بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴
خالص ارزش معاملات امروز ۱، ۱۹۵ میلیارد تومان بود که نسبت به روز قبل ۴ درصد کاهش داشت.
کد خبر : ۱۹۹۹۳۶

اصلاح زمانی و انتظار برای رونمایی از بودجه

به گزارش بورس نیوز، همانطور که از مدت ها قبل پیش بینی می شد، بازار در حال افت تدریجی و نزول به کانال های پایین تر است و در کوتاه مدت، چندان امیدی به بهبود و رونق دوباره بورس تهران نیست.

دلایل زیادی نیز از سوی کارشناسان و تحلیلگران، برای افت معنادار شاخص ها و قیمت ها عنوان شده است. اما چیزی که بیش از هر چیز بازار و سهامداران را رنج و آزار می دهد، فشار فروش سنگین و آبشاری از سوی حقوقی های بازار است. آنهایی که حتی مجال دو روز مثبت شدن شاخص و قیمت ها را به عموم و اهالی بازار نمی دهند و هر لحظه، مترصد فروش و عرضه سنگین هستند.

برای کنترل این روند، بهترین چاره و راهکار این است که حقوقی ها فقط در نماد x2 یعنی در نماد ژعمده، سهام رد و بدل کنند و به حقوقی های بازار بفروشند. در غیر این صورت، با توجه به برنامه فروش حداکثری و ادامه دار حقوقی ها، امکان افت و ریزش بیشتر قیمت ها و شاخص ها، بورس تهران و فعالانش را به شدت آزار خواهد داد و دود آن به چشم همه خواهد رفت.

آنچه امروز در بورس تهران گذشت
شاخص کل بورس تهران در جریان معاملات امروز یک بار دیگر عقب‌نشینی کرد تا به این ترتیب، روند متناوبی که طی روزهای اخیر در پیش گرفته، ادامه یابد. به نظر می‌رسد بهانه‌هایی که تاکنون عاملی برای صعود قیمت بوده‌اند، دیگر نمی‌توانند صعود ادامه‌دار سهام را رقم بزنند و چنان که از رفتار اخیر قیمت‌ها بر می‌آید، بازار برای حرکت پایدار خود در مسیر صعودی نیازمند دلایل منطقی یا محرک‌های تازه و توانمندتری است.

در نتیجه نماگر اصلی بورس تهران امروز تن به اصلاح سنگین بیش از 3 هزار واحدی داد و یک بار دیگر به کانال 302 هزار واحدی بازگشت.

در معاملات امروز اکثر قریب به اتفاق سهم‌ها در معرض فشار عرضه قرار گرفتند و به دامنه منفی قیمت تنزل کردند. یک ساعت مانده به پایان معاملات، 240 نماد تن به کاهش قیمت دادند. آمار معاملات امروز نشان می‌دهد که اهالی بازار تفکیکی بین سهام قائل نیستند و در فضای نزولی فروشنده شده‌اند. البته مطابق روال معمول باز هم سهم‌هایی که درجه شناوری کمتری دارند با افت حداکثری مواجه شدند و تقاضای نسبتا کمتری را روبروی خود می‌بینند.

با وجود افت نسبتا یکپارچه قیمت‌ها اما، شدت فشار عرضه چندان زیاد نیست و مانند هفته‌های قبل، از تشکیل صف‌های پرشمار فروش خبری نیست و قیمت‌ها ضمن تحمل بار عرضه، خریدار هم دارند. نکته حائز اهمیتی که در این شرایط باید به ان توجه داشت، نوسانات قیمت در محدوده تعادلی و تمایل به اصلاح زمانی برای مشخص شدن تکلیف متغیرهای کلانی همچون بودجه کل کشور و بازار جهانی طی هفته‌های آتی است.

معاملات در غیاب دلایل قاطع
تقریبا تمام بازار با شروع موج اصلاحی قیمت در نیمه دوم مهرماه به همراه هم در شیب تند نزولی حرکت کردند. در آن دوره ترس از ریزش مجالی برای تامل در تصمیم‌گیری نمی‌گذاشت.

سپس عواملی چون افزایش سرمایه به طور موقت به کمک سهام گروه‌هایی آمد که معاملات دارایی‌محوری را تجربه می‌کردند. برای مثال می‌توان به معاملات پرحجم گروه خودرو اشاره کرد که عمدتا انتظار افزایش سرمایه غول‌های خودروسازی از محل تجدید ارزیابی را می‌کشید. انتشار رسمی تصمیم «خساپا» برای افزایش سرمایه در روز گذشته هم موجی از تقاضا در این گروه را در پی داشت؛ اما چنانکه از فشار فروش امروز در گروه خودرو بر می‌آید، تاثیر پایداری نداشت.

به طور کلی، چنین به نظر می‌رسد که بهانه‌های غیربنیادی همچون تجدید ارزیابی دارایی‌ها مثل نیمه ابتدایی سال نمی‌تواند حمایت موثر و پایداری از قیمت‌ها به عمل آورد و بازار این بار با دریافت اطلاعات عملکرد نیمه نخست در حال تصحیح و غربالگری سهام است. همین رویکرد سبب شده تا عملا قیمت‌ها درگیر یک اصلاح زمانی نسبتا طولانی شوند و برای یافتن دلیل محکم‌تر به انتظار روشن شدن تکلیف خطوط اصلی و رئوس بودجه کشور برای سال بعد و همچنین بازار جهانی بنشینند.

اصلاح زمانی و انتظار برای رونمایی از بودجه

یکی از مهم ترین عوامل اثرگذار بر روند آتی بازار سرمایه، لایحه بودجه سال آینده و نرخ ارز و حامل های انرژی و... در بودجه است. بازار سرمایه چشم به راه مشخص شدن جزییات بودجه ۹۹ بوده و به نظر می رسد بودجه سال آینده امکان تحلیل و انتخاب گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری در بازار را فراهم خواهد کرد.

 

انتظارات برای نتیجه بخشی مذاکرات چین و امریکا
جالب است که اثر تحولات بازار جهانی هم وضعیت مشابهی از این لحاظ دارد. انتظار برای توافق سرنوشت‌ساز بین چین و امریکا و تعیین تکلیف تعرفه‌ها در ماه دسامبر، موضوعی است که ضمن ارسال اولین سیگنال‌های مثبت بازار جهانی را در فاز تعلیق نگه داشته است.

رفتار اخیر بورس تهران و فقدان تقاضای موثر و پایدار را می‌توان از همین دریچه نگریست. رفت و آمد در همین محدوده تعادلی و به انتظار رونمایی از رویدادهای مهم و کلان حاکم بر ارزشگذاری سهام طی دو سه هفته‌ آتی.

کارنامه بازار امروز
در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از رشد قیمت ها در نمادهایی چون «وبملت»، «فولاد»، «شخارک»، «کگل»، «اخابر»، «جم» و «پارس»، با افت بیش از ۳۰۶۳ واحدی روبرو شد. بازار آغازی منفی داشت و در ادامه، شدت گرفتن عرضه ها در گروه خودرویی، وضعیت کلی بازار را تحت تاثیر قرار داد و شاهد افت دیگری در شاخص کل بودیم.

آخرین وضعیت بازار امروز
شاخص کل ۳۰۲,۷۹۵ واحد / میزان تغییر ۳۰۶۳ واحد منفی/ ارزش بازار ۱۱,۰۴۵,۵۰۰ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۱۳,۶۲۶ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۲.۷۸۳ میلیارد سهم

نماد‌های تاثیر گذار در شاخص
وبملت ۱۸۶ واحد منفی/ فولاد ۱۲۱ واحد منفی/ شخارک ۱۰۴ واحد منفی/ کگل ۱۰۱ واحد منفی/ اخابر ۹۵ واحد منفی/ جم ۹۵ واحد منفی/ پارس ۸۲ واحد منفی

بیشترین حجم معاملات
وتجارت ۲۳۶.۴ میلیون سهم/ ونیرو ۱۵۸.۴ میلیون سهم/ وبصادر ۱۲۴.۳ میلیون سهم/ ذوب ۱۰۹.۱ میلیون سهم/ خساپا ۸۴.۱ میلیون سهم

روند ارزش معاملات سهامداران خرد بورس تهران
طی معاملات امروز در حدود ۹.۷۹۷ میلیارد ریال سهام در بازار خرد بورس اوراق بهادار تهران مورد معامله قرار گرفت که نسبت به روز کاری قبل یک درصد افت داشته است.

خالص ارزش معاملات امروز ۱.۱۹۵ میلیارد تومان بود که نسبت به روز قبل ۴درصد کاهش داشت.

 

اصلاح زمانی و انتظار برای رونمایی از بودجه

اصلاح زمانی و انتظار برای رونمایی از بودجه

حافظ عزیزی نقش _مدیر گروه تحلیل و مطالعات بازار کارگزاری اردیبهشت ایرانیان

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
عدم تغییر معاملات به ثبت رسید؛

"پارس" سربه‌سر شد

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:

ناگزیر به کاهش درآمد‌های نفتی در بودجه سنواتی هستیم

خبر مثبت سهامداران "ذوب" رسید؛

برداشت "ذوب" از صندوق بازنشستگی

ارسال نظر
نظرات بینندگان
مجید
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۸
وقتی حقوقی ها ارزش قیمت سهم خود را حفظ نکنند از حقیقی چه انتظاری می رود تا سهم خود را نفروشد و در بازار ارز و طلا و یا پس انداز در بانکها که حداقل ثبات قیمت دارد سرمایه گذاری نکند، مدیریت بورس می بایست روشی اتخاذ کند تا ارزش سهام شرکت ها حداقل 25 درصد ریزش نکند، این چه بازاری است که شرکتی از 6000 تومان در پایان سال گذشته به 4000 تومان سقوط کند، سازمان بورس باید چنین سهم هایی را به بازارهای ثانویه منتقل کند، اصلاح سهم نباید سرمایه های حقیقی را زیانده کند و باید در نگهداری ارزش سهم ها دقت کافی اعمال کند، افزایش شاخص بورس مدیون افزایش قیمت ارز، طلا و سهام های عرضه اولیه است لذا بهتر است در ریزش قیمت سهم ها تجدید نظر شود، من الله التوفیق