. جریان نقدینگی سرگردان موجود در بازار سرمایه، در هر بازاری ورود پیدا کند صدمات جبران ناپذیری را رقم خواهد زد.

مدیرعامل کارگزاری آوا نوین یکی از راه‌های کنترل اسب سرکش نقدینگی را هدایت به سمت بازار‌های مولد ومناسب عنوان کرد و افزود: یکی از این بازارها، بازار سرمایه است که پیامدهایی، چون شکوفایی اقتصادی، افزایش تولید، اشتغال و بالا رفتن ثروت عمومی جامعه را به همراه خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان حمایت دولت را از وظایف آن برشمرد و افزود: وظیفه دولتمردان حمایت واقعی از بازار است. طی دو سال اخیر در این خصوص موضوعاتی به صورت لفظی بیان شده، ولی در عمل اتفاقی نیفتاده است. در حوزه قانونگذاری، تثبیت قوانینی حمایتی برای ورود شرکت‌ها و سهامداران وجود ندارد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر